Gotlandsfärja kolliderade;(

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Fy fan, fick precis ett sms från min polare som är påväg till gotland med sina anställda. Och gick inte på aftonbladet och kollade:huvet:gnissla:död

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5551054.ab

Edit: Gick in på expressen nu och såg att dom intervjuade just min polare. Så ringde o kolla om allt var bra. Berättade även vad som stod i texten. Dom hade tydligen skarvat som vanligt i tidningen.
Han trodde inte båten skulle sprängas:D

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1649026/han-trodde-att-hans-barn-skulle-do
 
Last edited:
Ja jisses.... De har väl kört i dimma förr, kan man tycka..?
 
Usch.. Men som sagt de borde väl ha instrument som gör att man inte missar en färja i dimman :skrämd
 
Ddom verkar ha plockat bort radarfunktionen.. Nu är det världens koas där, hörde högtalarna i bakrunden. Men dom flesta är fortfarande på båten....
 
Skall man tro kvällstidningarna har jag varit nära döden på jobbet ett par gånger. Och ingen gång har det varit den minsta fara. :D
 
Ddom verkar ha plockat bort radarfunktionen.. Nu är det världens koas där, hörde högtalarna i bakrunden. Men dom flesta är fortfarande på båten....

Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.
 
Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.

Hittar inte nån sida man skriver in mailadressen på? Har du en direktlänk till Haverikommisionens prenumeration?
/Sweeney
 
Stena Lynx körde rakt på älvsnabben när jag jobbade på Lynxen. fri sikt bra väder :D Lite ot kanske men något varningsystem verkar de ju INTE ha.

Detta va ju då på älven på väg ut till havet.

Jag har varit uppe på bryggan på några båtar i förra jobbet. Jag är rätt så säker på att dom får inte köra alls utan radar i dimma. Har för mig att de dessutom har flera radartyper där en ska vara bättre på att se genom dimma än andra. Framförallt den snabbgående båten har högre krav på sig tekniskt, och rent formellt på kaptenen.

Normalt går dom på autopilot, men inte inne i hamnbassängen. Dom slår på autopiloten när dom passerar vågbrytarna vid hamnen oftast. Lika mycket teknik på däck där som på ett passagerarplan, om inte mer. Ruskigt roligt att sitta där och dricka kaffe och snacka med kaptenen om all teknik.

Skall bli mycket intressant att läsa haverirapporten på detta. Ni som är intresserade av teknik och olyckor kan kolla på haverikommisionens hemsida.
Jag premunerar på rapporterna till min e-post. Emellanåt kommer det mycket intressanta utredningar.

Denna olycka kunde ha blivit mycket allvarlig. Tur att det gick bra.
 
Ska inte kunna hända, de har minst dubbla radarsystem som ska gå i alla väder och GPS system som markerar ut andra båtar.

Samtliga bör kunna räkna ut andra båtars kurs hastighet CPA(när och var de kommer vara som närmst varandra) Finns troligen även varnings signaler inbyggt i detta..
 
Ska inte kunna hända, de har minst dubbla radarsystem som ska gå i alla väder och GPS system som markerar ut andra båtar.

Samtliga bör kunna räkna ut andra båtars kurs hastighet CPA(när och var de kommer vara som närmst varandra) Finns troligen även varnings signaler inbyggt i detta..

Nja, GPS talar bara om var du är i världen, inte var andra är.
Radar talar om var andra objekt är... land, båtar, plan osv osv.
 
Nja, GPS talar bara om var du är i världen, inte var andra är.
Radar talar om var andra objekt är... land, båtar, plan osv osv.
Nja, större båtar har ett system som heter AIS, så det var lite förenklat då detta även använder sig av VHFen, men det visas oftast på GPSplottern.
 
Nja, större båtar har ett system som heter AIS, så det var lite förenklat då detta även använder sig av VHFen, men det visas oftast på GPSplottern.

Jupps, det stämmer bättre. Reagerade bara på att du menade på att GPS visade var andra båtar befann sig då det är tekniskt omöjligt... men visst kan själva skärmen användas för fler instrument och då bli mer komplett.
 
Nu spekulerar jag bara men...

Det är ytterst osannolikt att denna kollision beror på tekniskt fel. Det känns inte som orsaken, dels har man bra koll på varandra rent tekniskt, dessutom är sikten bra på bryggan. Vad jag förstår var det möjligt att se varandra trots dimman. Dessa båtar gör denna manöver varje dag, känner varandra väl. Snackar med varandra på radion osv.

Jag tror det beror på andra faktorer, missförstånd mellan personer på bryggan. osv.

Många andra gånger då detta har hänt så har sidvind och andra parametrar överrumplat besättningen. Men som sagt, ska bli intressant. Pga de omfattande skadorna och risken för att detta skulle ha blivit en mycket kraftig kollision gör nog att haverikommisionen snabbt kommer att komma med en preliminär bedömning.
 
Stena Lynx körde rakt på älvsnabben när jag jobbade på Lynxen. fri sikt bra väder :D Lite ot kanske men något varningsystem verkar de ju INTE ha.

Detta va ju då på älven på väg ut till havet.

Jag försöker hitta rapporten på den olyckan, men det var väl älvsnabben som var orsaken?

Den var väl egentligen inte klassad för sjötrafik på öppet hav, hade väl dispens på det mesta i säkerhetsväg har jag för mig. Missbedömde mötet med lynx. Ska leta och se om jag hittar den igen, finns ju en rapport på den kollisionen...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top