Goretex.. Ljuger folk?

Gore-tex
Thermos
Frigolit
Ekofiber

Listan kan göras lång på saker där folk blandar ihop produkt med varumärke...

Last edited:
Listan kan göras lång på saker där folk blandar ihop produkt med varumärke...

... och dessutom ger blanka fan i det.

Jag ser faktiskt inte problemet, folk vet vad det handlar om så låt det vara så. Är man nån form av varumärkesintrångsadvokat så får man nog stånga sig blodig dagligen utan att göra framsteg årligen i en sån här fråga.

... och dessutom ger blanka fan i det.

Jag ser faktiskt inte problemet, folk vet vad det handlar om så låt det vara så. Är man nån form av varumärkesintrångsadvokat så får man nog stånga sig blodig dagligen utan att göra framsteg årligen i en sån här fråga.

Mjo, men det är lite drygt när man jobbar med det.
Tar en kvart för kunden att förstå att det är ett specifikt varumärke och inte en produkt i allmänhet.

Lite jobbigt också om/när de ska rekommendera produkter från det varumärket till en vän och den vännen springer och köper ett annat varumärke och blir extremt missnöjd och sedan spyr galla över produkten vilket folk tolkar som att produkten från det specifika varumärket är dåliga.

Folk tror att bara för att det är inte skinn så är det Goretex.

En annan sak som irriterar mej är bilmärket JEEP, det är ett märke och inte en modell, som denna... detta är ju inte en jeep....
Och ett ställ i enbart goretex är ju ungefär lika säkert som att köra hoj i y-front och nätbrynja. Det är ju bara ett av alla lager i tygställ, och finns ju där enbart för regnskyddets skull. Men lik förbannat pratar folk om säkerhetsskillnader mellan goretex och skinnställ :huvet

Indirekt ja, eftersom man håller sig torr.

Jag har kört med all möjlig skit d-dry, dryway, etc och bara blivit besviken.

Jag håller mig torr i mitt ställ och det är inte GoreTex.

Jag håller mig torr i mina jackor som inte är GoreTex

Det är viktigt att man skriver det med stort G och T för det är så varumärket heter...

Om man handlat med deförbannadegangsterskurkarna på DuPont/DOW, så undviker man deras överprissatta varumärken och väljer samma produkt från annan leverantör.
Inget GoreTex, Lexan, Teflon, Kevlar eller Pebax här inte.

När ett märke blir tillräckligt känt, så blir det vedertaget att säga det i folkmun. Det gäller många produkter såsom Lego, Novilongolv, termos mm. Men ett företag får självklart inte marknadsföra ett ställ eller jacka som Gore-Tex om det är ett membran från en annan tillverkare. Men jag kan mycket väl tänka mig att en säljare kan säga att stället har ett Gore-Tex liknande membran, eftersom det är det namnet som är mest känt för allmänheten

Skillnaden mellan GoreTex och vissa av dom billiga konkurrenterna är väl hur stort vattentryck dom klarar innan dom släpper igenom vatten.

I praktiken lär sömmar och dragkedjor vara ett större problem, det är ju inte så att man dyker med skiten.

Vilket tjafs om goretex eller vad det nu heter. Jag kör med mitt allväderställ när det är för kallt för skinn. Matrialet heter cordura och jag hoppas att de skyddar lite mot glid skador. Om jag blir blöt eller inte är inte hela världen.

Cordura och Gore Tex är två helt skilda saker. Gore Tex är membranet som ligger innanför det yttersta skiktet, och ska skydda mot regn och vind. Cordura är det yttersta skiktet som ska skydda mot nötning vid markkontakt.

Skillnaden mellan GoreTex och vissa av dom billiga konkurrenterna är väl hur stort vattentryck dom klarar innan dom släpper igenom vatten.

I praktiken lär sömmar och dragkedjor vara ett större problem, det är ju inte så att man dyker med skiten.

Det är inte bara det som är skillnaden, det är ofta skillnad i diffusionsöppenheten, vilket är viktigt om man använder plagget vid ansträngande aktiviteter

Last edited:
Gore-Tex ställer, som sagt, krav på plagget som helhet för att det skall få bära deras logga.

De tar framförallt väldigt bra betalt för att ett plagg skall få bära deras logga. Därför är det inte lönsamt att kosta på GoreTex i "billiga" kläder vilket ger en viss självsanering. Kostar man på den dyra investeringen i att få en GoreTexlogga på de kläder man tillverkar så är sannolikheten stor att man kostat på resten med.

Nuförtiden är jag dock ytterst tveksam till om jag någonsin kommer betala extra för att få en goretexlogga på något jag köper. Mitt Halvarson-ställ har hållit mig torr och varm i ur och skur i snart 7 år i allt från 0-gradigt och ösregn till 30grader och solsken.

Detsamma gäller min Altitude 8848-jacka som jag har när jag åker skidor..

Ingen av dem har någon GoreTex-logga och men är minst lika bra som motsvarande goretexplagg med det prispåslag det hade inneburit.

Last edited:
De tar framförallt väldigt bra betalt för att ett plagg skall få bära deras logga. Därför är det inte lönsamt att kosta på GoreTex i "billiga" kläder vilket ger en viss självsanering. Kostar man på den dyra investeringen i att få en GoreTexlogga på de kläder man tillverkar så är sannolikheten stor att man kostat på resten med.

Nuförtiden är jag dock ytterst tveksam till om jag någonsin kommer betala extra för att få en goretexlogga på något jag köper. Mitt Halvarson-ställ har hållit mig torr och varm i ur och skur i snart 7 år i allt från 0-gradigt och ösregn till 30grader och solsken.

Detsamma gäller min Altitude 8848-jacka som jag har när jag åker skidor..

Ingen av dem har någon GoreTex-logga och men är minst lika bra som motsvarande goretexplagg med det prispåslag det hade inneburit.

Jo, jag håller med. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på jackor med olika membran. Nu för tiden försöker jag dessutom undvika dem så gott det går. Andningsförmågan upphör ju helt efter ett tag, porerna kleggas ju igen av skit och svett.

Jo, jag håller med. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på jackor med olika membran. Nu för tiden försöker jag dessutom undvika dem så gott det går. Andningsförmågan upphör ju helt efter ett tag, porerna kleggas ju igen av skit och svett.

Jag brukar tvätta mitt ställ i maskin två gånger per år och det har bara blivit marginellt sämre som jag upplever det.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back