Gold Card??!

sismo skrev:
Jag anser inte att Gold Card är ngn statuspryl, men om du har ett kasst jobb (Månadsinkomst under 13 k? 20? Kommer ej ihåg) så ska de tydligen inte acceptera dig. Jag har känner folk som har fått sådan reklam, men ej varit "värdiga" (Ja, jag säger det så för att poängtera hur löjligt det är).

Smidigt kort, och drygt mot affärerna :-). Köpte glass för 80 kr, och langade upp kortet.. Kostar typ 65 kr för dem att ta emot det vid så låga summor :D

Min vän, du har just fyllt 16 - du vet ingenting om att jobba och än mindre än att ansöka om Guldkort, Silverkort, Plastkort eller BR Leksaker kort.

Jag tror de flesta som sett dina inlägg sett två saker:
1. Du är stolt över att ha brottarkläder, hur man nu kan vara det
2. Du vill väldigt gärna visa hur renlärigt konservativ du är, trots att det sannolikt är mindre än sex månader sedan du lärde dig innebörden av ordet

Du har ungefär 7-800 spänn i barnbidrag, så jag antar att intresset för vad just du och dina moppekompisar i Muff tycker är en bra eller dålig lön är tämligen lågt.

Det enda AMEX som är något att ha är väl ett Centurion card.
Kortet är i titan, ej plast. Heavy alltså.

amexblack.JPG

Last edited:
Markus skrev:
Min vän, du har just fyllt 16 - du vet ingenting om att jobba och än mindre än att ansöka om Guldkort, Silverkort, Plastkort eller BR Leksaker kort.

2. Du vill väldigt gärna visa hur renlärigt konservativ du är, trots att det sannolikt är mindre än sex månader sedan du lärde dig innebörden av ordet

Du har ungefär 7-800 spänn i barnbidrag, så jag antar att intresset för vad just du och dina moppekompisar i Muff tycker är en bra eller dålig lön är tämligen lågt.
För det första: Jag är ej konservativ, dock ej lika löjligt liberal som många andra i förbundet. Och angående mitt kunnande om konservatismen, så har jag bra jävla länge vetat vad jag tycker och vilka ideologier det overänsstämmer mest med.

För det andra: Jag har redan sagt att jag inte har ngra förstahandsupplevelser av att söka kort och dyl, men att jag har vänner som har det, och som legat under gränsen.

För det Tredje: Det är ej mina egna kläder, och bilden togs under en filminspelning (Uppföljaren till Projekt Västerljung, tror att någon har lagt upp den i sunk-kvalité på skojigast.com , om ngn är intresserad) hemma hos en kompis som är brottare. Och jag är ej "stolt över att ha brottarkläder", det är komisk bild som de flesta uppskattar.

Ingen "Mestare" som endast har 10 år mer livserfarenhet än mig ska tala om för mig vad jag tycker och inte tycker. Eller vet, för den delen heller.

Edit: Och jag har inget barnbidrag, jag sliter som diskare på en krog med för tung arbetsbörda, många och dåliga timmar för en sketen lön.

Last edited:
jomo skrev:
Skall man vara RIKTIG poängräv så skall man handla på ICA med sitt Statoil MasterCard, men innan skall man ha dragit sitt ICA bonuskort... Poäng både från ICA och Statoil!!

/Kortproffs :banana

Jösses :3freak

sismo skrev:
För det första: Ingen "Mestare" som endast har 10 år mer livserfarenhet än mig ska tala om för mig vad jag tycker och inte tycker, eller vet, för den delen heller.

Jaja, okej.

sismo skrev:
Ingen "Mestare" som endast har 10 år mer livserfarenhet än mig ska tala om för mig vad jag tycker och inte tycker. Eller vet, för den delen heller.

Jajajaja, sluta tjata.

sismo skrev:
Edit: Och jag har inget barnbidrag, jag sliter som diskare på en krog med för tung arbetsbörda, många och dåliga timmar för en sketen lön.

Ring 020 560056

Jag har Visa gold av den enkla anledningen att gillar att köpa hemelektronik och får drulleförsäkring gratis på alla prylar över 2000,- i fem år. Betydligt mycket billigare än butikernas försäkringar då jag betalar ca 135,- spänn om året för kortet.

Jag har testat både Eurocard(mastercard) och Amex och jag kan bara säga att skall du använda kortet på resa ta då för helvete inte Amex. Det är det sämsta skitkort som jag nånsin haft! Var på resa både i Tyskland och Polen och du kan glömma att använda Amex ens på hotellen!!!!!! Och de brukar ju ta det mesta, företaget som jag jobbade på hade först valt Amex men sedan så märkte vi att det ju inte fungerar ens i sverige så då valde vi andra kort ist. Och det är bara töntigt med att försöka flasha med sitt kort. Som alla säger, kreditkort kastas efter dig idag.
Och tänk på att det är ett lån du gör med kortet, det skall betalas tillbaka en dag......

Markus skrev:

Nämen vad är det här? Kuddkrig i högerträsket? Ni borgarsvin ska ju hålla ihop! :tomten
Nä ta å kramas lite nu så kan ni sätta er ner och planera privatiseringar, blatteutvisningar, slaverilegalisering, bögavrättningar, skattesmitning och annat som alla ni borgarsvin förespråkar!

Och glöm för Guds skull inte att högljutt skrika U-S-A om och om igen samtidigt som ni viftar med näven.
Hellre död än röd! :rolleyes:

Andyman_se skrev:
Jag har Visa gold av den enkla anledningen att gillar att köpa hemelektronik och får drulleförsäkring gratis på alla prylar över 2000,- i fem år. Betydligt mycket billigare än butikernas försäkringar då jag betalar ca 135,- spänn om året för kortet.

Drulleförsäkring har du (antagligen) redan via hemförsäkringen.

Varför finns de inte ett kort för allt?

Där man anväder samma kort för betala, ta ut pengar, samla poäng, medlemskort m.m.

Nu får man ju ha kort för allt.
1 kort per butik o poäng

On topic:

Det bästa (Eller det enda bra, om man vill se det så) med Amex Gold är reseförsäkringen. Den täcker allt, ger dig pengar för eventuella fel (Försenat flyg, bortkommet bagage, dubbelbokat rum etc.)

Min plastfar var för ngt år sedan i Thailand, där han blev sjuk. Amex skickade privatläkare för att kurera/hålla koll på honom, de var även villiga att skicka ett plan för att hämta hem honom till Sverige.

Försäkringen gäller om du betalar minst 50% av resan med Amex.

eisbaer skrev:
Drulleförsäkring har du (antagligen) redan via hemförsäkringen.

jo, men det är bättre villkor på kortet plus att jag inte behöver kvitton sparade. Sen har du ju reseförsäkringar och nödkredit om nåt skulle knasa.

Mingves skrev:
Jag har testat både Eurocard(mastercard) och Amex och jag kan bara säga att skall du använda kortet på resa ta då för helvete inte Amex.
Testa Diners så skall du få se på skitkort :). Jag hade Diners som jobbkort förut, enda fördelen är att man får tillgång till Diners-lounger på större flygplatser, de enda ställen man kan vara ganska säker på att Diners-kortet fungerar på är större restauranger, flygplatser och kedje-hotell, utöver det är man rökt. Nu kör vi American Express vilket inte är bra, men i varje fall bättre.

Reseförsäkringar ingår ju i de allra flesta kort, i någon form.

Jag har testat Visa, Amex och MasterCard. Av dess har jag idag bara MasterCard.

Visa var för krångliga att ha att göra med + att de tog ut ränta från dag 1 när man handlade med det + begränsad kredit till 20 % av årslönen.

Amex! Vilket skämt! Jag hade det här så omtalade guldkortet med den fenomenala årsavgiften och obegränsade krediten. Tyvärr kunde jag inte använda det någonstans bara.

Sen skaffade jag ett MasterCard för det facila priset av 220 kronor per år. Krediten är begränsad till 20 000:- per inköpstillfälle, dock ingen total begränsning så du kan dela upp större köp på flera kortdragningar. Det fungerar överallt och första betalningsmånaden är räntefri.

LasVegas skrev:
Det enda AMEX som är något att ha är väl ett Centurion card.
Kortet är i titan, ej plast. Heavy alltså.

amexblack.JPG
Dom svarta korten är inte så märkvärdiga.. Har själv dragit 2 stycken i baren.. Dock ganska kul att se reaktonerna på folk runt om.... :)

Finns en gammal tråd här på SH där någon frågade efter billigaste/bästa betalkortet. Om jag skulle vara du så sök på "banque invik" för det var i alla fall ett inlägg jag skrev som handlade om just det (orkar inte söka fram det och posta länken :D )

Amex (Gold) är väl rätt okej tycker jag, dock så pratade jag till mig ytterligare ett år gratis :D för att se om dom kan övertyga mig och stanna tills nästa?

Nåja, ingen övre gräns utan bara "din goda betalningsförmåga" som sätter stopp för hur mycket du kan handla :crash:

Funkar bra överlag men det är långt i från alla som tar amex, så inte i samma utstäckning som tex ett visa-kort.

Jag valde personligen Amex för att dels testa men också den fina inbyggda reseförsäkringen som finns (m.m). Du kan ju dock ha liknande på din hemförsäkring och det är väl upp till var och en vilken backup/service man vill ha och om man vill betala för en viss service eller inte.

En fråga bara, om det nu är obegränsad kredit på goldcard, vad skiljer då goldcard och det svarta kortet (förutom att det är i titan då)

An3Azz skrev:
En fråga bara, om det nu är obegränsad kredit på goldcard, vad skiljer då goldcard och det svarta kortet (förutom att det är i titan då)

om det är myt eller inte vet jag inte men jag läste nånstans att du får rätt schysst service med centurion korten. Det ska finnas nåt nummer du kan ringa så fixar dom in dig på fullbokade restauranger och sringer iväg och köper julklappar till din älskarinna osv. Men som sagt, låter ju lite långsökt

Nu måste jag väcka en halvdöd tråd bara för att reda ut lite, skummade igenom lite gamla trådar och kände igen diskussionen.

Hur svårt är det att kolla upp fakta från den uppenbara källan!?

http://www10.americanexpress.com/sif/cda/page/0,1641,10053,00.asp?sweden_nav=newhomepage

Där kan du klicka på alla olika kort och veta vad dom innebär, tex har många får du VIP medlemsskap i många krogar/klubbar i Sverige(främst stockholm) med centurion kortet . Man får också tillgång till ett dedikerat serviceteam som jobbar för amex osv osv osv.

Fascinerande hur många myter det finns om det här...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman