GPS hastighetsmätare

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Hörde talas om att det skulle finnas hastighetsmätare som mäter hastigheten med GPS-teknik. Alltså ingen "fullvärdig" GPS utan endast en hastighetsmätare.
Någon som hört talas om en sån? Någon som kan tipsa om var det finns etc?
Lär kosta ca 1000-lappen. Kan det faktiskt vara värt att VETA hur fort man kör.

Hörde talas om att det skulle finnas hastighetsmätare som mäter hastigheten med GPS-teknik. Alltså ingen "fullvärdig" GPS utan endast en hastighetsmätare.

Inte hört något om det, men vid en första tanke så låter kanske inte GPS som den absolut bäst lämpade tekniken till att mäta hastigheter "on the fly". Fungerar säkert bra om man vill mäta över en lite längre tidsrymd...

www.google.com kanske:rolleyes:

Kör med denna (Magellan Explorist 100) på offroadhojen.
Kostar under 1000-lappen inkl frakt på dustinhome.

Fungerar klockrent att mäta hastigheter "on the fly".

Bifogat

• Explorist100.jpg
    Explorist100.jpg
    92.7 KB · Visningar: 134

Intressant!
Kollade lite på dustinhome.se, den kostar nu 975:- och har väldigt bra kundrecentioner.

Letade efter manual online men hittade ingen.
Går det att fästa den på hojen och använda den som hastighetsmätare (och få enheten km/h)?

"GPS Accuracy
The accuracy of a position determined with GPS depends on the type of receiver. Most hand-held GPS units have about 10-20 meter accuracy. Other types of receivers use a method called Differential GPS (DGPS) to obtain much higher accuracy. DGPS requires an additional receiver fixed at a known location nearby. Observations made by the stationary receiver are used to correct positions recorded by the roving units, producing an accuracy greater than 1 meter."

Lägg därtill att man har en viss fördröjning på signaler och processtid. Så, över tid så mäter GPS:en troligvis helt exakt, men ON THE FLY, alltså på sekunden, så tror jag inte GPS som hastighetsmätare är mer exakt än ögonmåttet och ett stoppur. Såvida ingen tänker slå i mig att en GPS från dustin-home a 1000 pix mäter med en exakthet på mer än en meter, halvmeter, eller centimeter.

El Garto efterfrågade trots allt något som verkligen visade EXAKT hastighet till skillnad från originalinstrumenteringen, och då hävdar jag fortfarande att GPS inte låter som den bästa tekniken...

Det är ju allmänt känt, att bilarnas hastighetsmätare inte heller visar rätt. Hur är det då med originalmätarna på hojar? Är helt övertygad om, att även dessa har en benägenhet att avvika bra från den verkliga hastigheten. Så vad är då mer exakt - GPS eller originalmätaren?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=842066

Last edited:
Sen kan man alltid fråga sig om det spelar så stor roll om du vet att du kör i 289 eller 299 :va Om man vill ha den för att mäta exakt så kan jag förstå typ "bänkning av hadtigheten" annars spelar det ju inte så stor roll 289 eller 299 ett misstag så är man död vilket som :confused:

Intressant!
Letade efter manual online men hittade ingen.
Går det att fästa den på hojen och använda den som hastighetsmätare (och få enheten km/h)?

Manual: http://www.magellangps.com/assets/manuals/eXplorist_100_en.pdf
Den går att växla till metriskt system (km/h istället för mph) utan problem.
Fäste: se bild. (Kolla även mitt garage - dålig bild kanske, lindande vulktape runt styret för att få rätt diameter - tar bort vibrationer dessutom och funkar fint i skogen).

Bifogat

• Fäste.jpg
    Fäste.jpg
    17.4 KB · Visningar: 114
"GPS Accuracy
The accuracy of a position determined with GPS depends on the type of receiver. Most hand-held GPS units have about 10-20 meter accuracy. Other types of receivers use a method called Differential GPS (DGPS) to obtain much higher accuracy. DGPS requires an additional receiver fixed at a known location nearby. Observations made by the stationary receiver are used to correct positions recorded by the roving units, producing an accuracy greater than 1 meter."

Lägg därtill att man har en viss fördröjning på signaler och processtid. Så, över tid så mäter GPS:en troligvis helt exakt, men ON THE FLY, alltså på sekunden, så tror jag inte GPS som hastighetsmätare är mer exakt än ögonmåttet och ett stoppur. Såvida ingen tänker slå i mig att en GPS från dustin-home a 1000 pix mäter med en exakthet på mer än en meter, halvmeter, eller centimeter.

El Garto efterfrågade trots allt något som verkligen visade EXAKT hastighet till skillnad från originalinstrumenteringen, och då hävdar jag fortfarande att GPS inte låter som den bästa tekniken...

Det spelar ingen roll för hastighetsberäkningen om GPSen tror att den är 10m åt det ena eller andra hållet. Det är just den informationen man kan få mha DGPS.
De flesta GPSer uppdaterar varje sekund så om man vill ha exaktare mätning än vad man får från GPS så är det kalibrering av hastighetsmätare,lufttryck i däcken osv som gäller.
Enligt mig är nog en GPS både enklare och framförallt billigare.

....Lägg därtill att man har en viss fördröjning på signaler och processtid. Så, över tid så mäter GPS:en troligvis helt exakt, men ON THE FLY, alltså på sekunden, så tror jag inte GPS som hastighetsmätare är mer exakt än ögonmåttet och ett stoppur....

....El Garto efterfrågade trots allt något som verkligen visade EXAKT hastighet till skillnad från originalinstrumenteringen, och då hävdar jag fortfarande att GPS inte låter som den bästa tekniken...
Innan jag skaffade GPS (flera modeller, bil- och handhållen så förde jag precis samma resonemang som du. Nu har jag ändrat mig på den punkten...

Har jämfört hastigheter i bil med 3 olika GPS:er samtidigt (olika märken och modeller) och skillnaden i hastigheten har som mest varit 1km/h inbördes.
I praktiken har den lilla fördröjningen på uppdateringen (den är mycket liten) knappast alls någon betydelse då man normalt kontrollerar hastigheten när man ligger på en konstant hastighet. Svårt att i praktiken kolla vilken hastighet man ligger på momentant under snabb acceleration eller retardation oavsett om det är med GPS eller med hastighetsmätare.

Det kommer ett nytt "GPS"-system (kallat "Galileo" och som drivs av EU och ESA) som kommer att ha mycket hög upplösning och då kommer apparaterna att kunna visa exakta hastigheter även i gångfart utan problem.

Innan jag skaffade GPS (flera modeller, bil- och handhållen så förde jag precis samma resonemang som du. Nu har jag ändrat mig på den punkten...

Har jämfört hastigheter i bil med 3 olika GPS:er samtidigt (olika märken och modeller) och skillnaden i hastigheten har som mest varit 1km/h inbördes.
I praktiken har den lilla fördröjningen på uppdateringen (den är mycket liten) knappast alls någon betydelse då man normalt kontrollerar hastigheten när man ligger på en konstant hastighet. Svårt att i praktiken kolla vilken hastighet man ligger på momentant under snabb acceleration eller retardation oavsett om det är med GPS eller med hastighetsmätare.

Det kommer ett nytt "GPS"-system (kallat "Galileo" och som drivs av EU och ESA) som kommer att ha mycket hög upplösning och då kommer apparaterna att kunna visa exakta hastigheter även i gångfart utan problem.

Det lutar åt en Magellan Explorist 100 med fäste, in alles ca 1500:-
Sedan är det inte hastigheterna mellan 2-300 km/h som är intressanta att mäta. Det jag vill ha koll på är vad jag marchar på motorväg etc så att jag själv kan bestämma om jag vill köra lagligt eller ej. Om jag ej vill köra lagligt så vill jag i alla fall kunna bestämma själv vilka böter jag får om jag torskar. Jag vill även ha koll på när jag passerar hastigheten då jag gamblar med mitt kk. Den infon får jag inte av min orginal-mätare.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park