GPS till motorcykel

Köpte en begagnad Streetpilot 3 och till den ett låsbart, vibrationsdämpande fäste från Touratech. Fungerar hur bra som helst -> stor display och billig. Jag passade även på att montera in ett 12 v uttag (marin modell) på MC vilket gör att jag kör GPS på MC:n batteri via 12 v uttaget.

ja det är guld

vet dock inte om jag ska köpa en Zumo 660, Oregon 400t eller en GPSMAP 620, vill kunna ha den i terrängen också, vilket offroad åkarna säger att Zumon inte är så bra på.

bra upplösning på 620 om inte annat

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14893

Det går inte att stänga av ruttomräkningen på 620 tillsvidare, jag klämde på den på båtmässan i helgen, det är en kanonskärm men den kändes inte "färdig" för offroad, personligen skulle jag avvakta med den något år och se vad som händer med den.

Zumon har sämre upplösning i skärmen är tex min 60 Cx, det märks tydligast med friluftskartan. Dessutom händer det emellanåt när man är inne i skogen under höga träd att Zumon tappar kontakt med sateliterna när jag har bra kontakt med min 60.

Det går inte att stänga av ruttomräkningen på 620 tillsvidare, jag klämde på den på båtmässan i helgen, det är en kanonskärm men den kändes inte "färdig" för offroad, personligen skulle jag avvakta med den något år och se vad som händer med den.

Zumon har sämre upplösning i skärmen är tex min 60 Cx, det märks tydligast med friluftskartan. Dessutom händer det emellanåt när man är inne i skogen under höga träd att Zumon tappar kontakt med sateliterna när jag har bra kontakt med min 60.

thanks, får nog köra med en 60CSx och en zumo då, tror du Oregon 400t(ny) är bättre än 60CSx?

hur stort microSD kan man ha i 60 csx? eller rättare sagt hur stort minne behövs för flera delar av friluftskartan? blir det sämre prestanda(segare) ifall man sätter i större kort? finns finesser som närmaste bensinmack etc. i 60csx?

Last edited:
thanks, får nog köra med en 60CSx och en zumo då, tror du Oregon 400t(ny) är bättre än 60CSx?

hur stort microSD kan man ha i 60 csx? eller rättare sagt hur stort minne behövs för flera delar av friluftskartan? blir det sämre prestanda(segare) ifall man sätter i större kort? finns finesser som närmaste bensinmack etc. i 60csx?

Du behöver inte en av varje, Zomon är den vanligaste GPSen här i Göteborgsområdet bland off-roadåkare, den är inte dålig bara lite sämre i vissa delar (och bättre på vissa delar tex bt).

Jag har ett 2Gb kort i min, jag tror några kör med 4 Gb, det är micro SD.

Kolla denna länken som även stod på sidan 1 http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Den är väldigt informativ och uppdateras med ojämna mellanrum.

Du behöver inte en av varje, Zomon är den vanligaste GPSen här i Göteborgsområdet bland off-roadåkare, den är inte dålig bara lite sämre i vissa delar (och bättre på vissa delar tex bt).

Jag har ett 2Gb kort i min, jag tror några kör med 4 Gb, det är micro SD.

Kolla denna länken som även stod på sidan 1 http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Den är väldigt informativ och uppdateras med ojämna mellanrum.

jo men jag ska använda den till snöskoter också och han rekommenderar inte zumon till det

"Efter att ha läst igenom hela denna tråd så noterar jag att egentligen innehåller den precis allt viktigt angående GPS för skoter. Men lite splittrat. Vill därför sammanfatta. Och göra den oerfarne uppmärksam på fallgroparna.

Funderar du på att för snöskoterbruk köpa en Nüvi så är du sannolikt på helt fel spår! Undvik även Zumo, Colorado och Oregon.

Helt överlägset bäst lämpade är Garmins 276C och 278. Fullt användbara är även 60Cx/CSx, eTrex Vista HCx och ett par till.

Bäst, och helt nödvändig, karta är Friluftskartan Pro. OBS - köp aldrig en karta på minneskort! Köp den på DVD!

Vad är då skälen till att jag sågar vissa modeller? Jo Nüvi & Zumo är avsedda för att hitta snabbaste vägen mellan två platser och då på riksvägar och i städer. De visar inte någon tydlig kartbild och de kan inte hantera guidning i väglöst land.

Det som gör GPSMAP 276C, 278, 60 liksom eTrex mer lämpade är bl a att de kan hantera spår. I Mapsource på PC kan man skapa ett antal spår & rutter som man sedan tankar upp till GPS:en. Spåren är i praktiken nödvändiga för att planera körning utanför vägar & leder. Och det måste man på skoter eftersom ingen karta är helt komplett. Dessutom är det en säkerhetsfråga. I händelse av plötsligt dåligt väder är det viktigt att kunna "backtracka" i sitt eget spår. Detta är t ex Nüvi oduglig till.

Vidare är tydlig karta viktigt. Garmins "GPSMAP" modeller är gjorda för att visa en tydlig karta medan Zumo och Nüvi är gjorda för att ge svänganvisningar i Stockholm & London.

Sammanfattningsvis så menar jag att den som är ute efter en optimal snöskoterGPS i första hand skall titta på 276C/278 och i sista hand titta på Nüvi/Zümo."

http://www.kartman.se/forum/viewtop...sid=21a496034f0493260039cd0d93b156af&start=45

Själv kör jag med Tom Tom XL som é ämnad för bil och dé har gått hur bra som helst. Men dé é klart regnar dé så plockas den ner och så kör man ju direkt till närmaste tak som en rädd hare

Några frågor angående användandet av GPS / waypoints / autoberäkning.

Några frågor angående användandet av GPS / waypoints / autoberäkning.

Hade en mc-weekend i höstas och körde efter en rutt som jag hade skapat i MapSource. Satte rutt-start i stad A och rutt-stoppet i stad B och MapSource kopplar ihop dessa städer till en rutt. Därefter drog jag i rutten och släppte den på de vägar som jag ville ta. För varje sådant släpp blir det en waypoint. Sedan överförde jag rutten tilll GPS:en - en Garmin Etrex Legend C.

Vid något tillfälle hade jag satt en waypoint på en avstängd väg.
Då jag tog mig förbi den avstängda vägen på en sidogata fortsatte GPS:en att peka till den waypoint som jag inte kunde passera istället för att ta sikte på nästa.
Hur skall man göra i detta läge:
Gå in och sopa bort den waypointen?
Finns det någon hoppa till nästa-waypoint-knapp?

När jag skapade min rutt blev det ganska tätt mellan waypointsen -
om man då har automatisk ruttberäkning på -
räknar den då om rutten till nästa waypoint och eller till målet?

mvh TG

En liten plastpåse över den så kanske den funkar ändå? Hur är den rent generellt sätt i funktionen?

Jag tycker den är lättanvänd och smidig - i bil.
Ska du ha den på hoj så vet jag inte om det finns nåt fäste som passar, du får ingen röststyrning (eller sitter det hörlursuttag på den :va ) samt att den är omöjlig att hantera med handskar.

Men, om du planerar vart du ska innan du tar på dig handskarna, åker när solen skiner och inte behöver höra vägbeskrivningen samt bygger ett fäste som passar så funkar den säkert.

Vid något tillfälle hade jag satt en waypoint på en avstängd väg.
Då jag tog mig förbi den avstängda vägen på en sidogata fortsatte GPS:en att peka till den waypoint som jag inte kunde passera istället för att ta sikte på nästa.
Hur skall man göra i detta läge:
Gå in och sopa bort den waypointen?
Finns det någon hoppa till nästa-waypoint-knapp?

När jag skapade min rutt blev det ganska tätt mellan waypointsen -
om man då har automatisk ruttberäkning på -
räknar den då om rutten till nästa waypoint och eller till målet?

mvh TG

Får du verkligen waypoints i GPSen när du gör en rutt? Jag får waypoints (flaggor som även lägger sig i listan av waypoints) när jag har för mycket utzoomat , zoomar jag in blir det svarta fyrkanter istället (viapunkter) de stör inte lika mycket.
Stäng av automatisk ruttomräkning, den är bara till besvär förmodligen löser sig problemet då.

Jag tycker den är lättanvänd och smidig - i bil.
Ska du ha den på hoj så vet jag inte om det finns nåt fäste som passar, du får ingen röststyrning (eller sitter det hörlursuttag på den :va ) samt att den är omöjlig att hantera med handskar.

Men, om du planerar vart du ska innan du tar på dig handskarna, åker när solen skiner och inte behöver höra vägbeskrivningen samt bygger ett fäste som passar så funkar den säkert.

Det står att det är BT på den så jag hade ju hoppats att den kunde skicka nån beskrivning till ex en cardo scala Q2, vad gäller fastsättning hade jag hoppats kunna använda en såndär självhäftande skiva som jag sätter på lämplig plats och suger fast fästet på med en liten säkerhetslina som skydd. Jag ska ju inte ha GPSen som guide när jag kör utan ha den som extra säkerhet när jag ska hitta till hotellet så att lägga upp en rutt osv är inget måste dessutom brukar man kunna knappa in att den ska undvika motorvägar och det hoppas jag räcker för det lilla jag använder den. I värsta fall slår jag dit min Garmin 660FM "nuvi?" o använder den, skulle den pajja pga att den blir blöt eller liknande så what the hell då får jag väl köpa en ny "lättare att motivera för käringen då =)"

Får du verkligen waypoints i GPSen när du gör en rutt? Jag får waypoints (flaggor som även lägger sig i listan av waypoints) när jag har för mycket utzoomat , zoomar jag in blir det svarta fyrkanter istället (viapunkter) de stör inte lika mycket.
Stäng av automatisk ruttomräkning, den är bara till besvär förmodligen löser sig problemet då.

Jag antar det eftersom GPS.en vill leda mig tillbaka till den waypoint? jag missade då jag tog en annan väg förbi den.
Får kolla lite mer i MapSource samt i GPS:en...

//TG

Jag antar det eftersom GPS.en vill leda mig tillbaka till den waypoint? jag missade då jag tog en annan väg förbi den.
Får kolla lite mer i MapSource samt i GPS:en...

//TG

Nu är jag inte riktigt säker , men TROR att det är såhär :

Om du bygger en rutt med waypoints , så vill gps'en leda dig förbi varje waypoint i din rutt. Missar du en , så kommer den att leda dig tillbaka till den. Alternativet är då att stänga av rutten , starta den igen , svara "nej" på frågan om du vill bli guidad till ruttens början... o sen åka.

Nackdelen med att göra en rutt med waypoints är att zumon inte klarar mer än 50 st/rutt. Istället är det bättre att bygga rutter med viapunkter. Om du sen ser till att vara riktigt inzoomad o sätter dessa punkter mitt i vägkorsningar , typ "storgatan OCH nygatan" , så kommer inte punkten att annonseras och det blir ingen flagga heller.

Har du automatisk ruttomräkning på , så kommer gps'en att sikta mot slutmålet om du avviker från din rutt.... o rutten är oftast förstörd. Då är det bara att stänga av rutten , ladda om den igen... o åka.

Det står att det är BT på den så jag hade ju hoppats att den kunde skicka nån beskrivning till ex en cardo scala Q2, vad gäller fastsättning hade jag hoppats kunna använda en såndär självhäftande skiva som jag sätter på lämplig plats och suger fast fästet på med en liten säkerhetslina som skydd. Jag ska ju inte ha GPSen som guide när jag kör utan ha den som extra säkerhet när jag ska hitta till hotellet så att lägga upp en rutt osv är inget måste dessutom brukar man kunna knappa in att den ska undvika motorvägar och det hoppas jag räcker för det lilla jag använder den. I värsta fall slår jag dit min Garmin 660FM "nuvi?" o använder den, skulle den pajja pga att den blir blöt eller liknande så what the hell då får jag väl köpa en ny "lättare att motivera för käringen då =)"

BT :va Det har jag inte upptäckt på min... fast jag har nog en v2, om det kanske har betydelse.
Ska den inte används flitigare än så på hojen tror jag säkert att det kan funka.

Nu är jag inte riktigt säker , men TROR att det är såhär :

Om du bygger en rutt med waypoints , så vill gps'en leda dig förbi varje waypoint i din rutt. Missar du en , så kommer den att leda dig tillbaka till den. Alternativet är då att stänga av rutten , starta den igen , svara "nej" på frågan om du vill bli guidad till ruttens början... o sen åka.

Nackdelen med att göra en rutt med waypoints är att zumon inte klarar mer än 50 st/rutt. Istället är det bättre att bygga rutter med viapunkter. Om du sen ser till att vara riktigt inzoomad o sätter dessa punkter mitt i vägkorsningar , typ "storgatan OCH nygatan" , så kommer inte punkten att annonseras och det blir ingen flagga heller.

Har du automatisk ruttomräkning på , så kommer gps'en att sikta mot slutmålet om du avviker från din rutt.... o rutten är oftast förstörd. Då är det bara att stänga av rutten , ladda om den igen... o åka.

Kollade lite igår på den rutt jag hade gjort.
Det var inte waypoints (de dyker inte upp i waypoint-tabben) utan de blir små svarta fyrkanter då man markerar rutten så att gummibandet tänds och man släpper den på de vägar man vill passera.
Dock så då jag missade en sådan punkt (med flit) så pekar den tillbaka på den. Men det kanske är då som man skall stänga av rutten och sedan starta den på nytt. Jag får exprimentera lite på hemmaplan innan jag ger mig ut på vårens planerade mc-tur.

Kollade lite igår på den rutt jag hade gjort.
Det var inte waypoints (de dyker inte upp i waypoint-tabben) utan de blir små svarta fyrkanter då man markerar rutten så att gummibandet tänds och man släpper den på de vägar man vill passera.
Dock så då jag missade en sådan punkt (med flit) så pekar den tillbaka på den. Men det kanske är då som man skall stänga av rutten och sedan starta den på nytt. Jag får exprimentera lite på hemmaplan innan jag ger mig ut på vårens planerade mc-tur.

Har du hört talas om PONI-killer ? Ett program som tar bort Points Of No Interest....oviktiga punkter..punkter som används endast för att tvinga en rutt runt vissa vägar , men som inte har mer betydelse än det. O det är jjust vad dessa viapunkter är. Antingen kan du släppa din fil i detta programmet , för att "sudda ut" dessa punkter....eller kan du prova att göra om rutten o vara noga med att sätta dessa punkter MITT I en vägkorsning. Då kommer de oxå att "försvinna" , men rutten kommer att vara tvingad att gå runt just den korsningen..

Mer att läsa finns här under "Unflag your routes" : http://garminzumo.wikispaces.com/Modifications

Där kan du även hämta hem programmet.

haha fick hem min mio knight rider gps :D (Status), hade ett jävla problem att hitta hållare till den men till slut löste det sig, köpte till en vattentät väska till den pga att den är avsedd till bilar men de lär la gå på en r6 haha,

Någon som testat TomTom One v3? Finns med Europakartor på mediamarkt för 999:-

Har den stöd för att stänga av automatiskt ruttomräkning till exempel? Hur är det med fäste för MC/Cykel?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman