Bild & Video Gopro Hero2 vs Contour+ hd

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Någon som har några synpunkter angående dessa?

Har en Gopro Hd idag och är ev sugen på att uppdatera till nästa år, frågan är då om det blir en Hero 2 eller nya Contour+ hd..

Contour har ju utgång för extern mic, är ju ett plus, samt formen om man har den monterad på hjälmen.

Bifogat

• 1(2).jpg
    1(2).jpg
    28.2 KB · Visningar: 103
  • 3610134868.jpg
    3610134868.jpg
    46.4 KB · Visningar: 101
Någon som har några synpunkter angående dessa?

Har en Gopro Hd idag och är ev sugen på att uppdatera till nästa år, frågan är då om det blir en Hero 2 eller nya Contour+ hd..

Contour har ju utgång för extern mic, är ju ett plus, samt formen om man har den monterad på hjälmen.

Även Gopro2 har ju ingång för extern mic! Passform för hjälm så är väl contour bättre men det finns fler fästen för Gopro... och så priset då. Inget lätt val!

Jag har en drift HD. Tycker den funkar kanonbra när den är monterad på hjälmen. Stora plusset är ju att det finns en skärm på den, och sen är det ju inte dumt med fjärrkontroll.
Men ska nog kompilera med en Gopro oxå!

Ska ni ha bästa kvalite på marknaden så verkar det vara GoPro Hero 2,
Det är inte för skojs skull som alla TV produktioner använder den som T.ex Gladiatorerna.

Mitt val föll dock på en Contour Roam helt enkelt för att den har mindre frontyta än GoPro och tar därmed upp mindre vind, Känner inte ens av att den sitter på hjälmen även om det går 200km/h
Kvaliten duger gott för mig men med mina filmningar så har jag upptäckt att det brusar ganska lätt, Speciellt med Vario screen uppfälld vilket jag alltid har. (Finns tips på nätet om hur man modifierar kameran för mindre brus)

Köpte först en annan billigare contour men upptäckte att det var "Vädertålig aluminium"
tänker man efter så är all aluminium vädertålig vilket innebar att den kameran inte var vattentät, Returnerade den och köpte en Contour Roam vilken är vattentät ner till 1meter.

länkar lite exempel på filmer med både 720 och 1080 i upplösning.
Finns både för och nackdelar med dom alternativen,
720p har 170graders vidvinkel vilket ger bredare fält men får också mer förvrängning av bilden i periferin,
1080P har 125graders vidvinkel som inte förvränger lika mycket.
går att filma i 960P också men då får filmen ett 4:3 format.

På skoter i mörker upplösning HD720P monterad på gogglestrap http://www.youtube.com/watch?v=F1_GdmuwOew

På skoter upplösning HD720P monterad på gogglestrap http://www.youtube.com/watch?v=2rUaT_A3GEc
Blev lite dåligt i början då jag hade kameran fel och fick lite lutande bild (Rookie misstag)

Skoter i olika vinklar Upplösning HD720P monterad med fäste från dealextreme http://www.dealextreme.com/p/bicycle-bike-handlebar-mount-for-camera-black-69116
http://www.youtube.com/watch?v=bhUp0R0x2G0

MC kortege Upplösning HD1080P http://www.youtube.com/watch?v=R8CRTcySQSY
(Finns 2 inställningar på 1080p och det här är filmat med låg kvalite ca 15min/Gb minne hög upplösning ger ca 8min/Gb minne)

MC: lite högre hastighet upplösning HD720P hastighet 180km/h http://www.youtube.com/watch?v=Y27pm2QId2E

Last edited:
Jag kör ´GoPro Hero 2, och tycker bildkvalitet en är grym.. Men, i mörker är den väl inte hälften så bra som Contour?! Jag menar de där klippen på skoterturen mitt i natten såg ju grymt bra ut! :)

Jag kör med Contout+ och är väldigt nöjd, det har dock varit en del problem med tidiga modeller av dessa där det ibland blir strul att den inte spelar in något ljud.

Jag kör ´GoPro Hero 2, och tycker bildkvalitet en är grym.. Men, i mörker är den väl inte hälften så bra som Contour?! Jag menar de där klippen på skoterturen mitt i natten såg ju grymt bra ut! :)
ja det blir bra film fast det är mörkt,
I filmen jag filmat 25-26 februari ca 2:10 - 2:24 in i filmen så ser man hur kameran filmar genom snö :D

Det är inte för skojs skull som alla TV produktioner använder den som T.ex Gladiatorerna.

Mitt val föll dock på en Contour Roam helt enkelt för att den har mindre frontyta än GoPro och tar därmed upp mindre vind, Känner inte ens av att den sitter på hjälmen även om det går 200km/h
Kvaliten duger gott för mig men med mina filmningar så har jag upptäckt att det brusar ganska lätt, Speciellt med Vario screen uppfälld vilket jag alltid har. (Finns tips på nätet om hur man modifierar kameran för mindre brus)

Köpte först en annan billigare contour men upptäckte att det var "Vädertålig aluminium"
tänker man efter så är all aluminium vädertålig vilket innebar att den kameran inte var vattentät, Returnerade den och köpte en Contour Roam vilken är vattentät ner till 1meter.

720p har 170graders vidvinkel vilket ger bredare fält men får också mer förvrängning av bilden i periferin,

Verkar som att din kamera är 1000 ggr bättre än min HD2a att ta upp ljus, det går inte filma för 5 öre på natten med den, även om man har lyse....

GoPro har en "trevligare" bild i original. Den är lite varmare och ljusare så direkt ur lådan ser den bättre ut för en normal betraktare. Contour har en något dovare, lite rödare bild så vid en direkt jämförelse så ser den "sämre" ut.
Men, när man skall redigera grejerna så är det lätt att få bilden att se identisk ut.

När man filmar i väldigt ljusa förhållanden, typ soliga snöbilder så blir GoPro bilden väldigt lätt överexponerad. En överexponerad bild går inte att rädda, det finns ingen info att påverka i pixlarna. Contour gör en något underexponerad bild vilket är lätt att fixa, det finns information att påverka. Slutbilden efter redigering blir i mitt tyckte bättre och fylligare med Contour men i de allra flesta fallen spelar det ingen roll vilken av kamerorna man väljer...

Mina 2 ören...

Står själv i dessa spår och funderar. Och det jag kommit fram till är att jag älskar att gopron klarar djupt vatten utan speciella tillbehör, men ogillar att det känns som den förvränger bilden i alla filmsnuttar jag sett den användas. Contour'en hade ju riktigt bra bild i mörker, ser ut att vara smidigare på hjälmen. Känns dock som att gopron är mer allsidig. Jafan man kommer aldrig kunna välja mellan dessa två känns det som :(

Länkar rill filmprov.....

Efter att jag sett dessa filmprov så lutar det åt Contour Roam, Så några frågor:

Som jag fattat det följer det inte med så många fästen. Följer det med fäste avsett för att montera på hjälm?

Hur stort minneskort behöver man?

Jag skulle gärna vilja ha en laddare för batteriet som man koppla rätt i vägguttaget och sen lada via USB. Såna finns ju men är de universal eller måste man ha en som är avsedd just för den kameran?

Tips på ställe ( gärna svenskt men inte nödvändigt) där man kan köpa kamera och alla tillbehör?

EDIT: Totalt noobie på detta men det märks ju. :)

Jag har en drift hd170 stealth som säljes:) om nån är sugen?
fjärrkontroll till den oxå

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...