GPS-laptimers, funkar sådär... ?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej RR-folk!

Jag har haft min GPS-laptimer ett tag nu, sedan 2008. Körde inte 2009. Men nu i år har jag kört lite på och av och jag tycker att laptimern har haft fel för ofta, inte visat varv, inte varit korrekta tider osv. Jag har snackat lite med andra och som oxå testat GPS-laptimers och det har visat sig att fler har rätt mycket problem med att de inte visar korrekta tider. Det värsta är att de inte stämmer med transpondersystemet, eller vanliga IR-laptimers. Man kan ju tro att man kör fort, eller för långsamt för den delen!

Tråden är inte menad som supportforum eller hacka på viss tillverkare, utan snarare kanske snacka lite om tekniken bakom då flera verkar ha problem, oavsett märke. Varför blir det så här? Borde inte GPS-laptimers vara oerhört bra egentligen på att mäta varv?

Måste man kanske sätta stopptiderna på exakt där man kör med hojen? Jag menar, missar man idealspår med 5 meter, vad borde det göra för skillnad? Är det isåfall mjukvaran som är så kass att den inte förstår att jag kört förbi en mätpunkt, bara för att jag är 5 meter bredvid punkten jag valde som "mål" eller "intermediate"?

Jag vill gärna att min GPS-laptimer ska fungera och vara tillförlitlig! Skönt att slippa förlita sig på att någon satt ut en sändare varje gång man är på en bana.

GPS-systemet uppdaterar ju bara positionen en gång/sekund, resten interpolerar den säkert, det kan ju ge en hel del fel. Sen finns ju dom atmosfäriska störningarna mm också som inte går att komma ifrån, och som gör att GPS'en visar fel. Flyttar sig GPS-start/mål fram och tillbaka relativt den fysiska så svajar ju varvtiderna också.

- Vad för uppdateringsfrekvens har du på mottagaren? 5Hz bör det ju vara om du vill få exakta tider.
- Hur sitter det monterat? Mottagaren ska ju sitta med fri sikt uppåt och gärna i våg också.

GPS-systemet uppdaterar ju bara positionen en gång/sekund, resten interpolerar den säkert, det kan ju ge en hel del fel.

Uppdateringen beror på vad du har för frekvens på mottagaren. Dom flesta GPS-laptimers är ju på 3Hz eller högre även om vissa på 1Hz fortf. säljs.

Last edited:
Det jag har kommit fram till är att mjukvaran är för dålig. Jag har börjat skriva egen mjukvara för att analysera gps-loggarna från mina körningar så att jag ska få ut korrekta tider.

Jag har ett par garmin gps'er och garmin kan verkligen inte skriva mjukvara - men loggarna går att få i ett enkelt xml format och hårdvaran är bra kvalitet (klarar vibrationerna på roadracing bana, samt crossbana och enduro utan bekymmer).

testade racingchrono´s system med hjälp av en Nokia telefon. Stämde ibland, men ofta fel. Problemet är som Hoztic säger, gpsen upptaderar för sällan. Jag har köpt en bluetoothe manic som uppdateras 5 ggr per sekund, en gpsförstärkare alltså. Tyvärr var inte min ordinarie chefingenjör på plats i helgen så vi kunde testa. Men kanske på mantorp om man tar sig dit :)

http://www.racechrono.com/download/
http://www.soltek.se/db/cgi-bin/db....l=db_start.html&template_file=db_artikel.html

hör av dig swedie om du ska köpa :)

Jag har aldrig haft några såna problem med min GPS laptimer i alla fall. (Du har väl fortfarande samma som mig?)

Händer väldigt ofta att den visar rätt på hundradelar och tusendelar när man jämför med transpondersystemet.

Det är väldigt viktigt att man sätter mållinjen på exakt samma ställe som transpondersystemets mållinje, annars kan det diffa en del på tiderna har jag märkt.

Jag har aldrigt haft problem med att den missar varv, eller missar mellantider i alla fall. Ibland så kan det diffa nån tusendel, eller nån hundradel på varvet, men det tycker jag är inom toleranserna. Fortfarande som natt och dag när man jämför med dom IR-baserade laptimers som jag har haft. Där strular det ju VÄLDIGT ofta med missade tider och stor skillnad jämfört med transpondersystemet....

GPS-systemet uppdaterar ju bara positionen en gång/sekund, resten interpolerar den säkert, det kan ju ge en hel del fel. Sen finns ju dom atmosfäriska störningarna mm också som inte går att komma ifrån, och som gör att GPS'en visar fel. Flyttar sig GPS-start/mål fram och tillbaka relativt den fysiska så svajar ju varvtiderna också.

Uppdaterar den inte oftare än 1gång/sekund??? :va

Edit Var tvungen att kolla, och såg att den hade 5hz, och sen interpolerar resten...

Last edited:
GPSen sitter på styrhuvet, och absolut inga störningar rakt upp. Sitter hyffsat platt oxå. Men någon är det kanske med dess lutning o så. Det har ju funkar förr liksom. Har dock inte så många ställen att sätta den på som funkar.

Du får testa först Alex! :) Funkar det klockrent för dig, så kanske!

Jag har aldrig haft några såna problem med min GPS laptimer i alla fall. (Du har väl fortfarande samma som mig?)

Händer väldigt ofta att den visar rätt på hundradelar och tusendelar när man jämför med transpondersystemet.

Det är väldigt viktigt att man sätter mållinjen på exakt samma ställe som transpondersystemets mållinje, annars kan det diffa en del på tiderna har jag märkt.

Jag har aldrigt haft problem med att den missar varv, eller missar mellantider i alla fall. Ibland så kan det diffa nån tusendel, eller nån hundradel på varvet, men det tycker jag är inom toleranserna. Fortfarande som natt och dag när man jämför med dom IR-baserade laptimers som jag har haft. Där strular det ju VÄLDIGT ofta med missade tider och stor skillnad jämfört med transpondersystemet....

Uppdaterar den inte oftare än 1gång/sekund??? :va
I helgen så diffade det upp till 0.6 sek på varvtiderna. Inte bra.

Men att sätta där transpondersystemets start/mål går behövs väl inte? Känns ju knastigt att det vore beroende av det. Runt varvet ska det ju vara samma. Om möjligt att den inte vill ha mål i lutning / kurva?

Last edited:
En sak som kan spela roll är ju att du kanske har huvudet ovanför GPSpucken om den nu sitter på styrhuvudet.

Jag tror att bästa placering av GPSpucken borde väl vara bak på kutsen, då har den helt fri sikt och aldrig något som är i vägen.

Laptimer och GPS är i ett stycke. Men kanske som du säger att mitt vackra tryne stör GPS-signalen.

GPSen sitter på styrhuvet, och absolut inga störningar rakt upp. Sitter hyffsat platt oxå. Men någon är det kanske med dess lutning o så. Det har ju funkar förr liksom. Har dock inte så många ställen att sätta den på som funkar.

Du får testa först Alex! :) Funkar det klockrent för dig, så kanske!

I helgen så diffade det upp till 0.6 sek på varvtiderna. Inte bra.

Men att sätta där transpondersystemets start/mål går behövs väl inte? Känns ju knastigt att det vore beroende av det. Runt varvet ska det ju vara samma. Om möjligt att den inte vill ha mål i lutning / kurva?

Det är viktigt att du sätter din start/mål på samma ställe som transpondersystemet. Om du tex gör kurvan efter start och mål extremt dålig och transpondersystemet mäter före kurvan och du efter så kommer den dåliga tiden visas på olika varv på de olika systemen. Avvikelsen beror givetvis på avståndet mellan de 2 punkterna, men så länge det finns en skillnad mellan systemen så finns det en avvikelse.

Jag kör racechrono i Nokia lur. Och med inbyggda GPS'n 1hz så kan man inte lita på tider eller spårvals grafer (ser ut som man åker över gräsmattor och dyligt).
Skaffa en 5hz puck. Och det ser ut som funkar klockrent!
Jag har både tel och puck i "puckeln" på mitt Spidi ställ (det är plats för dricka påse där).
Och har inte haft några missade varv eller konstiga spårval sen 5hz kom :D

GPS-laptimer är bland det bästa jag har köpt!

Strular aldrig, missar inga varv, tiderna stämmer ner på hundradelen med transpondersystemet (om man lagt mållinjen på EXAKT samma ställe) och man slipper sätta ut en sändare som dessutom ska ha batteri. Splittider och mållinje lägger man in hur enkelt som helst med hjälp av Google Earth.

Sen får man även idealtider, toppfart, data som kan analyseras i efterhand mm.

www.laptimer.se köpte jag min ifrån och den ser ut så här:

20100706_2.jpg

Lite ot men vad ska man köpa om man vill veta vad för tider man kör?

Har tittat på den där som S&S3M la in, men den är utanför min budget just nu.

Om man vill komma så billigt undan som möjligt vad ska man ha?

4. Stealth GPS II
GPS Laptimer , Mellantider , GPS Hastighet , Tidsräknare , Bluetooth Dataöverföring till PC
4.495,00 SEK/st

GPS-laptimer är bland det bästa jag har köpt!

Strular aldrig, missar inga varv, tiderna stämmer ner på hundradelen med transpondersystemet (om man lagt mållinjen på EXAKT samma ställe) och man slipper sätta ut en sändare som dessutom ska ha batteri. Splittider och mållinje lägger man in hur enkelt som helst med hjälp av Google Earth.

Sen får man även idealtider, toppfart, data som kan analyseras i efterhand mm.

www.laptimer.se köpte jag min ifrån och den ser ut så här:

20100706_2.jpg

Stoppur ;)

Nej men som sagt finns gratisapps till mobilen (tex racechrono) att tanka ner som du kan testa. Folk får varierande resultat men alltid värt att testa då det är gratis. Du måste ha gps i luren. Jag vet inte om det passar alla nallar men polarens Nokia funkade det hyggligt på.

Last edited:

Då ska man ha en polare på läktaren. Det ger dessutom jävligt bra tider.

- Vad för uppdateringsfrekvens har du på mottagaren? 5Hz bör det ju vara om du vill få exakta tider.
- Hur sitter det monterat? Mottagaren ska ju sitta med fri sikt uppåt och gärna i våg också.

Uppdateringen beror på vad du har för frekvens på mottagaren. Dom flesta GPS-laptimers är ju på 3Hz eller högre även om vissa på 1Hz fortf. säljs.

Problemet är ju att GPS-satelliterna bara sänder data en gång varje sekund, resten är upp till mottagaren att interpolera isåfall, om det görs direkt i GPSen eller i mjukvaran i det som tar emot datan från GPS-modulen.

vet inte om glonass och andra system har snabbare sändfrekvens dock, men betvivlar det.

Då ska man ha en polare på läktaren. Det ger dessutom jävligt bra tider.

Ja men kompisen vill ju också köra. Annars skulle jag ju inte ställa frågan.
Sändare brukar det ju stå många vid start och mål. Ska man ha en transponder? vad har man på tävlingar?

Jag har en Athon GPS Pro från Starlane och den funkar kanon, enda lilla har varit första inmatningen av startlinje/mållinje för att få korrekta varvtider men när det var fixat så har den funkat kanon. Jämför jag med mina varvtider från transpondern så har det diffat MAX 0.012 sek mot loggarna i GPS laptimern. Den kan också logga flera parametrar som tex fjädring, vattentemp eller olje temp, växel, motorvarv, TPS, broms av/på mm mm. Grundpris utan den extra modulen 11995:-.

Min används dessutom som huvudinstrument då jag har en Motec M4 PRO ecu med en massa fansy schmansy prylar i.

/J

Bifogat

• 10.JPG
    10.JPG
    114.8 KB · Visningar: 80
  • 11.JPG
    11.JPG
    164.8 KB · Visningar: 81
  • 14.JPG
    14.JPG
    126.4 KB · Visningar: 80
Problemet är ju att GPS-satelliterna bara sänder data en gång varje sekund, resten är upp till mottagaren att interpolera isåfall, om det görs direkt i GPSen eller i mjukvaran i det som tar emot datan från GPS-modulen.

vet inte om glonass och andra system har snabbare sändfrekvens dock, men betvivlar det.

Fel. De är betydligt högre frekvenser än så. Jag vet att det finns mottagare som snurrar i 50Hz, och jag skulle bli djupt förvånad om inte satelliterna sände i åtminstone 100 Hz.

Sen funkar interpolation rätt kass, en rörelsemodell och ett kalmanfilter behövs för att få skapliga skattningar.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien