custe
#25 Nordic BoTT
Splittider och mållinje lägger man in hur enkelt som helst med hjälp av Google Earth.
Hur går detta till? Kommer inte åt min manual just nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Splittider och mållinje lägger man in hur enkelt som helst med hjälp av Google Earth.
Man tar upp banan i Google Earth, ställer muspekaren där man vill ha en splitt eller där mållinjen ska vara och noterar positionen (typ E 41,00 54,32 N 43,12........). Sen lägger man in det i DigiRace programvaran och överför till laptimern.Hur går detta till? Kommer inte åt min manual just nu.
Problemet är ju att GPS-satelliterna bara sänder data en gång varje sekund, resten är upp till mottagaren att interpolera isåfall, om det görs direkt i GPSen eller i mjukvaran i det som tar emot datan från GPS-modulen.
vet inte om glonass och andra system har snabbare sändfrekvens dock, men betvivlar det.
Satellite frequencies
All satellites broadcast at the same two frequencies, 1.57542 GHz (L1 signal) and 1.2276 GHz (L2 signal). The satellite network uses a CDMA spread-spectrum technique where the low-bitrate message data is encoded with a high-rate pseudo-random (PRN) sequence that is different for each satellite. The receiver must be aware of the PRN codes for each satellite to reconstruct the actual message data. The C/A code, for civilian use, transmits data at 1.023 million chips per second, whereas the P code, for U.S. military use, transmits at 10.23 million chips per second. The L1 carrier is modulated by both the C/A and P codes, while the L2 carrier is only modulated by the P code.[57] The P code can be encrypted as a so-called P(Y) code which is only available to military equipment with a proper decryption key. Both the C/A and P(Y) codes impart the precise time-of-day to the user.
Nja, som någon annan skrev, det sker klart oftare än så...
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System#Accuracy_enhancement_and_surveying
Jag får det till sådär en miljon per sekund... eller så förstår jag bara texten fel.
Och där har du fel.Sanningen är nog att ingen GPS-laptimer kommer i närheten av noggrannheten hos en IR-laptimer för en tusenlapp.
Och där har du fel.
Som jag skrev innan stämmer varvtiderna från GPS-laptimern ner till hundradelen med transpondersystemet.
Du missförstod mig nog.
Som sagt, i 200km/h är det 55 meter (!) mellan mätpunkterna. Under acceleration eller bromsning är det väldigt långt. Har du tur med GPS kan den stämma på millimetern, har du otur får du interpolera två positioner som är upp till tre meter fel (det är hur fel en GPS som inte är "militär" kan visa) där den ena är 23 meter bakom dig och den andra är 22 meter framför dig. Alltså totalt 26 meter bakom och 25 meter framför.
Det är som sagt extremfallet, och de flesta har inte sån otur. TS fick som sagt en diff på 0.6 sekunder per varv. Men jag förmodar att det också är hundradelar. Fast ganska många av dom.
Och även om en GPS-laptimer kan vara tillräckligt exakt så är ditt påstående fortfarande inget bevis för att en GPS-laptimer skulle vara mer exakt (eller åtminstone lika exakt) jämfört med en IR-laptimer. (Det va det du påstod att jag hade fel om)
edit: Givetvis förbättrar du oddsen att få rätt varvtid genom att köpa en laptimer med högre uppdateringsfrekvens, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Mitt exempel i det här fallet var med en 1hz-GPS. Men oavsett om du har 100hz-GPS har du fortfarande en "inbyggd" felmarginal på 3 meter i GPS-systemet.
Den inte bara "kan vara tillräckligt exakt", den ÄR tillräckligt exakt.Du missförstod mig nog.Och även om en GPS-laptimer kan vara tillräckligt exakt så är ditt påstående fortfarande inget bevis för att en GPS-laptimer skulle vara mer exakt (eller åtminstone lika exakt) jämfört med en IR-laptimer. (Det va det du påstod att jag hade fel om)
Den inte bara "kan vara tillräckligt exakt", den ÄR tillräckligt exakt.
Jag har kört på de flesta svenska banorna de senaste två åren med GPS-laptimern på bilden jag bifogade. Hittills har den inte missat ett enda varv eller visat någon tid som skiljer sig från transpondersystemet.
Fakta är att dagens moderna GPS-laptimers är precis lika "bra" som IR-modellerna, enligt mig ännu bättre av de orsaker jag räknat upp tidigare.
Förutom att de är mer exakta dåHar svårt att hitta några fördelar med en IR-baserad laptimer....
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |