GPS till Hoj & Bil

Maffan skrev:
2661093 Låter toppen, PERFEKT svar!!!
Ska kolla upp om man kan ha alla kartor tankade samtidigt eller man måste installera nya kartor vid landbyte..

Den största skillnaden mellan Garmins Quest och Quest II är att på Quest II har dom lyssnat på kritiken och utökat minnet, så den skall kunna svälja i princip hela Europakartan.

Jag valde Quest (Quest II fanns inte då...) på grund av att den är vattentät, har 20 timmars batteritid och att det finns en uppsjö riktigt bra tillbehör till den, bland annat en låsbar och vibrationsdämpad hållare från Touratech.

Det verkar som att valet för oss hojåkare står mellan TomTom Rider och Garmin Quest II. Den största tekniska skillnaden förefaller vara att TomTom har så pass mycket sämre batterikapacitet att du måste ha den inkopplad på elsystemet i den bil eller hoj där du vill använda den.

Resten tror jag är en fråga om tycke och smak. Man får i alla fall räkna med att det kostar mellan 5000:- och 7000:- om man skall ha tag i en riktigt bra gps-navigator.

Jag köpte min billigt från en webshop i spanien eller portugal... www.aspidshop.com tror jag att dom heter.

/S.

Lorge skrev:
2661137 Garmin zumo är den bästa gpsen att ha på hojjen.
Dom andra modellerna som nämnts i tråden är lite äldre och har hängt med ett tag, det märks såklart även på prislappen.

Är Garmin Zumo vattentät?

Last edited:
SvenneC skrev:
2661142...
Det verkar som att valet för oss hojåkare står mellan TomTom Rider och Garmin Quest II. Den största tekniska skillnaden förefaller vara att TomTom har så pass mycket sämre batterikapacitet att du måste ha den inkopplad på elsystemet i den bil eller hoj där du vill använda den.
...
Är Garmin Zumo vattentät?

Nej nej... Zumo is the shit. Läste du inte artikeln?

zumo550

Men här kommer alla skäl du behöver :yoparty :

http://www.t3.co.uk/__data/assets/fp_auto_layout_image/647290/gal2.jpg

Bifogat

• zumo500deluxe2.jpg
    zumo500deluxe2.jpg
    31.5 KB · Visningar: 50
Den originalmonterade i en BMW740iL fungerar alldeles utmärkt ;)

Mavve skrev:
2661191 Den originalmonterade i en BMW740iL fungerar alldeles utmärkt ;)

Hur gör du när du skall ha den till hojen? GPS:n skulle fungera både på bil och hoj :va eller ville du bara berätta att du har en GPS i bilen :D .//R

Titania skrev:
2661569 Vilka skillnader är det mellan Zumon ovan 550 och 500 Deluxe?

Verkar endast vara uppläsningen av gatornas namn?

Känns inte som det är värt 1000 pix men det kanske är mer.

TomasG skrev:
2661090 Jag hade en Mitac Mio 269+

Tyckte att den funka bra. Man anger destination sen var det bara att sätta fast väskan som ingick på byxskärpet o lurar i örona. Sen var det bara tuta o köra..

Vet inte, men jag inbildar mig att även om man har hållare, hur ofta hinner man blicka på displayen när man kör hoj?

Trafiksäkerheten känns inte på topp då..

Har en likadan och är grymt nöjd.

Enda nackdelen är att den är lite pillig att slå in adressen i utan att använda pekpennan.. Men den sitter ju i skalet, så det funkar.

Sen finns det ingen tangentlåsning, vilket jag skulle vilja ha.

Batteritiden är också relativt kort med 3-3.5 timmar..

Men allt annat är klockrent. Använde min T&R Italien utan ett enda fel.

Titania skrev:

Är det inte så att deluxen kommer levererad med nordenkarta.

Och den "vanliga" 550 med europa karta.

Kan ju vara mer än så som skiljer dom åt.

Last edited:
Jag köpte mig en Navman. Har den både i bilen och på hojen.
attachment.php

attachment.php

Man får med hela Norden detaljerad och Europas huvudnät färdiginstallerat.
Sen får man med hela Europa detaljerat på CD som man kan ladda in eller lägga på ett minneskort som man trycker in. Sketanöjd med denna pryl!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135649

Lorge skrev:
2661137 Garmin zumo är den bästa gpsen att ha på hojjen.
Dom andra modellerna som nämnts i tråden är lite äldre och har hängt med ett tag, det märks såklart även på prislappen.
Japp, det är sant. Om pengar inte är en issue så är nog Zumo bättre än Quest, men hur är det med hållbarheten och vattentätheten? Jag är grymt impad av min Quest när det gäller detta.

Min Quest har följt mig genom jävliga endurospår med djupa surhål och konstanta omkullkörningar, långa touringmil genom ösregn och dammiga gruskörningar (också med omkullkörningar :)) utan att en enda gång strejka (kör med dämpad Touratech-hållare).

Titania skrev:

550 har större internminne, både 500 och 550 kan levereras med Europakartor. Mkt möjligt att det skiljer ngn funktion mellan de två modellerna men det är nog internminnet man betalar extra för. Jag skulle välja den billigare för att sedan stoppa i ett större SD kort. Jag köpte en Garmin 350 när jag hade valet att köpa en 300 billigare, det var bortkastade pengar då det 2GB jag har i min räcker till och blir över.

Fick detta svar av Garmin importören:

"Hej!

Zumo 500 dlx har endast norden förinstallerat. Europa medföljer på DVD.
Zumo 550 har hela europa förinstallerat.

Sugkoppshållare för bil medfäljer ej med zumo 500 dlx.
Det är ingen skillnad i formatet mellan dessa enheter.

//Sportmanship International"

Så det var ganska lite skillnad - alltså Zumo 500 bör räcka + hållare för bil.//R

Jag skiter i att skaffa en GPS, det är vid felkörningar man får se
något nytt.
För nyttotrafik är det ett utmärkt hjälpmedel.

sgtpepper skrev:
2662506 Japp, det är sant. Om pengar inte är en issue så är nog Zumo bättre än Quest, men hur är det med hållbarheten och vattentätheten? Jag är grymt impad av min Quest när det gäller detta.

Min Quest har följt mig genom jävliga endurospår med djupa surhål och konstanta omkullkörningar, långa touringmil genom ösregn och dammiga gruskörningar (också med omkullkörningar :)) utan att en enda gång strejka (kör med dämpad Touratech-hållare).

Den är gjord för att sitta på mc så vatten är inga problem.
Dock så känner jag ingen som kraschat med den ännu :-)..

Questarna är ju gamla härkar, zumon är ju helt ny..
Säljer dom där jag jobbar så krävs inte så mycket för att bli gammal härk iofs :p

BMW R90s skrev:
2662963 Jag skiter i att skaffa en GPS, det är vid felkörningar man får se
något nytt.
För nyttotrafik är det ett utmärkt hjälpmedel.

För min del är det så att jag aldrig skulle kunna köra så pass fel att jag skulle få uppleva de vägar jag har fått uppleva sen jag skaffade min GPS :yoparty .

Enligt mig så är GPS helt klart teknik i människans tjänst.

Pröva vet ja´ ..... :D

ditchdigger skrev:
2663759 För min del är det så att jag aldrig skulle kunna köra så pass fel att jag skulle få uppleva de vägar jag har fått uppleva sen jag skaffade min GPS :yoparty .

Enligt mig så är GPS helt klart teknik i människans tjänst.

Pröva vet ja´ ..... :D

Håller med :tummenupp - GPS finns för att hitta nya vägar till målet inte sumpa dom.//R

Lorge skrev:
2663401 Den är gjord för att sitta på mc så vatten är inga problem.
Dock så känner jag ingen som kraschat med den ännu :-)..

Questarna är ju gamla härkar, zumon är ju helt ny..
Säljer dom där jag jobbar så krävs inte så mycket för att bli gammal härk iofs :p

Ehhhh - hur mycket SH rabatt har vi då och vad är priset i kr :hihi ://R

Last edited:
En polare visade upp sitt nyförvärv idag..
Han har en Teliamobil och hade skaffat en navigatortillsats till den som verkade funka skitbra.. Tillsatsen kostade 1200:- och tjänsten kostar 70:-/månad.. Nu kanske den inte är optimal för att använda på båge iofs men den verkade funka klockrent och europakartor ingår utan att man behöver betala för en massa uppdateringar..
Så fort bindningstiden på mitt sketna 3-abbonemang har löpt ut ska jag skaffa en liknande lösning..
En fördel med den här var också att det räckte med ett telefonnummer för att direkt få fram adressen och rutten, så vida det inte var ett skyddat nummer förstås..

Back