GPS till motorcykel

Jag kör med Zumo 550 och är helnöjd, den är snabb på att räkna rutter vilket är skönt om man råkat köra in på fel gata i nån främmande stad. Den är tydlig och har enkla menyer
Den funkar utmärkt i bilen med

/J

Kollade lite närmare på Zumo 550 på Pricerunner, eftersom det verkar vara den de flesta rekommenderar. Där står det att batteritiden är 4 timmar. Inte mycket med andra ord.

Kan man koppla in den på 12V medan den sitter på hojen?

Jag kör med TomTom rider 2:e edition. det ingick ett scala headset i paketet. Jag är kanon nöjd med det, fast har nu köpt Q2 istället så man kan prata med kompisen också (räcker upptill 500m). GPS,telefon och musik allt i headsetet med BT.

Kollade lite närmare på Zumo 550 på Pricerunner, eftersom det verkar vara den de flesta rekommenderar. Där står det att batteritiden är 4 timmar. Inte mycket med andra ord.

Kan man koppla in den på 12V medan den sitter på hojen?

Japp ! Det följer med både bil o mc-fäste , laddkabel till bilen o avsäkrad laddkabel till mc-fästet.

6746kr "billigast hemma på prisjakt" för en mc-gps är grisapengar.... halva semester går till en gps =)

Bra tråd!
Är där någon fördel/nackdel att satsa på nya zumo 660 ?
Zumo 550 tycks ju bra eller bättre?
Tycks inte vara större prisfall än på garmin zumo 550 eller garmin 278

Bra tråd!
Är där någon fördel/nackdel att satsa på nya zumo 660 ?
Zumo 550 tycks ju bra eller bättre?
Tycks inte vara större prisfall än på garmin zumo 550 eller garmin 278

Den nya 660'n fanns tydligen med på mässan o har läst om några som klämde o kände på den. Ingen kan väl riktigt säga än om den är lika bra som 550'n , eller sämre eller bättre , då det dröjer några veckor till innan den kommer ut på marknaden. Efter vad jag läst , så verkar den kunna i stort sett det 550'n kan , skillnaden är lite större skärm. Är säkert en hel del buggar på känt Garminmanér i början...:gnissla ..så för min del lär jag nog behålla min 550 tills jag läst så mkt positivt att den är värd att köpa.

Kika på www.zumoforums.com där det finns ett otal trådar. Även här : http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=7543

6746kr "billigast hemma på prisjakt" för en mc-gps är grisapengar.... halva semester går till en gps =)

Så resonerade även jag. Som tur är finns Ebay...Köpte min från England , 1 år gammal inkl. kvitto o frakt , ca 3500 kr.

Last edited:

Köpte min 550 för två år sedan... hade jag fått den för 6746kr hade jag jublat!
Gav två loppor mer än så... MEN av alla pryttlar jag köpt till hojar över åren så är det den pryl som gett mest! Det slår alla trimprylar med hästlängder (fast man kan ju trimma ändå).
MC körning får en ny dimension... man hittar ALLTID och kan gör finfina rutter hemma! Aldrig problem med att hitta soppa... eller räkna ut när det är dags.
Dessutom gillar jag att lyssna på musik medan jag kör.

Jag testade att åka med en Nuvi 200(nånting) en gång i höstas. Satte sugkoppsfästet på varvräknaren och ett säkerhetssnöre till styret om sugkoppen skulle släppa. Detta fungerade finfint på en entimmestur och snöret behövde inte göra sitt jobb.
Tycker hojen gick mjukare när man inte hade någon varvräkare att gå efter utan bara ljud/känsla, kan va värt att testa nångång!

Det här kanske kan vara något
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3246
Garmin Nuvi 500 eller 550 från 3000 kronor, vattentät mm

Det verkar som om nya 660 är tillverkad i samma skal som denna , för den ser precis likadan ut. Tyvärr är det så på Nüvin . att du inte kan stänga av "automatisk ruttomräkning" annars hade den varit ett bra prisvärt alternativ.
Ska du köra från A till B , så fungerar den lika bra som vilken annan gps som helst , men gör du rutter i datorn , till typ mc-semestern , för över dom till gps'en o ger dig iväg , så kommer den att räkna om o förstöra dina rutter som du lagt på just de vägar du vill köra , så fort du råkar ut för minsta lilla avvikelse.....

EDIT : Hittade några videosar på nya 660 : http://www.youtube.com/watch?v=vzeVznU0e7E Den lovar mycket , så man kan bara hoppas på att den håller det. Isåfall blir det nog en kanongps !!:tummenupp

Last edited:
Jag tycker min hjälm brusar en hel del i högre hastigheter (X-Lite), så jag brukar köra med öronproppar. Inte bara vinden som låter, utan motorn också.

Har dock ett par Koss-proppar där jag kan lyssna på musik upp till ca 160 km/h. Men de är inga BT, utan vanliga med sladd. Kan man koppla sladden till en BT-enhet, som i sin tur "pratar" med Zumon, och i så fall, var kan man hitta en sådan BT-grej?

För övrigt är det kanske inte helt optimalt att pressa in ett par lurar i öronen som stänger ute allt annat ljud, när man tex kör inne i stadstrafik, men, men... :gnissla

Jag använde alltid öronproppar innan , men köpte för 2 år sen en sån här : http://www.proline-sports.co.uk/cgi...er&SHOP= &PN=UK_Wind_Jammer_50.html#a2_21PL82 Har inte använt proppar sen dess.

Det finns ett 3,5 mm uttag på mc-hållaren , så vill man köra med sladd så fungerar det oxå.

hur håller den koll på soppförbrukningen? programmerar man in snittförbrukning eller vad?, skiljer ju ganska mycket emellanåt beroende på man använder gashandtaget

Jo...du har rätt. Det skiljer en hel del i förbrukning beroende på hur man kör men det tar inte gps'en hänsyn till. Man anger helt enkelt hur långt man kommer på 1 tank... När den sträckan är uppnåd -20 km (har jag för mig) , så kommer en varning upp , samt en "tanksymbol". Bara att trycka på den så listas närmsta mackarna. Man får inte glömma att nolla mätaren sen....
Lite primitivt kanske , men fungerar faktiskt ganska bra. Man lär ju sig hur mkt hojen drar vid olika körning så ibland kör man lite längre o ibland lite kortare innan tankstopp......

EDIT : Här är ngn som visar i ett gps-test en del av zumons funktioner. Finns 2 delar : http://www.youtube.com/watch?v=ng3MTz246

Last edited:
Kan kanske inte bli bättre än så utan att GPSen är kopplad till insprutningen, man kan ju lägga till lite på snittförbrukningen för att vara på säkra sidan

Precis ! Det smidiga i det hela är ju inte att veta hur långt man kommer på en tank....det klarar man ju lika bra utan gps...utan det är att bli påmind , samt att få en snabb väganvisning till närmsta mack när du är mitt ute i ingenstans där du aldrig varit innan o inte har en aning om var mackarna finns.

Precis ! Det smidiga i det hela är ju inte att veta hur långt man kommer på en tank....det klarar man ju lika bra utan gps...utan det är att bli påmind , samt att få en snabb väganvisning till närmsta mack när du är mitt ute i ingenstans där du aldrig varit innan o inte har en aning om var mackarna finns.

ja det är guld

vet dock inte om jag ska köpa en Zumo 660, Oregon 400t eller en GPSMAP 620, vill kunna ha den i terrängen också, vilket offroad åkarna säger att Zumon inte är så bra på.

bra upplösning på 620 om inte annat

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14893

ja det är guld

vet dock inte om jag ska köpa en Zumo 660, Oregon 400t eller en GPSMAP 620, vill kunna ha den i terrängen också, vilket offroad åkarna säger att Zumon inte är så bra på.

bra upplösning på 620 om inte annat

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=14893

Går det att stänga av "ruttomräkningen" på Oregon o 620'n ? Jag har inte använt zumon i terrängen mer än att jag gjort några spår i friluftskartan som jag följde med en fyrhjuling jag hade förra vintern. Visst...det gick , men är övertygad om att det finns ett flertal gps'er som är bra mkt bättre på det:)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!