Gotland Ring, 600 eller 1000cc bana?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Hur står sig en 600cc mot en 1000cc på härliga Gotland ring?

Ni som är snabba på Gotland och kör 600cc hur ser era tider ut?

//Henrik
 
Jag tror att med rätt förarmaterial så är nog 1000 lite snabbare runt men inte mycket. Det är gissningsvis som alla andra stora banor Anderstorp, Mantorp att det skiljer ca 2 sek på de snabbaste.
Den enda delen där 1000 verkligen gör sin rätt är baksidan efter hårnålen när man accelererar fullt och det är uppförsbacke genom snabbvänstern.
På start & mål är det nedförsbacke och 600an bromsar oftast mycket senare där än 1000.

/Nitrous
 
Jag tror att med rätt förarmaterial så är nog 1000 lite snabbare runt men inte mycket. Det är gissningsvis som alla andra stora banor Anderstorp, Mantorp att det skiljer ca 2 sek på de snabbaste.
Den enda delen där 1000 verkligen gör sin rätt är baksidan efter hårnålen när man accelererar fullt och det är uppförsbacke genom snabbvänstern.
På start & mål är det nedförsbacke och 600an bromsar oftast mycket senare där än 1000.

/Nitrous

Säg nu,,, hur snabbt går det för dig??? :tungan
 
1.26 - 1.27 åker jag på med 600an men då ska man ha med sig att det är "bandag".
RR-träningar, kval, tävlingar så är det ett helt annat grundtempo och då går det fortare.

/Nitrous

Hmm 1:26,, så det va därför du varvade mig förra året? ;)

Jag ska byta Hondan mot en 600,det är därför jag undrar.

/Henrik
 
längtar så tills vi kommer dit :),,
hoppas man kan få lite fart på den banan
 
1.26 - 1.27 åker jag på med 600an men då ska man ha med sig att det är "bandag".
RR-träningar, kval, tävlingar så är det ett helt annat grundtempo och då går det fortare.

/Nitrous

1.26?????? jag måste köpa snabbare hoj...:rolleyes:
 
Hjälper föga,iaf för mig ha ha. Du kan få köpa min CBR och testa :tummenupp

Visst är det för jävligt??? :D:D

Satsar på att tappa 10 kilo istället...ujujuj då blir det åka av:yoparty

En banhoj vore skitkul men köksrenovering verkar prioriteras högre denna säsong....:rolleyes:

(mitt pers är 1.37 btw:gnissla)
 
GR är inte så effektkrävande, dessutom kan den ibland va lite kalkhalkig och för slät, detta gör att det kan va svårt att hålla tempen i däcken.

Troligen är en 600 mer förlåtande än en 1000 på GR.
 
GR är inte så effektkrävande, dessutom kan den ibland va lite kalkhalkig och för slät, detta gör att det kan va svårt att hålla tempen i däcken.

Troligen är en 600 mer förlåtande än en 1000 på GR.

Kalkhalkig håller jag inte med om även om man tycker att det kunde vara så.
Men många kurvor är tekniskt så att doseringen lutar lite utåt, t.ex. slutet på bakrakan när bromsar och ska gå över knixen åt höger innan altarkurvan, och sen "vändan" där man vänder runt helt för att ta sig uppåt mot start&mål , typiska partier där gaskontroll är viktigt och där många har highsidat.

1.24 har inofficiellt rekord varit med 1000cc och det sattes 2009 med Alec Havro på plats som vittne. Efter det har både förare och material utvecklats så det finns nog sekunder att kapa på det :)

/Nitrous
 
Jag hade oxå hört det där med kalkhalkig, men efter att ha lagt en massa varv så tycks det inte stämma. Har snarare ett jävla förtroende för greppet på den banan, till skillnad från andra banor som är som värsta crossbanorna.
Och precis som Nitrous skriver är det nog lurigare med vissa tekniska partier exakt enligt hans beskrivning. Men bra gaskontroll och ett listigt spår gör underverk :tummenupp
 
Kalkhalkig håller jag inte med om även om man tycker att det kunde vara så.
Men många kurvor är tekniskt så att doseringen lutar lite utåt, t.ex. slutet på bakrakan när bromsar och ska gå över knixen åt höger innan altarkurvan, och sen "vändan" där man vänder runt helt för att ta sig uppåt mot start&mål , typiska partier där gaskontroll är viktigt och där många har highsidat.

1.24 har inofficiellt rekord varit med 1000cc och det sattes 2009 med Alec Havro på plats som vittne. Efter det har både förare och material utvecklats så det finns nog sekunder att kapa på det :)

/Nitrous
Ja det är helt riktigt och hursomhelst är GR en jäkligt rolig bana att köra på!!!

Jag hade oxå hört det där med kalkhalkig, men efter att ha lagt en massa varv så tycks det inte stämma. Har snarare ett jävla förtroende för greppet på den banan, till skillnad från andra banor som är som värsta crossbanorna.
Och precis som Nitrous skriver är det nog lurigare med vissa tekniska partier exakt enligt hans beskrivning. Men bra gaskontroll och ett listigt spår gör underverk :tummenupp
Däckvärmare är ett måste om man kör med slicks dock, annars är det svårt att få upp tempen!!!
 
Last edited:
Däckvärmare är ett måste om man kör med slicks dock, annars är det svårt att få upp tempen!!!

Japp, sedan underlättare det extra mycket att det varit runt 30++ i luften när jag varit där. Bortsett från 2009 med Actionpics då det var lite lätt mulet, lite blöta och en snitt temp på 14 grader (dock hade jag sjukt roligt ändå :tummenupp)
 
Ja det är helt riktigt och hursomhelst är GR en jäkligt rolig bana att köra på!!!

Och Gotland är kul att vara på när du är där :)

Däckvärmare är ett måste om man kör med slicks dock, annars är det svårt att få upp tempen!!!

Helt korrekt. Dom däck som fungerat bäst är relativt hårda däck, endurance däck om man vill ha ekonomi, bättre grepp och halvbra livslängd så är det medium typ sc2 , K2, 7712 osv.
Man måste muttra på bra för att behålla temp i däcken, slår man av så kyls däcken snabbt på banan. Har säkert något med asfaltsammansättningen där i kombination med klimatet som påverkar.

/Nitrous
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top