Gotlandsfärja kolliderade;(

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Fy fan, fick precis ett sms från min polare som är påväg till gotland med sina anställda. Och gick inte på aftonbladet och kollade:huvet:gnissla:död

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5551054.ab

Edit: Gick in på expressen nu och såg att dom intervjuade just min polare. Så ringde o kolla om allt var bra. Berättade även vad som stod i texten. Dom hade tydligen skarvat som vanligt i tidningen.
Han trodde inte båten skulle sprängas:D

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1649026/han-trodde-att-hans-barn-skulle-do
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ja jisses.... De har väl kört i dimma förr, kan man tycka..?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Usch.. Men som sagt de borde väl ha instrument som gör att man inte missar en färja i dimman :skrämd
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Ddom verkar ha plockat bort radarfunktionen.. Nu är det världens koas där, hörde högtalarna i bakrunden. Men dom flesta är fortfarande på båten....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Skall man tro kvällstidningarna har jag varit nära döden på jobbet ett par gånger. Och ingen gång har det varit den minsta fara. :D
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ddom verkar ha plockat bort radarfunktionen.. Nu är det världens koas där, hörde högtalarna i bakrunden. Men dom flesta är fortfarande på båten....

Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.

Hittar inte nån sida man skriver in mailadressen på? Har du en direktlänk till Haverikommisionens prenumeration?
/Sweeney
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Stena Lynx körde rakt på älvsnabben när jag jobbade på Lynxen. fri sikt bra väder :D Lite ot kanske men något varningsystem verkar de ju INTE ha.

Detta va ju då på älven på väg ut till havet.

Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Ska inte kunna hända, de har minst dubbla radarsystem som ska gå i alla väder och GPS system som markerar ut andra båtar.

Samtliga bör kunna räkna ut andra båtars kurs hastighet CPA(när och var de kommer vara som närmst varandra) Finns troligen även varnings signaler inbyggt i detta..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ska inte kunna hända, de har minst dubbla radarsystem som ska gå i alla väder och GPS system som markerar ut andra båtar.

Samtliga bör kunna räkna ut andra båtars kurs hastighet CPA(när och var de kommer vara som närmst varandra) Finns troligen även varnings signaler inbyggt i detta..

Nja, GPS talar bara om var du är i världen, inte var andra är.
Radar talar om var andra objekt är... land, båtar, plan osv osv.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Nja, GPS talar bara om var du är i världen, inte var andra är.
Radar talar om var andra objekt är... land, båtar, plan osv osv.
Nja, större båtar har ett system som heter AIS, så det var lite förenklat då detta även använder sig av VHFen, men det visas oftast på GPSplottern.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nja, större båtar har ett system som heter AIS, så det var lite förenklat då detta även använder sig av VHFen, men det visas oftast på GPSplottern.

Jupps, det stämmer bättre. Reagerade bara på att du menade på att GPS visade var andra båtar befann sig då det är tekniskt omöjligt... men visst kan själva skärmen användas för fler instrument och då bli mer komplett.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Nu spekulerar jag bara men...

Det är ytterst osannolikt att denna kollision beror på tekniskt fel. Det känns inte som orsaken, dels har man bra koll på varandra rent tekniskt, dessutom är sikten bra på bryggan. Vad jag förstår var det möjligt att se varandra trots dimman. Dessa båtar gör denna manöver varje dag, känner varandra väl. Snackar med varandra på radion osv.

Jag tror det beror på andra faktorer, missförstånd mellan personer på bryggan. osv.

Många andra gånger då detta har hänt så har sidvind och andra parametrar överrumplat besättningen. Men som sagt, ska bli intressant. Pga de omfattande skadorna och risken för att detta skulle ha blivit en mycket kraftig kollision gör nog att haverikommisionen snabbt kommer att komma med en preliminär bedömning.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Stena Lynx körde rakt på älvsnabben när jag jobbade på Lynxen. fri sikt bra väder :D Lite ot kanske men något varningsystem verkar de ju INTE ha.

Detta va ju då på älven på väg ut till havet.

Jag försöker hitta rapporten på den olyckan, men det var väl älvsnabben som var orsaken?

Den var väl egentligen inte klassad för sjötrafik på öppet hav, hade väl dispens på det mesta i säkerhetsväg har jag för mig. Missbedömde mötet med lynx. Ska leta och se om jag hittar den igen, finns ju en rapport på den kollisionen...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top