Gotland ring - Servicenivå och bemötande

Har bara kört på banan 1 gång, men det jag minns bäst därifrån är den otroligt vidriga sanitetsanläggningen (läs bajamaja på hjul). Denna har tydligen använts en längre tid som enda utväg för att uträtta behoven.
Hur kan det ta sådan tid att få dit något som kan klassas som human standard? Om man siktar på att få ett rykte om sig som en bana av toppklass, så krävs det att infrastrukturen runtikring håller samma klass som själva banan.
Sedan att jag minns baja-majan först varje gång jag tänker på GR, kanske säger mer om mig än om något annat.

MYCKET trevligt och seriöst av Gotland Ring att svara på de kommentarer och åsikter som framförts i denna tråd!! STORT +. :tummenupp

//Niklas

Nej, det stämmer INTE!

Det stämmer, jag såg när det hände. Karl-Axel var inte glad.

Det stämmer INTE!!
Jag är nuvarande chef för verksamheten, och Karl-Axel och jag har aldrig haft något otalt med varandra, än mindre varit i handgemäng!

MVH Claes Friberg, Operativ Chef Gotland Ring

MYCKET trevligt och seriöst av Gotland Ring att svara på de kommentarer och åsikter som framförts i denna tråd!! STORT +. :tummenupp

//Niklas

Instämmer..

Man kan ju undra om inte vissa grunddelar borde ingå i grundhyran och inte vara tilläggstjänster

Basic
*Avfallshantering
*Toaletter av god standard
*Brandbekämpningsutrustning
*Öppen kafeteria åtminstone när en arrangör hyr en heldag.
*Dricksvatten påfyllningsmöjlighet (alla vet att gotland är soligt, varmt och utan skugga i depån)

Steg1 upp (Medför extra kostnad)
*Öppen miljöstation (Även däck minsann)
*El i depån
*Stort skuggtält/regntält med matplatser även för medhavd matsäck.

Sen skulle det nog bli skräddarsydda paket..

Jag har ett förslag Claes..vi kör bara två allmänhetens mc helg om året en tidigt och en sent med full service av brand och sjukvård inget lelles och ingen vanlig åkning utan bra kör dom stora evenemangen med bilarna och väntar till det blir färdigt för mc....jag kan ju alltid köra när det passar dej

Mvh Tingen

Det stämmer INTE!!
Jag är nuvarande chef för verksamheten, och Karl-Axel och jag har aldrig haft något otalt med varandra, än mindre varit i handgemäng!

MVH Claes Friberg, Operativ Chef Gotland Ring

Ett missförstånd tydligen från min sida.

Det skulle tydligen gälla knuffar och hårda ord mellan Karl-Axel och nuvarande VD, viklket jag ännu en gång påpekar att det är tredjeparts information som jag själv inte var vittne till.

För er andra så kan jag kommentera att jag mottagit mail från både VD och operativ chef på GR samt även från Stefan Lundgren på Mavens (Café/restaurang på Gotland ring). Jag återger inte deras mailsvar här, utan överlåter till dem själva att göra dessa brev helt öppna (Vilket både Alec (VD) och Claes (operations) gjort, dock ej Stefan (Mavens)

Deras påståenden om service och priser antar jag vara korrekta.

För Alla som sett tråden och alla parter vill jag klargöra EN sak.
Jag bedömde drivandet och bemötandet på banan vara av sådan karaktär att en reaktion var nödvändig. Jag klargjorde i mitt tele´fonsamtal med Claes att jag möjligen hade bristfällig information.

Jag överlåter till ER som hyr och kör på banor att själv bilda er en uppfattning.

//amullo

Last edited:
vad formellt allting blev i ordvalen.

inget lär ske just nu. får se då till 2008 om det blir positivare feedback från de som hyr banan och arrangerar bankörningar.

vad formellt allting blev i ordvalen.

inget lär ske just nu. får se då till 2008 om det blir positivare feedback från de som hyr banan och arrangerar bankörningar.

Instämmer. Anledningen till det formella är ju att nivån på mycket av diskussionen tidigare i tråden kanske var något låg.

Personligen så tycker jag det var starkt av GR att gå in på Sporthoj och förklara/försvara/berätta.

Men till saken hör ju att vissa krav som ställdes på plats var (ur mitt perspektiv) omåttligt höga.

Angående just "Inget röka i depån, så är det överallt" kommentaren.
- Välkommen att besöka depån på BANKÖRNING på Gelleråsen, Kinnekulle, Knutstorp, Anderstorp, Midlanda. Rökning sker i depån av både arrangörer och deltagare. Fimpar slängs hejvilt. Kanske inte rätt, men så är det hos dem jag varit på (minst 5 olika arrangörer, bland dem de största i Sverige). På TÄVLING är det en helt annan sak. Dock så har jag sett rökning i depån även under EM på Gelleråsen.

Bra intiativ med denna tråd!

Har en del synpunkter som Jag kan tillföra i denna tråd, hoppas att det är okej.

Kan ju börja med att säga att Jag tycker det är bra gjort av Vd och operativa chefen att savara på bemötanden :tummenupp

Jag har varit på ett par allmänhetens körningar under sommaren 06 och 07. Det har varit mest positiva upplevelser.
Bra och hjälpsamma instruktörer som visar spårval och svarar på andra frågor om man vill ha hjälp.
Den som Jag upplevat som eldsjälen nr1 är helt klart Karl-Axel vilken tillgång!

Nu till lite mindre roliga saker:

I sommras, i slutet på Juli så hände det en olycka. Som hade kunnat undvikas om Jag inte hade kört där, eller om banägaren sett över säkerheten lite bättre och inte blundat för små men viktiga åtgärder!

Det handlar om den tvära "lågfarts högerkurvan":
Jag låg i ytter spår alltså längst ut till vänster, det var då motorcyklar till höger om mig som kommer längre ut mot vänster när man går ut ur kurvan. Vilket inte alls är nått konstigt, så för att ge lite mera plats så skulle Jag använda mig av kurvsen.
Hade Jag vetat hur den var byggd så hade Jag inte gjort det.
När Jag ska köra ut på kurvsen så är där en kant på ca 1dm! Tänk om det hade varit lite grus där eller en jämn övergång mellan banan och kurvsen. Då hade Jag inte haft ett ben löst i axeln, min motorcykel hade varit hel. Nu är det ett par intryckta fälgar, trasiga skyddskläder, det är en lång väg tillbaka innan axeln är som den ska.
Om Jag inte kört där så hade det inte hänt.
Men man tar sig till en bana för att kunna köra under säkra omständigheter då får det inte se ut på det viset!!!

Så om GR ställer krav på förare så måste ni kunna ordna sådana sipla grejjer som att man inte kvaddar pga en kurvs!

Kan man kräva ersätning av förare så borde förare kunna få ersättnng av GR när det ser ut på detta viset? För det skamligt tycker Jag att man har det på detta viset.
Jag är inte den första som kör omkull pga av denna kurvs, snälla gör nått innan nått allvarligt händer.

Bilderna är tagna 2 dagar efter olyckan, det var torrt när det hände.

Kontakat gärna mig på mail eller telefon om ni inte vill svara i denna tråden.
Johan00@bredband.net eller 0733-302503

Mvh Johan Andersson

14171086.jpg
[/url][/IMG]

Gotland ring saknar fortfarande mycket men för er som läser här och inte varit där så tycker jag också att det ska komma fram att jag och de flesta jag pratat med som kört där tycker att det är sveriges roligaste bana att köra på!

Hoppas att parterna kan komma överrens så vi kan fortsätta köra hoj på GR nästa säsong med!

(Då är det 1.26 som gäller va Johnny?) :D

Nu har jag inte full koll på begreppen här men på licenskursen jag gick i våras så fick vi veta att det är strängeligen förbjudet att röka i bandepån. Med detta menas INTE området som man campar på och mekar i utan området där man åker in och ut genom - alltså i direkt anslutning till banan. I den 'vanliga' depån - campingen - var det upp till arrangören att förbjuda eller tillåta rökning.

Vad är rätt benämningar på sakerna jag tar upp? Pit lane = bandepå, right? Campingdepån kallas för? Eller är det bandepån? Förrvirrat...

Kul att se att det faktiskt blir respons på det hela. Bra gjort Gotland Ring! Nu hoppas vi på förbättringar till nästa år. :) :tummenupp

Jag körde gotland ring i somras och håller med om en del grejer, bajamajjan var äcklig, gruset var hårt ( jag var ute en liten sväng), men maten var väl bra? betalar hellre nån tjuga mer och får god mat med salladsbuffé och bröd än de flottiga grillkryddade hamburgertallrikarna som serveras på alla de andra banorna jag varit på.

Just ja, Maten på Actionpics körningar på GR i juni var ju toppenbra! Vällagad, riktig sallad med böner och bra service! Hamburgarna på Kinnekulle däremot tycker jag vi bojkottar framöver!

Tycker det gnälls lite väl mycket, alla vet att banan inte är färdig och än mindre olika servicebyggnader. Att då jämföra med andra banor som varit i drift i många år är mest bara löjligt.

Körde där första året de va öppet (inte ens sista lagret asfalt var lagt på halva banan, inga räcken, inga avåkningzoner, ingen bajamaja ens osv) och vi hade skitkul och ingen gnällde på det. Man får ta det för vad det är, gnäll sen när banan och allt runtomkring är färdigt om det fortfarande är kasst.

Tycker det gnälls lite väl mycket, alla vet att banan inte är färdig och än mindre olika servicebyggnader. Att då jämföra med andra banor som varit i drift i många år är mest bara löjligt.

Körde där första året de va öppet (inte ens sista lagret asfalt var lagt på halva banan, inga räcken, inga avåkningzoner, ingen bajamaja ens osv) och vi hade skitkul och ingen gnällde på det. Man får ta det för vad det är, gnäll sen när banan och allt runtomkring är färdigt om det fortfarande är kasst.

Problemet är väl att banägaren tar betalt som att banan skulle vara klar och dessutom vill ha extra betalt när brukligt slitage sker. :rolleyes:

Jag var och körde två dagar slutet av juli och början av augusti på allmänhetens körning. Jag tycker det var helt suveränt!
Kanontrevliga människor, bra instruktörer, finfin cafeteria och även toaletterna var bra numera.
Det enda jag kan tycka var lite sådär var när det väl hände nåt på banan så tog det för lång tid innan det åtgärdades.

Det tog för lång tid att få ut någon på banan som sopade bort grus när bilarna hade dragit upp det på banan.
Det tog på tok för lång tid att sanera oljespill från bilar.

Annars var det grymt bra och kul!

(Då är det 1.26 som gäller va Johnny?) :D

a lätt, ny båge näst år... det ska gå fort rakt fram oxå :hihi fast grejen är ju den att med aprilian så körde jag lika fort som på r1an o då med mindre fart på rakan o de öppnare partierna. men fortare kan det definitivt gå. försökte mest lära mig sladda senast =)

Gotland Ring är en riktigt rolig bana, det får erkännas. Men tyvärr så är inte säkerheten för mc hög nog för riktigt snabbåka. Finns flertalet farliga punkter för mig iaf... det är nuvarande "målraka" där räcket är farligt nära... låt säga någon får en "highside" men klänger sig kvar på hojen o försöker styra. Det blir gonatt för den personen tror jag. Sedan finns diverse andra zoner där man kan åka rakt fram men som slutar väldigt abrupt.

som det verkar så försöker iaf de bakom GR göra det bästa av situationen. Så det är ju inte tvärkört för förbättringar.

Problemet är väl att banägaren tar betalt som att banan skulle vara klar och dessutom vill ha extra betalt när brukligt slitage sker. :rolleyes:

Har ingen aning vad de andra banorna tar men är det som du säger så har du en poäng... Men det är ju ändå inte så att fakturan kommer som en chock efteråt, vad hyran är tar man förhoppningsvis reda på innan.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back