Gpx 600 kortslutning efter vinterförvaring

Hart ägt några Biltema batteri över åren, det är lite grisen i säcken med deras batteri. Fungerar dom bra håller dom länge, eller så håller dom inte alls. Positiva är väl att handlare ofta finns nära och är lätta att byta.
 
Min laddare är en ganska ny ctek mxs 5.0 polar. Är det en ”riktig” laddare?

Det är en laddare som fungerar bra med Yuasa batterier med en normalspänning laddade på ca 12,75 Volt.
För de Ctek laddare jag testat slår till med en ny underhållsladdning vid ca 12,85 Volt, dvs ca 0,1 Volt över normalspänning 12,75 Volt någon dag efter laddning.

Men har man ett Biltema som nytt har en normalspänning någon dag efter laddning på 13,2 Volt så blir det förstört. För skulle Cteken fungerar som med Yuasa så skulle den ju dra igång en ny underhållsladdning vid ca 13,3 Volt, 0,1 Volt över normalspänningen....

Men det gör den ju inte. Den väntar till spänningen är ca 12,85 Volt. Och då är det "Billiga" Biltemabatteriet urladdat och sulfaterat. = KASS.
Så med en Ctek blir det
att en gång i veckan gå ner och koppla bort Cteken från 230 Volt, koppla bort batteriet från Cteken, vänta några sekunder, koppla Ctekn till batteriet, stoppa in stickkontakten i 230Volt, Kontrollera att Ctekn startar en MC-batteri laddning av batteriet (till ca 14,3 Volt där Ctekn bryter, batteriet laddat).
Och samma procedur igen nästa vecka.
 
Last edited:
...Så med en Ctek blir det att en gång i veckan gå ner och koppla bort Cteken från 230 Volt, koppla bort batteriet från Cteken, vänta några sekunder, koppla Ctekn till batteriet, stoppa in stickkontakten i 230Volt, Kontrollera att Ctekn startar en MC-batteri laddning av batteriet (till ca 14,3 Volt där Ctekn bryter, batteriet laddat). Och samma procedur igen nästa vecka.
Är det det som kallas underhållsladdning?
 
Är det det som kallas underhållsladdning?

:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
Ja har man en sk smartladdare konstruerad för underhållsladdning av batterier som håller ca 12,7 Volt laddade, en underhållsladdning som slår till vid ca 12,85 Volt
så blir det enda chansen hålla liv i ett lågprisbatteri som nytt laddat håller 13,2 Volt och urladdat kanske tom 12,9 Volt.

Själv laddar jag med konstant spänning, 13,7 Volt. Funkar både med Biltema underhållsfritt batteri som jag hade i SV650S tills jag sålde den 2013. Och med Yuasa i GSX1300R. Den hojen inregistrerades hösten 2007 så det batteriet är nu 12 år. Och laddas i garaget med 13,7 Volt sedan jag köpte den 2013.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 11
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top