Goldwing

heliac skrev:
APPAPP....Se även upp med huggande koppling på tidiga 90-talare...kan ge svårkontrollerade wheelies :rolleyes:

---jag har utvecklat växellådan på min...så nu har jag 5 växlar framåt och fyra bakåt. Det innebär att om jag får framhjulslyft i, ja säg normal motvägsfart typ 230-240 km/h kan jag bara lägga i backväxel nummer fyra för att motverka framhjulslyftet.

Notera dock att jag inte ännu hunnit prova det i verkligheten utan bara räknat ut att det ska fungera i teorin. På min ABC 80

nabru skrev:
---

Notera dock att jag inte ännu hunnit prova det i verkligheten utan bara räknat ut att det ska fungera i teorin. På min ABC 80

Det här är det fina med ett forum, för här finns det alltid väldigt kompetenta människor som dessutom har en otrolig teknikutrustning för att räkna fram den optimala inställningen

Froven skrev:
Läste nåt om att du skall passa dig för årsmodellerna innan -94.
Deras generatorkapacitet räcker tydligen inte för att driva fler än 72 extraljus,
kan ju bli lite kinkigt med husvagnen menar jag.

Sen tror jag att -02 hade lite taskig effekt på ACn.

Viktigaste är iofs att få en modell med centrallås.

Grattis till ett kul hojval.

Undervärdera inte Heliacs erbjudande.....

---

neonljus under wingen? har du koll på om man ska räkna in det i dom "72 extraljusen" eller om det liksom räknas som..."porrljus"?

Annars kanske man bara kan plocka bort ett och köra vidare med 71 extraljus....?? *orolig

nabru skrev:
---jag har utvecklat växellådan på min...så nu har jag 5 växlar framåt och fyra bakåt. Det innebär att om jag får framhjulslyft i, ja säg normal motvägsfart typ 230-240 km/h kan jag bara lägga i backväxel nummer fyra för att motverka framhjulslyftet.

Min Spectrum 48K ger inte riktigt samma svar....har du glömt att lägga in värden för momentbegränsning på backväxeln? Urspungligen lade väl Honda in den för att inte ställa till oreda i vagnen vid backning :va

-05:an ska visst gå å få med DVD och parabol samt inbyggd
plasmaskärm i vindrutan. Kan vara värt och vänta på. Ring
Bike-City å kolla när -05:orna kommer in.

nabru skrev:
---

neonljus under wingen? har du koll på om man ska räkna in det i dom "72 extraljusen" eller om det liksom räknas som..."porrljus"?

Annars kanske man bara kan plocka bort ett och köra vidare med 71 extraljus....?? *orolig

Räkna det som porrljus tycker jag, förövrigt verkar det vara ett superbra val av hoj, ingen som vill byta min FZR mot en sådan?? givetvis med en större summa pengar emellan då :hihi

nabru skrev:
---

Nja, neonljuset under räknas väl mer eller mindre som standardutrustning.
Men för att få rätt färgnyans rekommenderas ändå att ha den starkare generatorn, är ju inte kul att ha ett Gayrosa ljus när man tänkt sig ett porrött.

Wingen har ju dessutom oanade möjligheter att placera NOS-tuber i någon av packväskorna. Skulle volymen inte räcka i dessa kan man alltid snickra ihop ett slangpaket och montera in NOSen i husvagnen.
Här rekommenderas miniblinkers o "dubbelbubbel" kåpglas då vi pratar höga hastigheter. :Bugar

heliac skrev:
Min Spectrum 48K ger inte riktigt samma svar....har du glömt att lägga in värden för momentbegränsning på backväxeln? Urspungligen lade väl Honda in den för att inte ställa till oreda i vagnen vid backning :va

---

Tack! Hade inte ens tänkt i dom banorna. Dom är lite luriga dom där Honda-verkstäderna - frågade faktiskt en hel del intelligenta frågor innan jag började med mina beräkningar. Av någon anledning verkade verkstadspersonalen ha väldigt mycket att göra för jag fick mest svar typ "mmm" eller "javisst är det så" och "precis".

Blir ta mig tusan lite lack nu!!! Ska minsann skriva ut tipset jag fick av dig och åka tillbaka till verkstaden på måndag och ställa dom mot väggen - nu ska dom få!!!

gthyni skrev:
-05:an ska visst gå å få med DVD och parabol samt inbyggd
plasmaskärm i vindrutan. Kan vara värt och vänta på. Ring
Bike-City å kolla när -05:orna kommer in.

---

Njea...vet inte om jag törs...det är ju massa långhåriga typer med tatueringar där...kan man inte beställa via nätet eller nått?

nabru skrev:
---

Tack! Hade inte ens tänkt i dom banorna. Dom är lite luriga dom där Honda-verkstäderna - frågade faktiskt en hel del intelligenta frågor innan jag började med mina beräkningar. Av någon anledning verkade verkstadspersonalen ha väldigt mycket att göra för jag fick mest svar typ "mmm" eller "javisst är det så" och "precis".

Blir ta mig tusan lite lack nu!!! Ska minsann skriva ut tipset jag fick av dig och åka tillbaka till verkstaden på måndag och ställa dom mot väggen - nu ska dom få!!!

Äh, oroa dig inte. Momentbegränsningen gäller bara de 3 första backväxlarna.
Spectrum48orna är inte helt pålitliga än. Du vet senaste tekniken o så.

Froven skrev:
Men för att få rätt färgnyans rekommenderas ändå att ha den starkare generatorn, är ju inte kul att ha ett Gayrosa ljus när man tänkt sig ett porrött.

Wingen har ju dessutom oanade möjligheter att placera NOS-tuber i någon av packväskorna. Skulle volymen inte räcka i dessa kan man alltid snickra ihop ett slangpaket och montera in NOSen i husvagnen.
Här rekommenderas miniblinkers o "dubbelbubbel" kåpglas då vi pratar höga hastigheter. :Bugar

---

Finns det stora miniblinkers? Ja...jag menar dels vill man ju vara "inne", dels vill man ju synas när man ska lägga ner wingen i korsningarna...

Honda forever skrev:
Funderar på att köpa en Honda Goldwing, jag anser att det är både den snyggaste och absolut smidigaste hoj som någonsin tillverkas.

Är det någon som kan hjälpa mig med m lite tips ang, denna underbara hoj. ???

Visst, lika smidig som en scaniabuss :hihi

Froven skrev:
Äh, oroa dig inte. Momentbegränsningen gäller bara de 3 första backväxlarna.
Spectrum48orna är inte helt pålitliga än. Du vet senaste tekniken o så.

--

Phu! Kanske det ändå funkar....tror att det får bli en provtur i helgen...fast lite nervös är jag ju ändå...

Sa jag att jag fick idén till backväxlarna när jag läste Wheelie-skolan i Biketidningen? Där skulle man tydligen använda fotbromsen för att motverka överslagen men jag fattar inte hur dom tänker...det måste ju vara mer effektivt med backväxlar!! Dessutom har jag kopplat min fotbroms till saftblandaren på husvagnstaket...du vet...bred last...

Froven skrev:

Neonljus under wingen MÅSTE väl vara standard, för jag har ALDRIG sett en winge utan neonljus

Sen är det ett mycket bra tips ang, den starkare generatorn, för vem vill se gayig ut på en så "macho" hoj.

sporTlovEr skrev:
Visst, lika smidig som en scaniabuss :hihi

Ovanstående är för icke insatta en komplimang av högsta mått. Alla som en gång kört en Scaniabuss vet att den har kurvtagningsförmåga i klass med ett strykjärn. Dessutom har ju både vingen och bussen den fördelen att de är så stora att man aldrig behöver se sig för i trafiken, det är alltid motpartens som går förlorande ur striden vid en eventuell olycka.....

nabru skrev:
---

Finns det stora miniblinkers? Ja...jag menar dels vill man ju vara "inne", dels vill man ju synas när man ska lägga ner wingen i korsningarna...

OM man har den stora generatorn (återkommer gärna till den märker jag) kan man montera Cébé extraljus med gul lins, ett på varje sida. Inte ens SBP kan anmärka på för dåligt blinkljus sedan. Givetvis kör man med 100w lampor i.

Dessa är även förträffliga på GWträffarna, lätt att kasta ljus åt sidan när träffkompisarna börjar böööörna i tältet bredvid.

Froven skrev:
OM man har den stora generatorn (återkommer gärna till den märker jag) kan man montera Cébé extraljus med gul lins, ett på varje sida. Inte ens SBP kan anmärka på för dåligt blinkljus sedan. Givetvis kör man med 100w lampor i.

Dessa är även förträffliga på GWträffarna, lätt att kasta ljus åt sidan när träffkompisarna börjar böööörna i tältet bredvid.

---

Skrattar gott.
Så himla skönt med människor med bra fredagshumor!!! Sen vet vi ju alla att Wingen inte är en MC, ja den är inte ens nära.

Tack för en trevlig "debatt" och ha en perfekt helg allihopa som gjort tråden till en perfekt avslutning på arbetsveckan!

:fyllisar

nabru skrev:
--

Phu! Kanske det ändå funkar....tror att det får bli en provtur i helgen...fast lite nervös är jag ju ändå...

Sa jag att jag fick idén till backväxlarna när jag läste Wheelie-skolan i Biketidningen? Där skulle man tydligen använda fotbromsen för att motverka överslagen men jag fattar inte hur dom tänker...det måste ju vara mer effektivt med backväxlar!! Dessutom har jag kopplat min fotbroms till saftblandaren på husvagnstaket...du vet...bred last...

Nu fattar jag ingenting. Fotbroms !!!!
Finns det någon annan sorts broms på Wingen ??
Parkeringsbromsen/låset är ju rent livsfarlig att använda när man kör. Funkar ju iofs när man uuiilaar men det verkar krångligt att montera låset på Wingen i farten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT