GPS -förbjudet

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
DEN SOM INTE SJÄLV KAN AVGÖRA VILKEN HASTIGHET SOM ÄR LÄMPLIG FÖR HONOM/HENNE I VARJE ÖGONBLICK SKA INTE HA KÖRKORT!
Så, när farbror staten inför hastighetsbegränsningar så underkänner han samtidigt sitt eget system för att dela ut körkort! Det är inte svårare än så ...
Ok, och hur lyder ditt förslag? Hur skall de personer som kan avgöra de där sakerna identifieras och tilldelas körkort? Vad händer med oss andra, vi som bevisligen kör för fort för vårt eget bästa? Om vi en gång, en enda, dammat av vägen för att kurvan var ltie krokigare än vi föreställt oss, har vi då bevisat vår oförmåga att "I VARJE ÖGONBLICK..."? Får vi en andra chans, eller blir det bussen för alltid?

Vissa saker är så lätta att säga men är så svåra att genomföra att det är ganska platt att säga dem.

När jag är på glatt, lite skojfriskt humör brukar jag resonera att det var en del av den socialistisaka revolutionen.
Shit, det var alltså en kommunistisk komplott mot det öppna och fria västerlandet :skrämd
 
Last edited:

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Jaha ja.

En ny lag i Schweiz förbjuder elektroniska hjälpmedel som via GPS varnar för hastighetskameror. Både försäljning och bruk är förbjudet med fängelse som maxstraff. När får vi något liknande?

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=45330

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=537

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41742

Med tanke på att Schweiz är den sista faciststaten så är det ju iofs inte så konstigt.......
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
1. Hört talas om trafikrytm?
2. Din/andras säkerhet. Vet du maxhastigheten på en vägsträcka ska du kunna bedömma hur fort ett annat fordon närmar dig, t.ex vid omkörning av någon "som har bedömt sin förmåga efter rådande omständigheter och därför kör långsammare".

1) Ohh ja, och jag har inga problem med trafikrytmen t ex på Autobahn.
När någon ligger i 75 här, de närmast 2-3 följade bilarna inte vågar köra om för att de kanske, vilket gud förbjude, skulle hamna över nittio km/h så bildas en kö. Alla har inte lust att ligga i kön och ett antal mindre lyckade omkörningar påbörjas längre bak i kön. De som inte "vågar" köra om tycker att om inte de kan så ska ingen annan heller och gör sitt bästa för att täppa till luckorna mellan bilarna. (De är ju också irriterade och har ju då rätt att göra det, speciellt om de bedömer att den som passerar har en hastighet som överskrider den som byråkraterna bestämt). Denna typ av problem uppstår inte i samma omfattning om var och en själv får avgöra vad som är lämplig hastighet för honom/henne själv.

2) Varför skulle min körning bli säkrare om jag ägnar en stor del av min körtid med att kolla hastighetsmätaren istället för att läsa trafiken?
Självklart ska man kunna bedöma hastigheten på mötande trafik och även när man kör ut på en större väg. Hur många MC-olyckor tror du har hänt för att den som kör ut på en större väg förväntade sig att motorcykeln höll 70 eller 90?? Om de visste att den kan komma betydligt fortare så skulle de ägna lite mer än en snabb blick innan de körde ut eller gjorde en vänstersväng framför en hoj ...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad är det för skumt med bilbältes-lagen? Kostar staten (skattebetalarna) massor med pengar för vård av (trafik)olycks drabbade människor, om skadorna minskar med bilbälte minskar oxå kostnaderna.

Jag förutsåg det svaret ... Sedan rullbältet kom så använder jag bälte själv också.
MEN, det intressanta är var gränsen går, vilka egna beslut du bör få ta!
"Det blir dyrare för samhället om du gör si eller så" ... yeah, right, har du tänkt efter hur många verksamheter det argumentet kan appliceras på??
Vill du bestämma själv vilken mat du ska äta. Är du mogen att ta sådana livsavgörade beslut? Det finns trots allt människor som vet bättre än du vad som är nyttigast. Låt vara att det inte händer något direkt när du äter olämplig mat, men på sikt ...
Det ÄR säkrare att alltid ha åtminstone cykelhjälm och naturligtvis gasmask. Den senare gör att du inte så lätt blir förkyld genom aerosoler i folkmassor och dessutom hindrar den dig att smitta andra, väl så viktigt. Du kan ju gå förbi nån som är extra känslig för infektioner och riskerar att dö vid smitta så gasmask på ... absolut bäst för befolkningens fortlevnad.


När jag är på glatt, lite skojfriskt humör brukar jag resonera att det var en del av den socialistisaka revolutionen. Vanliga bilar på den tiden gjorde kanske 100-140 km/h på sin höjd. Den "besuttna" klassen kunde hålla ett högre tempo i sina bilar (utan att köra i diket). Klasskampshjältarna förbjöd då fri fart på våra vägar :D

Nja, det var så att när hastighetsbegränsningen infördes så var Palme kommunikationsminister och han körde då en tvåtaks SAAB. Alla som legat efter en sådan vet att man kör om vid första bästa tillfälle och det gillade naturligtvis inte höga vederbörande så däri ligger en stor del av faktumet att vi inte har fri hastighet på landsvägarna längre.
 
Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Elwe, "Frihet under ansvar", fin tanke kanske men funkar inte i verkligheten.



Och för att hålla sig till tråden, nej, någon sådan idiotlag lär inte komma till Sverige.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag är i tyskland och jobbar nu. Här får man köra precis hur fort man vill på motorvägen!

Jag har tänkt en del på varför inte vi skulle klara av det i sverige, men har inte kommit fram till något.
Helt patetsikt att man inte ska få köra fortare än 110 i sverige (på motorvägen när det är bra förhållanden)

Någon som har ett förslag på varför? Det är väl bara farträdda sossar som tycker att 110 är lagom
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ok, och hur lyder ditt förslag? Hur skall de personer som kan avgöra de där sakerna identifieras och tilldelas körkort? Vad händer med oss andra, vi som bevisligen kör för fort för vårt eget bästa? Om vi en gång, en enda, dammat av vägen för att kurvan var ltie krokigare än vi föreställt oss, har vi då bevisat vår oförmåga att "I VARJE ÖGONBLICK..."? Får vi en andra chans, eller blir det bussen för alltid?

Olyckor inträffar självklart oavsett om man har hastighetsbegränsningar eller inte.
Det verkar som om många är skiträdda att ansvaret för att framföra det egna fordonet i lämplig hastighet släpps över till föraren!?!?
Det är DET ansvaret man måste kunna axla för att ha körkort! I min värld är det självklart!
Både när jag tog körkort på hoj och på bil så var det fri hastighet. Många av oss lever fortfarande, trots att propagandan ivrigt påtalar det livsfarliga i att få bestämma själv.
Som jag ser det så innebär det också att jag av vederbörande myndighet blivit godkänd att framföra 2- och 4-hjuliga fordon i den hastighet som jag själv bedömer vara lämplig. (Ja, jag har haft C också, men brydde mig inte om att förnya det). Det har inte kommit något dokument till mig som säger att jag blivit nergraderad till att bara få köra så fort på landsvägen som skyltarna säger. När det gäller den tillfälliga hastighetsbegränsningen som infördes 1967-09-03 för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken ser jag ingen anledning att beakta den efter att ha kört åtminstone 90 000 mil på höger sida ...

Elwe, "Frihet under ansvar", fin tanke kanske men funkar inte i verkligheten.

Vems fel är det att inte den tanken fungerar i verkligheten?
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

Någon som har ett förslag på varför?

Ja, det är för att alla makthavare är rädda för människor som tänker själva! De blir påkomna i ett nafs om en majoritet börjar ifrågasätta vad de håller på med vid köttgrytorna.
Därför har man ju en långsiktig plan att fördumma människorna och de har faktiskt lyckats ganska bra t ex i skolan där massor av elever efter 9 år i skolan går ut utan att vare sig kunna skriva eller räkna.
Behärskar man inte vårt viktigaste kommunikationsmedel, språket, så är man ett lätt byte för byråkraterna och det vet dessa naturligtvis om.
Man befäster sin maktställning och som kanske en del har märkt så går politiska uppdrag nuförtiden mer eller mindre i arv... det blir så i en representativ demokrati ...

Hastighetsgränser "för att du själv inte förstår ditt eget bästa" är bara en liten pusselbit i spelet ...
Jag ser med fasa hur ini h-e "välanpassade" t o m sporthojsåkare är i sina förståndiga åsikter ... Undrar hur det går till bland bollsportarna :rolleyes:
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Jaha ja.

En ny lag i Schweiz förbjuder elektroniska hjälpmedel som via GPS varnar för hastighetskameror. Både försäljning och bruk är förbjudet med fängelse som maxstraff. När får vi något liknande?

Vadå är det endast så att förarna av fordonen inte ska bli varnade för hastighetskameror och inte ska kunna undkomma böter vid fortkörning pga bara för att deras smarta GPS system i bilen varnar för framförvarande kameror.

Jag kör med GPS var jag vill även i Schweiz.

(Seriöst är dom helt dumma i huvudet eller) ???????
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Vad är det för skumt med bilbältes-lagen? Kostar staten (skattebetalarna) massor med pengar för vård av (trafik)olycks drabbade människor, om skadorna minskar med bilbälte minskar oxå kostnaderna.

Knepigt att dom flesta mc-förare kör alldeles för snabbt o dom flesta hyllas.
Undra hur mkt det kostar staten för vård av alla fortkörare som kör omkull o skadat sig.
Sett massvis me bilder på mc-förare som krashat i höga farter o det är ingen vacker syn...

Så om alla som körde mc slutade köra förfort skulle vi minska kostnaderna massa för omkullkörningar på mc!

Därför tycker jag inte att Vi (finns undantag) ska Sluta klaga på folk som kör utan bälte då Vi (finns undantag) Ofta! kör alledeles för snabbt på mc o kostar staten Massor när vi kör omkull.

Nej vill folk köra utan bälte så får dom göra det för mig, inget jag orkar käfta om då jag antagligen inte är mkt bättre själv när ja flänger runt på slangen me hojjen...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Alla som kör lastbil igenom Schweiz då ?
Alla Taxibilar ???


Smart att idioterna tänkte på det .....:rolleyes:
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
jajaja.... massa argument hit och dit.. om ett eller några år kommer ingen av oss få köra bil/mc på allmänväg. Kanske med undantag politikerna själva eller ericsson´s vd. Vem kommer ha råd? Titta på utvecklingen och njut, trafikförsäkringen är bara ett första steg till den sk "avecklingen av bilismen/motorcyklismen"

Börjar få lite anarkistiska tankar:) och nästa val blir det att rösta "blankt"
 

sandstream

Guest
Vems fel är det att inte den tanken fungerar i verkligheten?
Frihet under ansvar är som sagt en fin, något anarkistisk tanke som fungerar jättebra i teorin men inte i verkligheten. Varför?
Jo, därför att din frihet kanske inkräktar på någon annans frihet och då uppstår ett problem.

jajaja.... massa argument hit och dit.. om ett eller några år kommer ingen av oss få köra bil/mc på allmänväg. Kanske med undantag politikerna själva eller ericsson´s vd. Vem kommer ha råd? Titta på utvecklingen och njut, trafikförsäkringen är bara ett första steg till den sk "avecklingen av bilismen/motorcyklismen".
Du har inte varit med så länge va? :rolleyes:
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tänker knappast själv längre på hastighetsbegränsningarna, det är ju inte så att jag kör långsammare bara för att en skylt säger si eller så, oftast går det nog fortare än "tillåtet" MEN det händer även att det går långsammare, det är ALLTID förhållandena som avgör.

Med förhållanden så inbegrips väglag, fordonets beskaffenhet, omgivande trafik, tid på dygnet, siktförhållande, hur pigg jag är......... Och listan kan bli precis hur lång som helst.

Med tanke på hur få fartkontroller vi har här i trakten så lär det fortsätta så här.

En lag som en majoritet inte följer och som inte kan upprätthållas är en meningslös lag.

Jaha så då ska det vara tillåtet att råna banker??
Njae, det är inte samma sak, jag skulle tro att det är en lag som en majoritet menar SKA finnas.

Jag tycker att elwe slagit huvet på spiken flera gånger i den här tråden och ser genast filmen "Demolition man" rulla upp, samhället är genombeskyddande, du straffas för svordomar, våld är bortmedicinerat, sex betyder inte längre kroppslig intimitet, kort sagt, allt är superbra och...... SKITTRÅKIGT!!! :D

Nääe, där vill jag inte heller leva men det finns en risk att vi sakta är på väg dit.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Frihet under ansvar är som sagt en fin, något anarkistisk tanke som fungerar jättebra i teorin men inte i verkligheten. Varför?
Jo, därför att din frihet kanske inkräktar på någon annans frihet och då uppstår ett problem.

Intressant ståndpunkt ... frihet för individen är anarkistiskt!
Om din frihet inkräktar på någon annans frihet så har du inte tagit ditt ansvar ...
eller?

Om vi håller oss till trafiken så har jag en enkel regel;
Ingen ska behöva göra några undanmanövrar pga av hur jag kör!
I gengäld ske de ge fan i hur jag kör ...
 

sandstream

Guest
Intressant ståndpunkt ... frihet för individen är anarkistiskt! Om din frihet inkräktar på någon annans frihet så har du inte tagit ditt ansvar eller?
Klart vi ska ha frihet men det ska vara inom rimliga gränser eftersom de flesta av oss inte lever själva på bondvischan.
Tycker vi har det rätt bra i Sverige ändå, trots lagar och regler :)
Om vi håller oss till trafiken så har jag en enkel regel;
Ingen ska behöva göra några undanmanövrar pga av hur jag kör!
I gengäld ske de ge fan i hur jag kör ...
Med andra ord är det okej att köra 150 km/h förbi ett dagis så länge ingen olycka händer :va

Tillräckligt länge för att inse vad utvecklingen kommer leda till
De sa samma sak på 70-talet och 30 år senare har ingen förbjudit motorcyklar...
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Klart vi ska ha frihet men det ska vara inom rimliga gränser eftersom de flesta av oss inte lever själva på bondvischan.
"Frihet inom rimliga gränser..." Var snäll och definiera.
Så om man klumpar ihop sig i hundratusental så ska friheten begränsas ... intressant. Borde vara ett toppargument FÖR glesbygd.
Med andra ord är det okej att köra 150 km/h förbi ett dagis så länge ingen olycka händer :va
Som vanligt läser du det jag skriver som Fan läser bibeln :)
De sa samma sak på 70-talet och 30 år senare har ingen förbjudit motorcyklar...
Det hörde jag aldrig någon säga på 70-talet. Källa?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Men... skulle inte denna tråden handla om GPS?

Schweiz och Österrike verkar förbjuda... men hur det skall efterlevas och kontrolleras vet jag inte.
Hur det blir med EU vet jag inte men hoppas att något vettigt grundat beslut kommer att fattas. Det finns kanske dessutom möjlighet för enskilda stater att ta ett eget beslut.
Ett exempel på detta är ju Frankrikes stenhårda 100hk gräns på MC.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top