Gore-tex eller skinn ur komfortsynpunkt??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Så.

Jag har alltid kört med skinnställ, men aldrig rotat ordentligt med det. Nu funderar jag dock starkt på ett allvädersställ modell BMW eller Rukka, dels för mc-typen, men framför allt komforten.

Så sjukt varmt med ett ordinärt skinnställ nu när tempen stiger över 25
grader. Jag drar mig tom att köra när det är så hett, eftersom skinnstället gör att man svettas från första sekund och säkert 30 min efter avfärd.

Nu blir man ju sugen på gore-tex modell polisen.

Är det verkligen svalare?

Att säkerheten minskas en aning eftersom skydden inte sitter så tight är sant, men samtidigt handlar det om kvalitetsplagg som säkert skyddar bättre än budgetskinnställ.

Hur är det med komforten?? (Förutom vattentätheten som är självklar)

I så fall är det just BMW,s eller Rukkas plagg som gäller primärt. Dels pga att jag vägrar andra membran än gore-tex, samt att dessa alltid får bra kritik i tester etc.

Synpunkter mottages tacksamt! :tummenupp

Jag lider lite av samma syndrom. När det är riktigt varmt ute så låter jag oftast hojen stå tills det börjar svalna av framåt kvällningen.

Kör med skinn nu men hade ett Arlen Ness allväderställ tidigare (tyvärr ingen erfarenhet av BMW eller Rukkas ställ). Fördelen med allväderstället var att det inte "klibbade fast" fast på samma sätt som skinn, alltså inte satt lika tätt mot kroppen, utan det gick att få bra ventilering även fast materialet i sig var vindtätt. Det var dessutom mycket bättre på att hantera kyla, en tunn fliströja under som isolerlager bara. Skinnet är trångt att få något varken under eller över.

Naturligtvis så varierar komforten säkerligen mycket mellan olika allväderställ, men när det kommer till komfortskillnaden mellan det skinnställ jag har och allväderstället jag hade, så vinner allväderstället alla dagar i veckan. Smidigare, luftigare, varmare och torrare, allt efter behov.

Jag fortsätter dock med skinn då jag gillar knirret då man går runt korvmojen. :rolleyes: På långresa skulle jag dock helst ha allväder.

Jag har en Dainesejacka och ett par Rukkabrallor med Goretex och jag tycker det är skönt att åka i. Körde några repor på fredagskvällen och det fläktade skönt genom tyget. Kläderna är 8 år gamla och är i mycket bra skick fortfarande vilket iaf jag tolkar som bra kvalitet.

:tummenupp

Är stor vän av textilställ.
Man kan åka på vilken hoj som helst utan att det ser konstigt ut.
Man kan gå på gatorna utan att se ut som crazy frog.
Går att temperaturreglera, både genom att ta ut fodret och genom att öppna för luft i kragen och ärmarna.

Noteras bör att när man tar ut fodret, så sitter kläderna lösare= sämre skydd.

Antagligen ger textilkläderna sämre skydd än ett premiumskinnställ.
Men efter ett par år med värstingställ och en av marknadens säkraste integralhjälmar så märkte jag att jag undvek att köra hoj eftersom det var omständigt och obekvämt.
Ditt val.

Ventilerat Spyke ställ funkar finfint även när termometern kryper över 25 (senast igår) Någon form av textil på de inte fullt så utsatta ställena samt perforerat brost, lår och underarms område. Blir det kallare är det bara att dra på ett till superunderställ förutom det man redan har alltid.

Ja man ljuger inte när man säger man känner igen sig. Jag blir genomsvett bara av att tänka på att ta på hela kittet dagar som dessa (28-30C i skuggan). Jag köpte en gortex jacka enbart pga detta och är nöjd. Personligen tycker jag illa om att folk kör i tröja och byxor, alt, shorts och t-shirts bara för att det är varmt eller för att "strandragga" men det är deras val och tänker inte anmärka på det.
Jag fuskar lite så kör med jackan jeans och MC stövlar, vet att byxor typ håller 1 sec men men.........nu spårade jag ur lite, tillbaka till saken
Jag är helnöjd med jackan och trots att den är svart, vind och vattentät så ventilerar den förvånansvärt bra och kan rekommendera dom, det märke jag köpte var MP-ASU Sporty, bra justeringar och sitter bra även i 200+........(testade flygrakan med min nya racer :) )

När vi ändå är på spåret här; finns det något ryggskydd som ventilerar bra? Jag har ett Dainese idag med hängslen samt dubbla njurbälten. Varm som helvetet...

Hittat något som är svalt?? Känns som att det är en stor bov i sammanhanget och måste fixas till i samband med ett ev plaggbyte.

Fortsätt med era åsikter! :tummenupp

Fortsätt med era åsikter! :tummenupp

Släng in svettprylarna i skåpet och kör i tunna löst sittande fladdrande, svalkande skönt underbara sommarkläder.

Skyddstramset med läderställ och skit är bara en RR-nisch. Allvädersställ är skitdåligt det också – det är apvarmt. Befria dig helt från hela skiten och sök inte förståelse från pekpinnemorsor och vurpnissar på SH – du kommer inte ångra dig. :tummenupp

En fördel med textil är att de ofta har massor med ventileringsfickor som man kan öppna. Då blir det skönt att åka! Jag har även något konstigt innefoder som fungerar när det är växlande temperaturer - fodret jämnar ut temperaturskillnaderna.

Jag har ett Rukka Airpower 2 som jag haft i 5 år- kör c:a 1000 mil om året
Med det stället har du möjlighet att ta ur Gortexfodret så att det blåser igenom stället- körde 15 mil igår med 29 grader i Rimbo och Sigtuna utan att det blev svettigt.

Förmodar att det skyddar lika som andra textilställ -har inte testat.

Nackdelar, ganska halt på syntet sadlar men AIP 3 har en skinnbit insydd för att öka friktionen.
Några sömmar har börjat ge sig och dragkedjan i fodret börjar bli nött men det får Rukka service fixa i vinter + att jag ska komplettera med halkskyddet

Klart överlägset det mesta jag haft under 30 år på båge

Ventilerat Spyke ställ funkar finfint även när termometern kryper över 25 (senast igår) Någon form av textil på de inte fullt så utsatta ställena samt perforerat brost, lår och underarms område. Blir det kallare är det bara att dra på ett till superunderställ förutom det man redan har alltid.

Funkar gör det men man håller ju på att avlida i svett.

Var och körde på bana i örebro i 29 grader och jävlar vad varmt det var.

Jag kör ett ganska välventilerat Dainese Kirishima, och det funkar klockrent när det är +25, både landsväg och bankörning, som ju är mycket jobbigare än den generella krokvägsrundan. Men visst finns det toktäta skinnställ som är mer lämpade för att sova i under bar himmel på nordpolen än att köra hoj med.
Visserligen har jag inte kört så mycket i värme med goretex, men det finns imho andra nackdelar med det, bla att det inte sitter lika tight, sämre kontakt med hojen och att det känns lite bylsigare.

Jag blir också sjukt varm när jag kör men kör med

svart.gif

och

svart.gif

Stället är sjukt bra ventilerat. Jackan går tex att öppna i armarna hela vägen från handen upp till armhålan. Jackan har även öppningar i axlarna och vid ryggen får att släppa ut varm luft. Koraxen sitter även tight som bara den, i mer "racing" stuk, så inga problem med fladder i ryggen.

Öppningar på låren i byxorna och en läderbit i rumpan för bra grepp. :)

Är sjukt nöjd med grejerna och de funkar i alla väder.

Jag kör med ett BMW Rallye 2 Pro ställ. I princip kan man öppna hela ärmarna, två dragkedjor bak på ryggen, två på bröstet samt två flärpar på framsidan. Även längs lårens sidor finns dragkedjor för bättre ventilation.

Har under längre perioder kört med det i 40C eller mer (skugga). Visst, det är varmt som satan, men man överlever iaf. Jag tror det finns enlanledning till att många av förarna i tex Paris-Dakar väljer att köra i såna här ställ.

Visst, textil skyddar säkert sämre än skinn. Körde jag bana skulle jag köra i skinn helt klart, precis som att en bankille förmodligen skulle välja goretex ute i skogen....

Jag håller faktiskt med här. Man ska njuta av livet inte gå och va rädd för allt som kan hända en...

Rädslan i detta landet börjar bli fånigt tycker jag.

Släng in svettprylarna i skåpet och kör i tunna löst sittande fladdrande, svalkande skönt underbara sommarkläder.

Skyddstramset med läderställ och skit är bara en RR-nisch. Allvädersställ är skitdåligt det också – det är apvarmt. Befria dig helt från hela skiten och sök inte förståelse från pekpinnemorsor och vurpnissar på SH – du kommer inte ångra dig. :tummenupp

Gore-tex är överlägset skinnställ ur komfortsynpunkt.
Jag har båda och jag skulle aldrig dra på mig skinnstället nu när det är 30grader…
Visst, det är varmt med gore-tex också, men du är inte alls svettig på samma sätt.
Med risk att låta som reklam för någon binda, du får en torrare känsla med gore-tex.
Bra också om det också finns typ dragkedjor ventilationsöppningar som släpper in luft.

Jag kör med ett BMW Rallye 2 Pro ställ.

Tycker att det stället verkar jäkligt bra! Kostar lite flis dock, men tror att man kan få det för under 10k om man är lite observant på kampanjer etc. Sen skulle man vilja ha ett utan alla BMW loggor, men det får väl gå.

Vilket ryggskydd använder du? Det inbyggda eller separat? Provat BMW,s egna?

Gore-tex är bättre i solsken, bättre i regn, bättre i värme, bättre i kyla, bättre i... ja, fan allting.

Det som dock talar för skinn är att skydden ofta sitter lite bättre. Sen finns det nån coolhetsfaktor också, men det är jag för gammal för att bry mig om.

Tycker att det stället verkar jäkligt bra! Kostar lite flis dock, men tror att man kan få det för under 10k om man är lite observant på kampanjer etc. Sen skulle man vilja ha ett utan alla BMW loggor, men det får väl gå.

Vilket ryggskydd använder du? Det inbyggda eller separat? Provat BMW,s egna?

Jag vet att de brukar ha lite rea på ställ i slutet av säsongen. Kan kanske vara en ide att hålla ögonen öppna.

Det inbyggda ryggskyddet känns som ett sittunderlag. Litar inte på det så jag har plockat ut det och kör med BMWs separata ryggskydd....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti