GPS Navigation

Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Hayabusa -05
Jag långtidstestar en TomTom Rider sedan förra våren för en produktbedömning. Finns det någon som har erfarenhet av en sådan navigator i MC användning? Mitt exemplar har vid ett stort antal tillfällen vägrat att starta upp, eller startat upp och hängt sig. Den måste då systemåterställas, detta kan bara göras med laddningsadaptern i väggutaget, alltså ej under körning vilket är snopet för plötsligt så är man utan navi. Skickas nu till tillverkaren i Holland för analys.

Bifogat

• tomtom rider.jpg
    tomtom rider.jpg
    86.3 KB · Visningar: 123
Last edited:
Jag långtidstestar en TomTom Rider sedan förra våren för en produktbedömning. Finns det någon som har erfarenhet av en sådan navigator i MC användning? Mitt exemplar har vid ett stort antal tillfällen vägrat att starta upp, eller startat upp och hängt sig. Den måste då systemåterställas, detta kan bara göras med laddningsadaptern i väggutaget, alltså ej under körning vilket är snopet för plötsligt så är man utan navi. Skickas nu till tillverkaren i Holland för analys.

Apparaten har nu återvänt från garantiservice i Holland med nytt innehåll, framgår ej av dokumentation vad som felades men sannolikt "mjukvaran", en ny väggladdare medföljde också.:huvet Dock fick jag själv uppdatera senaste programmet via tomtom.com och fick efter mkt. tjafs med programmet tomtom Home som är i hemmadatorn till slut ner 6.250 som systemprogrammet nu uppdaterats till. Nu fortsätter testen i bilen och snart även på motorcykeln. Förhoppningsvis klara nu tomtom Rider en planerad Frankrikeresa i juni.

Jag har läst en del om MC navigatorer då jag själv skulle köpa en.
TomTom Rider är ju MYCKET attraktivt prissatt.
Dessvärre har jag inte hittat många som är nöjda med den.
Vanligaste felet vekar vara just laddningen/hållaren på motorcykeln. Den slutar helt enkelt att funka då kontaktblecken mot hållaren vibrerar sönder. Detta verkar inträffa allt från 50-1000 mils körning.
Jag beslutade mig för en Garmin Zumo 550 istället.
Den har även andra fördelar med ruttplanering osv som inte TTR har.
Tyvärr rätt dyr.
Har inte testat den på hojen ännu men i bilen funkar den klockrent.

Hur länge ska du testa den då? Ett helt år!?

Det var inte meningen att bli så långt test från början men eftersom problem uppstod så ville jag ta reda på mer. Jag testar den för att avrapportera i min organisations medlemstidning och webb. Se www.mhf.se och läs mer på MC-länken där. Nu kör jag den till augusti och skriver om den då.

Jag har läst en del om MC navigatorer då jag själv skulle köpa en.
TomTom Rider är ju MYCKET attraktivt prissatt.
Dessvärre har jag inte hittat många som är nöjda med den.
Vanligaste felet vekar vara just laddningen/hållaren på motorcykeln. Den slutar helt enkelt att funka då kontaktblecken mot hållaren vibrerar sönder. Detta verkar inträffa allt från 50-1000 mils körning.
Jag beslutade mig för en Garmin Zumo 550 istället.
Den har även andra fördelar med ruttplanering osv som inte TTR har.
Tyvärr rätt dyr.
Har inte testat den på hojen ännu men i bilen funkar den klockrent.

Tack för tipset med kontaktblecken, jag skall hålla koll på dessa och se vad som händer framöver. Det låter som om jag borde testa Garmin Zumo 550 också för en jämförelse.

ta med en papperskarta också

Ja absolut, det gör jag i alla fall för övergripande planering.

Last edited:
...
Den har även andra fördelar med ruttplanering osv som inte TTR har...
Man kan skaffa ett gratisprogram (ITNConv) som konverterar till och från t ex AutoRoute kartor till .itn filer (rutt i TomTom) och då kan man använda sin dator för att planera rutter. Det finns också ett gratisprogram som man installerar på Ridern som loggar rutter, dessa kan du sedan konvertera till ditt kartprogram med tidigare nämnda program.

Man kan skaffa ett gratisprogram (ITNConv) som konverterar till och från t ex AutoRoute kartor till .itn filer (rutt i TomTom) och då kan man använda sin dator för att planera rutter. Det finns också ett gratisprogram som man installerar på Ridern som loggar rutter, dessa kan du sedan konvertera till ditt kartprogram med tidigare nämnda program.

Hmm, det där kräver nog lite ytterligare förklaring. Var får man tag påprogrammen?

Jag har kört med TomTom Rider några hundra mil i sommras, sen andvänder jag den i bilen året om (vid behov ej dagligen)

Min erfarenhet är bara positiv, jag har aldrig behövt starta om eller att den hängt sig eller gjort något annat knas. Har du uppdaterat till senaste mjukvaran?

Edit: Såg nu att du hade haft den inne på rep *sorry* :näsblod

Last edited:
Jag är lite sugen på att skaffa en GPS till hojen i första hand jag också. Har någon några erfarenheter av dom lite billigare GPS'erna, tex Navman F20, som kostar runt 2000kr på Siba, Elgiganten osv? Jag är bara ute efter en pryl som kan hjälpa mig hitta, mp3 å tjosan lyssnar jag på med mobilen.

Är Navman F20 vattentät?
Eller skall du ha den i en kartficka och hoppas att den klarar sig?
Det skyddar ju iofs också mot vibrationer som bilnavigatorer verkar tåla dåligt.
Kan du spänningsmata den från motorcykeln eller gäller det att hinna innan batteriet tar slut?
Det finns ganska mycket en MC-Navi skall klara av.

Jag är lite sugen på att skaffa en GPS till hojen i första hand jag också. Har någon några erfarenheter av dom lite billigare GPS'erna, tex Navman F20, som kostar runt 2000kr på Siba, Elgiganten osv? Jag är bara ute efter en pryl som kan hjälpa mig hitta, mp3 å tjosan lyssnar jag på med mobilen.

jag kör med en Garmin streetpilot 2610 samma som bmw kör på sina offroads funkar skit bra både i spöregn som sol. tål vibbar med.....

Är Navman F20 vattentät?
Eller skall du ha den i en kartficka och hoppas att den klarar sig?
Det skyddar ju iofs också mot vibrationer som bilnavigatorer verkar tåla dåligt.
Kan du spänningsmata den från motorcykeln eller gäller det att hinna innan batteriet tar slut?
Det finns ganska mycket en MC-Navi skall klara av.
Nix, den är inte vattentät, men den ska mycket riktigt ligga i tankväskans kartficka :tummenupp
Eventuellt om jag bygger ett fäste och sätter den på styrkronan nånstans. men det är inte det primära. Den ska även kunna funka lite i bilen, börjar bli less på att irra i stockholm :mad:
Jag har, trots att det är en gixxer :rolleyes:, ett cigg-uttag under cutsen, så tanken är att jag ska dra dit laddarn till GPS'en, annars dör väl batteriet när man som mest behöver den.
Jag skulle dock vilja veta hur den funkar, hur mycket man kan planera sina resor, eller om man bara kan välja en slutdestination och sen bli guidad dit. Men i alla affärer har dom ju bara plastklumpar i skylten, och dom vill aldrig ta fram en så man kan testa :gnissla

Men i alla affärer har dom ju bara plastklumpar i skylten, och dom vill aldrig ta fram en så man kan testa :gnissla

Säger bara, mediamarkt. Åk dit och knappa på.

Kommer nog aldrig mer att handla på nåt annat ställe.
Varför?

Jo så enkelt att alla produkter dom har är fullt fungerande och igång med
laddare i telefoner, navigatorer, kompaktdigitalkameror, systemdigitalkameror,
datorer,tv,bilstereo,hifi dom har tom kylskåp och frysar inkopplade :)

Sen att man kanske kan hitta nån apparat billigare nån annan stans spelar ingen roll :) för dom har prisgaranti :)

Säger bara, mediamarkt. Åk dit och knappa på.

Kommer nog aldrig mer att handla på nåt annat ställe.
Varför?

Jo så enkelt att alla produkter dom har är fullt fungerande och igång med
laddare i telefoner, navigatorer, kompaktdigitalkameror, systemdigitalkameror,
datorer,tv,bilstereo,hifi dom har tom kylskåp och frysar inkopplade :)

Sen att man kanske kan hitta nån apparat billigare nån annan stans spelar ingen roll :) för dom har prisgaranti :)
Jag tappade lite sugen när jag var där senast, dom måste ha haft en dyslektiker som gjorde skyltningen :dummer

Men jag missade däremot att dom hade grejerna igång! Tack för tipset :tummenupp Får rulla förbi där nån gång på väg hem från jobbet!

Ingen som har testat nån simplare GPS, tex Navman F20? :va

Jag har vart sugen på att köra med blåtandsgps och min mobil, men just när det är som bökigast så lär ju nån ringa :gnissla

Bifogat

• DSC00081_1.jpg
    DSC00081_1.jpg
    115.2 KB · Visningar: 73
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden