Goretex.. Ljuger folk?

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Ok varenda jäkla annons på ett textilställ verkar innehålla ordet goretex. Frågan är: Ljuger folk eller är de dumma på riktigt? Hundskit 2000 är inte goretex, inte heller abdulla 2.0. Goretex är ett varumärkesskyddat material som fungerar. Så, ljuger de eller?

Dom vet inte bättre.

Dessutom är andra material minst lika bra nuförtiden, Ceplex är ett sånt material.

? har du kollat upp alla annonser och konstaterat att dom flesta ställ har något annat material än goretex?
Jag tycker du skall konfrontera annonsören personligen och tala om, i bestämd ton, att detta inte är ett acceptabelt beteende.

Teflon

Goretex är Teflon. Ett smart drag av Dupont är att skapa varumärken efter användningsområde istället för tekniska egenskaper, ett bra sätt att dra ut mer pengar. Gore-tex är alltså samma skit som du hittar i stekpannan på Ikea eller i slick50-sprayen du trimmade moppen med. Skillnaden mellan Abdhulla 2.0 och riktig Goretex är hårfin.

Vad som däremot skiljer här hur man applicerar det i ett ställ. Däri ligger skillnaden i funktion.

p.s
Vem på sporthoj kör med Gore-texställ? Perforerat raceställ är väl den enda som gäller? :yoparty

? har du kollat upp alla annonser och konstaterat att dom flesta ställ har något annat material än goretex?
Jag tycker du skall konfrontera annonsören personligen och tala om, i bestämd ton, att detta inte är ett acceptabelt beteende.

Med största sannolikhet är inte ett skitställ från 4bikers eller jofama utrustat med goretex. Bara för att det heter nåt med tex så är det inte goretex. Och ja det är en jäkla skillnad på ett rukka med goretex och ett jofama med craptex :arsele

Och ja det är en jäkla skillnad på ett rukka med goretex och ett jofama med craptex :arsele

Mitt första allväderställ som jag hade när jag övningskörde, var Jofamas billigaste variant. Mycket i övrigt kunde man önska av det stället, men det höll regnet på utsidan.

Har ett par fodrade Jofama handskar som har hängt med sedan jag tog körkortet 2003 och de håller fortfarande vätan på utsidan.

Både stället och handskarna har "craptex" som membran.

Kruxet är att även plastpåsar håller vätan ute.. Nu har jag slappnat av lite och insett att folk helt enkelt inte vet skillnaden :krama

Jo, i pris ja...

Gore-Tex ställer höga krav på kvalitét på material, sömmar osv, för att någon skall få använda deras material och logotype. Detta innebär iofs inte att ett "Gore-Tex"-plagg ALLTID är bättre. Däremot innebär det så gott som alltid att det är dyrare.

Jag har ett ställ med någon form av membran i, det håller vätan ute och ventilerar ut fukt.

Jag har 4 skaljackor, en med Goretex dom andra med Ceplex,, det är ingen skillnad i hur dom fungerar.

Du tror att goretex är överlägset bäst, faktum är att alla andra membran är vidareutvecklingar.

Folk tror att bara för att det är inte skinn så är det Goretex.

En annan sak som irriterar mej är bilmärket JEEP, det är ett märke och inte en modell, som denna... detta är ju inte en jeep....

Är goretexmembranet varmare?

Jag har som sagt både och, mina Ceplexjackor är minst lika bra.

Gore-Tex ställer, som sagt, krav på plagget som helhet för att det skall få bära deras logga. Det betyder ju inte att dina jackor med Ceplexmembran är sämre.
Patentet för det ursprungliga membranet gick ut för en massa år sedan, det är det som de flesta kopior använder. Gore-Tex själva har däremot utvecklat sin ursprungsidé från 60-70-talet.

Gore-Tex ställer, som sagt, krav på plagget som helhet för att det skall få bära deras logga. Det betyder ju inte att dina jackor med Ceplexmembran är sämre.
Patentet för det ursprungliga membranet gick ut för en massa år sedan, det är det som de flesta kopior använder. Gore-Tex själva har däremot utvecklat sin ursprungsidé från 60-70-talet.

Jo, jag vet, nu har jag inte kvar några ettiketter, men båda membranen är testade med vattenpelare, båda har svetsade sömmar, en av Ceplexjackorna har dessutom tätade dragkedjor med gummiläppar.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back