Golden Era Superbike Formula-98

Jag e på!

Kör gärna med min Ducce 916 sp3 från 97!
Hoj och förare e i skrivande stund ready to race!
 
Är inte detta en mysko och onödigt fördyrande regel? Varför ska en GSXR 97:a kunna borras 110 cc? Vad är fördelen? Varför har de denna regeln?

Är nog mest bara för att försöka "tjäna" igen lite av gapet i effekt mellan t.ex. en GSXR750 eller GPz750R från tidigt 90-tal jämfört med hojarna från slutet av 90-talet utan att trimma ihjäl maskinerna. Enklaste sättet att få ut effekt är trots allt mer borr.

Men jag förstår vars du vill komma.
 
Är nog mest bara för att försöka "tjäna" igen lite av gapet i effekt mellan t.ex. en GSXR750 eller GPz750R från tidigt 90-tal jämfört med hojarna från slutet av 90-talet utan att trimma ihjäl maskinerna. Enklaste sättet att få ut effekt är trots allt mer borr.

Men jag förstår vars du vill komma.

Hmmmm.... Men blir en 92:a GSXR750 (eller i ännu högre grad en GPz750R) så mycket roligare med 110 cc till? Är det värt att lägga 15000 (som jag antar att en borrning med tillhörande mekning kostar) på en 92:a då den väl ändå inte blir konkurrenskraftig?

Fattar inte...
 
Hmmmm.... Men blir en 92:a GSXR750 (eller i ännu högre grad en GPz750R) så mycket roligare med 110 cc till? Är det värt att lägga 15000 (som jag antar att en borrning med tillhörande mekning kostar) på en 92:a då den väl ändå inte blir konkurrenskraftig?

Fattar inte...

Nja, det blir dom nog nödvändigtvis inte. Det ska nog till rätt mycket mer för att dom ska vara i nivå med en hoj från sent 90-tal. Eller en sjuhelvetes bra förare. :)
 
Är det tillåtet att köra med en GSXR 750 från 2000? Den bör ju rimligen vara tillverkad sent 1999. Hur vet man det förresten? Modell 2000 var ju grymt uppdaterad jämfört med tidigare modell.
 
Om man återknyter till inlägg 1 av Mats Winberg och kollar hur många som
anmält sitt intresse så känns det ganska svalt , tyvärr...:(
 
Om man återknyter till inlägg 1 av Mats Winberg och kollar hur många som
anmält sitt intresse så känns det ganska svalt , tyvärr...:(

Jag uppfattade inte att man skulle anmäla sitt intresse! Men visst är det en intressant klass!
 
Jo! Men i denna klassen borde väl en Suz 750 -98 vara ett gott vapen. Eller?

#22 Mozz

Jo, du har rätt. Är det månne för att jämna ut gapet till r7:an som borde vara snäppet bättre men ouppnåelig
för vanligt fölk.......typ.

"Yamaha did not pull any punches in developing the YZF-R7, codenamed the OW02. The 749cc four was created as the basis for a challenger in the World Superbike championship, and was the most sophisticated and purposeful production motorcycle that Yamaha had ever built. With only 500 units being produced, it was also one of the rarest. And at almost three times the price of the firm's open-class flagship the YZF-R1, it was one of the most expensive."

http://motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_r7.htm

Dessutom var det fånigt skrivet av mej för jag gillar ju egentligen Suzuki

edit: Och jajamän. Det är en mycket intressant klass! Kanske blir återfall om detta blir verklighet :)
 
Last edited:
Hej.Jag är MYCKER intresserad detta. vilket reglemente ska användas, det i inlägg nr1 eller det engelska.
Är det nr1 då står jag över, 4cyl 1000cc =R1 cup,nej tack.
 
Är inte detta en mysko och onödigt fördyrande regel? Varför ska en GSXR 97:a kunna borras 110 cc? Vad är fördelen? Varför har de denna regeln?


Måste hålla med lite på det där... Srad 750R går jävligt bra standard sen att ge den 110cc känns lite overkill...

600cc till 710cc har jag kunnat tycka e ok...
 
Jag vill va med,har ju en highland motard som kvalar in perfa. 936cc, 162kg och byggd -98:banana
Nu måste jag fixa licens plötsligt! Fantastiskt kul initiativ. Sluta tjafsa vilken räser ni ska, anmäl er ni som redan kan (som har licens) :yoparty
 
Jag vill va med,har ju en highland motard som kvalar in perfa. 936cc, 162kg och byggd -98:banana
Nu måste jag fixa licens plötsligt! Fantastiskt kul initiativ. Sluta tjafsa vilken räser ni ska, anmäl er ni som redan kan (som har licens) :yoparty

Grym bike. Coolt! Tjör!
 
Han har inte tid han ska köra barnvagn istället i sommar :P

Nu ska vi vara positiva, grabben kanske kan få ledigt NÅGON helg, det vore ju jättekul att få se en Highland på banorna! Särskilt om man tänker på märkets grymma RR-historia!:)
 
Riktigt kul initiativ. Detta låter som kul racing :).
Skulle gärna börja med detta själv, men tyvärr år i år inte rätt år...

Vill gärna åka och se detta om det blir något.
 
1998 var det en YZF750 med förgasare och trimmad enligt tyska reglementet som körde runt Anderstorp på 1,34. Tyska reglerna gjorde att den var lite långsammare än om den varit enligt WSBK regler.
2013 kördes en Katana 1100 ca 1982 på 1,36 på Phillip Island, som jämförelse så var rejält snabba tider i helgens Superbike 1,31.
Dessa tider sattes av snabba förare på välpreppade maskiner men exempelvis Cralle som körde på nämnda YZF hade troligen vunnit på vilken som helst av de 10 bästa hojarna i startfältet.
Tyvärr är det nog så tråkigt att snabbaste kusken kommer vinna race i denna klass om cykeln är bra preparerad, om det sen är en 1994 eller 2000 års modell som det har utgåtts ifrån kvittar nog.
Angående en rejält uppdaterade 2000 GSXR750 så körde Suzuki VM med 1999 årsmodell det året, Chili gjorde en del fantastiska race på den. Bara därför så skulle man vilja ha en sån, å andra sidan körde Haga ännu bättre race på YZF750 1998. R7 tog ett par år innan Yamaha fick snurr på, tror att Cralle var den enda i världen 1999 som lyckades vinna en serie med den.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top