Gold Card??!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag fick ett erbjudande om att skaffa American Express Gold Card... NU undrar jag bara på vilket sätt det skulle vara värt det.. Det står att de är så generösa att de bjuder på årsavgiften på 1150kr :skrämd

Vad får jag för de pengarna? Reseförsäkring får jag ju via mit Visakort, Kredit har jag ju på mit ICA Mastercard.. Vad ska jag med ett Gold Card till?

....någon som känner till några fördelar som jag bör veta innan jag kastar erbjudandet i pappersinsamlingen!?

Har du inte en jeffla massa kredit på det där kortet? :rolleyes:

Får många skulle det säkert kännas märkvärdigt att få slita upp det kortet och betala dom dyra drinkarna i baren. Kan inte komma på nåt annat användningsområde!? :va

Har vi inte gått igenom det här grundligt för ungefär ett halvår sedan? :va
Nåväl, fördelen med Amex är deras poängsystem. Vanligtvis är inte poängen värd så mycket (du måste t.ex. handla för flera hundra tusen för att tjäna ihop till årsavgiften). Men ibland kör de kampanjer som är bra. Bl.a. kan du nu få en helårsprenumeration på Café :tummenupp gratis mot dina poäng. Ibland är det weekend på hotell, ibland hyrbil mm.

När vi ändå är inne på kreditkorten, hur fungerar poängsystemet på Statoils VISA? Det står ingenstans hur mycket en inköpt krona är värd i poäng bl.a.

korvgubbe skrev:
Jag fick ett erbjudande om att skaffa American Express Gold Card... NU undrar jag bara på vilket sätt det skulle vara värt det.. Det står att de är så generösa att de bjuder på årsavgiften på 1150kr :skrämd

Vad får jag för de pengarna? Reseförsäkring får jag ju via mit Visakort, Kredit har jag ju på mit ICA Mastercard.. Vad ska jag med ett Gold Card till?

....någon som känner till några fördelar som jag bör veta innan jag kastar erbjudandet i pappersinsamlingen!?

Om du omsätter mycket pengar och reser mycket så du regelbundet behöver diverse hjälpnummer när nästa plan lyfter utan dig, bagaget åkte åt fel håll, din hyrbil försvann osv är det en sak. Är man en vanlig person glömmer man bara att avbeställa kortet innan friåret är slut, och åker på att betala de 1150:- för nästa år.

Det är väll det svarta Amex som det är obegränsad kredit på?

Det som en journalist för en stor engelsk dagstidning köpte en Jumbo Jet på, och flög andra jpurnalister till Irak under Gulf kriget.
Efter kriget sålde han planet för en skitsumma och stack utomlands... :Bugar

Markus skrev:
Har vi inte gått igenom det här grundligt för ungefär ett halvår sedan? :va
Nåväl, fördelen med Amex är deras poängsystem. Vanligtvis är inte poängen värd så mycket (du måste t.ex. handla för flera hundra tusen för att tjäna ihop till årsavgiften). Men ibland kör de kampanjer som är bra. Bl.a. kan du nu få en helårsprenumeration på Café :tummenupp gratis mot dina poäng. Ibland är det weekend på hotell, ibland hyrbil mm.

När vi ändå är inne på kreditkorten, hur fungerar poängsystemet på Statoils VISA? Det står ingenstans hur mycket en inköpt krona är värd i poäng bl.a.
Jag tror (är ganska säker på) att 1 krona på Statoil är värd 1 poäng, och en krona annars är värd en halv poäng. 100 poäng är en krona tillbaks.

Ungefär så.

stoffer skrev:
Jag tror (är ganska säker på) att 1 krona på Statoil är värd 1 poäng, och en krona annars är värd en halv poäng. 100 poäng är en krona tillbaks.

Ungefär så.

Men då är det ju precis samma bonus som på ICA-kortet... Där får man ju dessutom mer bonus när man handlar på ICA och statoil med det..

Eftersom jag är fast i ekorrhjulet så tror jag nog jag får skicka erbjudandet i pappersinsamlingen... verka rinte vara något för mig...

Vad är det för fel på en gammal hederlig "turk-rulle" i fickan? På det viset blir det aldrig strul då man får allt för kontanter, det får man inte för kort-pengar. Sen slipper man visa för storebror hur mycket pengar man gör av med och på vad :tummenupp

Markus skrev:

Statoil MasterCard:
Handla på Statoil = 1 poäng/Kr
Handla utanför Statoil = 0.5 poäng/Kr

10.000 poäng = en check värd 100 Kr

Jag känner mig väldigt nöjd med kortet, och ja, det är obegränsad kredit.

Hur såg erbjudandet ut? Det kan vara reklam som ber dig att ansöka, dvs det är inte alls säkert att du är "värdig" deras kort.

Gixxer-Anders skrev:
Statoil MasterCard:
Handla på Statoil = 1 poäng/Kr
Handla utanför Statoil = 0.5 poäng/Kr

10.000 poäng = en check värd 100 Kr

I huvudsak rätt, men lite förtydligande:
Ovanstående gäller när du har det vanliga "blå" kortet. När du tankat mer än 1200 l/år så får blir du uppgraderad till "Guldkund". Då får du 1 poäng (mot 0,5) även på alla köp utanför Statoil.

Mycket bra när jag delbetalade min bil med kortet hos en handlare! drog 40000 på kortet, månaden efter fick jag 400 spänn från Statoil i värdecheckar! Det fina med Statoil (mot ICA:s och andras poängsystem vad jag vet..?) är att man kan få ut kontanter för checkarna.

Skall man vara RIKTIG poängräv så skall man handla på ICA med sitt Statoil MasterCard, men innan skall man ha dragit sitt ICA bonuskort... Poäng både från ICA och Statoil!!

/Kortproffs :banana

sismo skrev:

Hur såg erbjudandet ut? Det kan vara reklam som ber dig att ansöka, dvs det är inte alls säkert att du är "värdig" deras kort.

Sluta nu, det är skrattretande. Alla med jobb kan få ett gold card, det är inte 1985 längre.

Och ja, vi förstod poängen. Du har ett gold card. Wow.

Naturligtvis måste man ansöka, vilket kort behöver du inte göra det för? är det kredit på en tjänst så måste man ansöka.

sismo skrev:

Vänta nu, e det verkligen obegränsad kredit på ett vanligt gold card?
Det är väll bara ett "bonuskort" för deras trogna användare?
Så att man får typ dubbla poäng eller liknande?

Det var det varjefall när jag hade ett.

P.s Bra va Markus, nu fick jag sagt att jag har haft ett... :hihi

Jag får dessa erbjudanden flera gånger om året...
Jag har aldrig nappat på dem... Om man nu e sugen är ett Amex-blue ett bättre alternativ då det inte är nån årsavgift och du har ändå minst 30 lök i kredit... Jag menar... hur nödvändigt är det att ha full kredit..

- " Ja.. Hej.. Jag ska köpa en ny porsche.... Har ni den i bajsbrun??... Tar ni American Express?? "
:tungan

Markus skrev:
Fantastiskt. Betvivlar dock att Kragsta Grillen tar Amex öht, var det därför du bytte?
:hihi

Jag skulle inte heller tro att Christos i Kragsta grillen tar Amex.
Men, belive it or not, så försökte jag aldrig använda mitt amex GOLD CARD där.

Har ätit där typ 3ggr, varav två av gångerna blev jag lätt magsjuk.
Fast den tredje gången va för inte så länge sen, när jag testade "the brand new Kragsta Grill" & deras nya pizzor. Smakade bra faktiskt :tummenupp

DaLorD skrev:
Jag får dessa erbjudanden flera gånger om året...
Jag har aldrig nappat på dem... Om man nu e sugen är ett Amex-blue ett bättre alternativ då det inte är nån årsavgift och du har ändå minst 30 lök i kredit... Jag menar... hur nödvändigt är det att ha full kredit..

- " Ja.. Hej.. Jag ska köpa en ny porsche.... Har ni den i bajsbrun??... Tar ni American Express?? "
:tungan

Amex är ett skitkort om man bortser från poängsystemet, vilket man inte har på Blue. Alltså:
Amex Gold: Skitkort men med poängsystem
Amex Blue: Skitkort med skit

:)

Markus skrev:
Sluta nu, det är skrattretande. Alla med jobb kan få ett gold card, det är inte 1985 längre.

Naturligtvis måste man ansöka, vilket kort behöver du inte göra det för? är det kredit på en tjänst så måste man ansöka.

Haha :rofl Markus, du är min idol.

Lartes skrev:
Jag skulle inte heller tro att Christos i Kragsta grillen tar Amex.
Men, belive it or not, så försökte jag aldrig använda mitt amex GOLD CARD där.

Har ätit där typ 3ggr, varav två av gångerna blev jag lätt magsjuk.
Fast den tredje gången va för inte så länge sen, när jag testade "the brand new Kragsta Grill" & deras nya pizzor. Smakade bra faktiskt :tummenupp

Jo, pizzorna är bra, förutom att de är skitdyra och det är beställningstid som på en ny bil ungefär... Nej, ingenting är sig likt sedan originalsunkgrillen stängde..

Markus skrev:

Jag anser inte att Gold Card är ngn statuspryl, men om du har ett kasst jobb (Månadsinkomst under 13 k? 20? Kommer ej ihåg) så ska de tydligen inte acceptera dig. Jag har känner folk som har fått sådan reklam, men ej varit "värdiga" (Ja, jag säger det så för att poängtera hur löjligt det är).

Smidigt kort, och drygt mot affärerna :-). Köpte glass för 80 kr, och langade upp kortet.. Kostar typ 65 kr för dem att ta emot det vid så låga summor :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back