GP Motul de la Comunitat Valenciana 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En vanlig inledning med sammanlagda ställningen i MotoGP, tider osv kommer förhoppningsvis men just nu har Spanien och Valenciaområdet andra utmaningar.
Chiva 30 km från Valencia och 10 km från Circuit Ricardo Tormo där årets sista MotoGP ska köras 15 - 17 November fick igår tisdag 29 Oktober 320 mm regn.
För själva banan förutspådde yr.no 100 mm.
Hur gick det ?
Citat: Extreme rain warnings were in effect on Tuesday for some areas including around Valencia, according to Spain’s Meteorological Agency, AEMET. These warnings called for the potential of 200 mm (4 inches) of rain in less than 12 hours. In some locations, the rainfall estimates were exceeded in even shorter periods of time. Chiva, which is east of Valencia, received 320 mm of rain in just over four hours, according to the European Severe Weather Database. The Valencia area averages 77 mm (3.03 inches) for the entire month of October.
slut citat från
1730279295947.png
1730274181469.png
 
Last edited:
Banan klarade sig, men vägarna till banan har kollapsat
 
Från crash.net
Citat:
An initial inspection the condition of the track is optimal”, however access and parking areas have been “seriously damage” and require “urgent repair”.
Damage was caused by more than 200 litres per square metre of rainwater in less than 12 hours, combined with water flow, mud, debris from the nearby ravines, and parts of the circuit itself.
 
Verkar som man ska bestämma idag om hur man ska göra.

Att köra ett race extra i Malaysia verkar svårt då det inte finns sånna däck till en helg till än.

Jerez ska redan vara bokat. Så där blir det med svårt att få till nån ersättning på.

Man har i kontraktet (tv/sponsorer mm?) vad jag förstått att det står skrivet att man ska leverera minst 20 tävlingshelger(?) Så att helt ställa in resulterar säkert i kostnader för man bryter mot det.
 
Race går att flytta om man nu vill köra sista racen.
Hur många ton MotoGP material, lastbilslass är det som ska flyttas ?
Hur många MotoGP personer är det som ska bokas om, hotell, resor ?
Och så däcken, ska tydligen passa banan ! Ska tillverkas till Moto3, Moto2, MotoGP.
Här behövs speditörer och resebyråer och så publiken som ska boka om sig.
100000(?) glada(?) MotoGP entusiaster som är inställda på Circuit Ricardo Tormo.
 
Last edited:
Qatar lär vara det enda alternativet med kort varsel. Lite som när de flyttade rejset till måndagen för några år sen. Para finns, bruschan.
 
Verkar som man ska bestämma idag om hur man ska göra.

Att köra ett race extra i Malaysia verkar svårt då det inte finns sånna däck till en helg till än.

Jerez ska redan vara bokat. Så där blir det med svårt att få till nån ersättning på.

Man har i kontraktet (tv/sponsorer mm?) vad jag förstått att det står skrivet att man ska leverera minst 20 tävlingshelger(?) Så att helt ställa in resulterar säkert i kostnader för man bryter mot det.
Catalunya, Aragon, Portimao är andra möjliga alternativ?
 
Om inte banan/anläggningen är trasig och inte hinner repareras så kommer det bli rejs enligt plan med nått specialframträdande för hedrande av de omkomna. :fakta
Dorna, big business.
 
Qatar i December spekuleras det om på X.
 
Foto antagligen nere i Valencia dit vattnet rann från höjderna österut.
Jag hade kunnat starta den här tråden i söndags för redan då spådde yr.no totalt ca 150 mm vid banan under måndag och tisdag. Men jag fegade ur.
Misstänker väderdataprogrammen gått in i "fel stoppa nu, har aldrig hänt"
läge för det kom ju mer regn, bara under tisdag 200 mm vid banan.
1730451973482.png
 
Last edited:
Det var väg egentligen ganska väntat givet förutsättningarna.
6966a7101442e946a9a0bc0318022168.jpg
 
Det var väg egentligen ganska väntat givet förutsättningarna.
6966a7101442e946a9a0bc0318022168.jpg
Ja saknas infrastrukturen, typ vägar till och från banan så går det ju inte komma dit.
Och vägarna till Circuit Ricardo Tormo är inte prioriterade de närmsta veckorna.
 
Säkert skrivet någon annanstans men ersättaren blir Barcelona och de kommer bara släppa ca 20 000 biljetter pga de hinner inte få in tillräckligt mkt personal för eventet. Logistiken för ett GP är nog ganska krävande.
Då ska man också ha i åtanke att detta GP ligger väldigt nära kommunala transportalternativ och borde vara lättare än många andra.
 
Säkert skrivet någon annanstans men ersättaren blir Barcelona och de kommer bara släppa ca 20 000 biljetter pga de hinner inte få in tillräckligt mkt personal för eventet. Logistiken för ett GP är nog ganska krävande.
Då ska man också ha i åtanke att detta GP ligger väldigt nära kommunala transportalternativ och borde vara lättare än många andra.
Lite märkligt att det blir Montmeló, med tanke på att delar av Katalonien också drabbats av ganska stora regnmängder och översvämningar . Vet att flera förare inte tyckte det kändes rätt att hålla racet där (eller ens i Spanien) med tanke på omständigheterna och att resurser borde gå till de som drabbats.
 
Lite märkligt att det blir Montmeló, med tanke på att delar av Katalonien också drabbats av ganska stora regnmängder och översvämningar . Vet att flera förare inte tyckte det kändes rätt att hålla racet där (eller ens i Spanien) med tanke på omständigheterna och att resurser borde gå till de som drabbats.
Det har att göra med logistik att många team är baserade i närheten och att testet ska göras efteråt. Alla intäkter från evenemanget går oavkortat till Valencia(kommunen inte banan...)
 
Det har att göra med logistik att många team är baserade i närheten och att testet ska göras efteråt. Alla intäkter från evenemanget går oavkortat till Valencia(kommunen inte banan...)
Ja, det förändrar inte förarnas inställning som framförallt var på etiska grunder.

Återstår för övrigt att se hur mycket av de intäkterna som blir kvar när Valencia fått tag på dem. En av Spaniens mest misskötta och korrupta lokalregeringar under de senaste decennierna (gissar att pengarna går till generalitatet och inte kommunen, då de som drabbats värst är utanför Valencia stad/kommun).
 
En stor del av orsaken till att man väljer Barcelona är att frakten tillbaka från Sepang till Europa går till just Barcelona, eftersom Valencias flygplats inte är en väldigt stor godsflygplats.

Detta är alltså hundratals ton utrustning vars frakt sannolikt redan är betald. Således enklast och billigast att försöka ordna något i närheten, istället för att flyga utrustningen till ytterligare en destination.
 
Back
Top