Alla batterier har inte samma spänning. Ett vanligt knep för att till låg kostnad "förbättra" batteriet är att tillsätta mer svavelsyra i den blandning av vatten och svavelsyra som finns i batteriet. Då höjs batterispänningen.
Har råkat ut för samma sak som du. Batterispänningen sjönk aldrig under 12,9Volt under vintern 2009-2010.
Så jag tyckte inte att Biltema batteriet behövde laddas. Men för att starta hojen behövde batteriet laddas.
https://www.sporthoj.com/forum/show...teri-s1000rr&p=6414391&highlight=#post6414391
Flyttar man runt Ctek laddarna så klarar de laddning av den här typen av batterier bättre. Eftersom Ctek ansluten till ett "nytt" batteri alltid laddar batteriet till 14,3 V.
Så får du ut ett nytt Biltema på garantin, tänk på att "koppla in på nytt" din Ctek en gång i veckan om du inte kört hojen. Så håller Biltemabatteriet längre.
Vad jag gjorde efter "missödet" vintern 2009-2010 var att alltid ladda batteriet med hojen i garaget med en laddare (hembyggd) som höll batterispänningen vid 13,7 Volt.
Och inga mer problem med urladdat batteri i SV650S.
Samma Biltema batteri tills jag sålde SV650S.
Det finns batteriladdare på "marknaden" som klarar den här typen batteri med "högre" spänning.
Laddar först till 14,3 Volt. Laddningen upphör. När spänningen sedan sjunker slår laddaren till vid 13,7 Volt och håller spänningen vid 13,7 Volt
(t.ex. Biltema 37-743 12V 2A, jag har en, finns ej mer hos Biltema)
Men Ctek funkar bäst med Yuasa. Köp ett "riktigt" batteri ett Yuasa.
Tar en vecka från beställning tills du har det hemma. Ladda det med Ctek och sätt i hojen. Och du behöver inte köpa ny laddare.
Eller tänka på koppla in på "nytt" varje vecka.
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html