Agent Apelsin
Ny medlem
Gpz som går illa i mellanregistret, problemet löst!
Hej! Jag har lite problem med min kawasaki gpz750 från 1983.
Hojen går bra nästan alltid, tomgången är bra, den varvar ur ordentligt.
Problemet:
Om jag ligger i motorvägsfart, ca 135 knyck, runt 6500 rpm, och ligger där en stund så börjar hojen gå dåligt.
Den beter sig som om den inte får tillräckligt med soppa, när det är dags att slå på reserven går den ungefär lika illa.
Om jag gasar på och varvar ur så går den bättre, t o m bra, om jag saktar ner för att stanna och felsöka så går den bra.
Om jag ligger och kör småvägar där det är mycket gasa på och sen bromsa så går den bra.
Det hjälper inte att slå på reserven, det är inte tankavluftningen som är täppt för jag testade att åka med öppet tanklock och den beter sig likadant.
Det sitter ett rätt öppet 4-1 avgas på, original luftburk, jag har gått upp i huvudmunstycken till 125 (kanske 120), original är 110, och fetat på lite i lågregistret. Men nålarna är på originalposition tror jag, är det så enkelt att den går snålt på mellanregistret och att jag inte märkt det tidigare beror på att jag inte kört motorväg innan?
Har ni några andra tips på vad jag kan kolla så är jag tacksam.
/Karl
Hej! Jag har lite problem med min kawasaki gpz750 från 1983.
Hojen går bra nästan alltid, tomgången är bra, den varvar ur ordentligt.
Problemet:
Om jag ligger i motorvägsfart, ca 135 knyck, runt 6500 rpm, och ligger där en stund så börjar hojen gå dåligt.
Den beter sig som om den inte får tillräckligt med soppa, när det är dags att slå på reserven går den ungefär lika illa.
Om jag gasar på och varvar ur så går den bättre, t o m bra, om jag saktar ner för att stanna och felsöka så går den bra.
Om jag ligger och kör småvägar där det är mycket gasa på och sen bromsa så går den bra.
Det hjälper inte att slå på reserven, det är inte tankavluftningen som är täppt för jag testade att åka med öppet tanklock och den beter sig likadant.
Det sitter ett rätt öppet 4-1 avgas på, original luftburk, jag har gått upp i huvudmunstycken till 125 (kanske 120), original är 110, och fetat på lite i lågregistret. Men nålarna är på originalposition tror jag, är det så enkelt att den går snålt på mellanregistret och att jag inte märkt det tidigare beror på att jag inte kört motorväg innan?
Har ni några andra tips på vad jag kan kolla så är jag tacksam.
/Karl
Last edited: