Google Chrome bra/dåligt?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
+Snabb

-klarar inte vissa sidor, typ bank mm men det har blivit bra mycket bättre!

Har kört Google Chrome nån vecka nu och tycker det är super. Jag körde Safari innan och jag saknar Top Sites därifrån och några tangentbordskommandon som inte funkar men annars tycker jag det funkar bättre än alla de stora drakarna. Extensions är grymt, det är lite som apps till iPhone, och kombinerat sök- och adressfält är sweet.

Handelsbanken funkar bra och även min australiensiska bank och jag har inte stött på nån sida som Chrome inte kan hantera. Allt som funkar i Safari funkar i Chrome.

Eftersom det är en WebKit-läsare stödjer den redan delar av HTML5 och CSS3 och är otroligt snabb och resurssnål. (Jämförelsevis: Firefox med en flik öppen, ingen sida visad, drar 4% CPU, Chrome med fem flikar med olika sidor drar 0,1%). Varje flik är en egen process vilket gör att om en sida hänger sig räcker det att avsluta den fliken, resten av dem är opåverkade.

Som sagt, det enda jag saknar är Top Sites från Safari - det finns dock en extension som gör liknande pryl - och rent utseendemässiga saker, Safari ser bättre ut helt enkelt. Ett mycket litet problem dock.

+Snabb
+Fint gränssnitt
+Bokmärkesfältet är smidigt
+Sökning från url-fältet
+Gillar startsidan skarpt
+Finns en del addons (AdBlock, SmoothScroll ect).
+Öppen källkod
+(Sten)Säker
+WebKit som renderingsmotor
+Funkar med Win, Mac och Linux

-Inte lika mycket tillägg som till Firefox (saknar Torbutton).
-Inte så stabil (har kraschat ett flertal gånger).
-Chrome och Java rimmar inte så bra ihop, kan exempelvis inte betala biljett på Destination Gotland.. finns säkert fler exempel.
-Google kan ta över världen (?):D

Det var väl vad jag kunde komma på för tillfället..

Jämfört med Opera då? Är det ens värt att prova tanka hem?

En fördel är väl att Chrome kör varje flik i en egen tråd vilket gör att man kan fimpa denna om något script hänger sig eller om något annat kukar ur. Kör man FF och något hänger sig eller kraschar så får man starta om hela webbläsaren.

Testade Chrome för ganska länge sedan. Då installerades även googleupdate och kördes sådär var tionde minut för att leta uppdateringar. Otroligt störande samt att google hade "gömt" det djupt i task scheduler och det var jobbigt att ta bort. Så Chrome fick gå bort. Nöjd med FF.

+Snabb
+Fint gränssnitt
+Bokmärkesfältet är smidigt
+Sökning från url-fältet
+Gillar startsidan skarpt
+Finns en del addons (AdBlock, SmoothScroll ect).
+Öppen källkod
+(Sten)Säker
+WebKit som renderingsmotor
+Funkar med Win, Mac och Linux

-Inte lika mycket tillägg som till Firefox (saknar Torbutton).
-Inte så stabil (har kraschat ett flertal gånger).
-Chrome och Java rimmar inte så bra ihop, kan exempelvis inte betala biljett på Destination Gotland.. finns säkert fler exempel.
-Google kan ta över världen (?):D

Det var väl vad jag kunde komma på för tillfället..

Bra sammanfattat :tummenupp
Chromium på Linux är stabilare än Windowsvarianten, min personliga erfarenhet.

det som jag stör mig på , ibland får jag problem med att scrollen hänger sig (blir satans jobbigt när det händer ofta), samt att scroll inte fungerar i dropdown menyer (vääääldigt litet problem)

- Sämre webbutvecklarläge (jämfört med firebug) har fått mig att lägga ner den som standardbrowser

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT