Gokart hallen Södertälje 12/3?

jahå. la mig två gånger. båda på grund av däcken (ena lowside i sidförflytning och andra lowside i högfartssvängen). Nya däck... glömde bort. Sen så får jag säga att andra kraschen oxå berodde på egot mycket. Stod en fotograf (tinatjejen) vid sidan av banan. Så jag luta lite extra, men ack det gick inge bra. Kaaaass sa framdäcket.

dock mjuk o fin gas klarade den av. så antar den går alldeles för tunt.

Last edited:
Swedie skrev:
jahå. la mig två gånger. båda på grund av däcken (ena lowside i sidförflytning och andra lowside i högfartssvängen). Nya däck... glömde bort. Sen så får jag säga att andra kraschen oxå berodde på egot mycket. Stod en fotograf (tinatjejen) vid sidan av banan. Så jag luta lite extra, men ack det gick inge bra. Kaaaass sa framdäcket.

dock mjuk o fin gas klarade den av. så antar den går alldeles för tunt.
Åååå vad jag hade velat vara där och förnedrat dig när du vurpat med mina 8,5 megapixel stora bilder :gnissla

Någon som kommer åka den 2a april?

Swedie skrev:
jahå. la mig två gånger. båda på grund av däcken.....
Kan det inte vara så att du kör med lite för högt tryck i däcken åxå rå ? Bara en tanke.

.

MikkE skrev:
Är uppe i Umeå då. Landar på Bromma 15:10. Har sedan ingen bil att kunna äka vidare dit...

Bah! Jag kan snåla skjus av dig om jag inte åker med Jocke

Nej jag har första tjing med yasha! om jag inte har fixat transport än då,

Mikke du är kontrakt skriven att åka med mig :D

Swedie skrev:
vad ska det vara? kör med 2.1 fram och bak.

skämtar du! Men vad för däck?

Ja kör 1,7 bak med dunlop slicks
och 1,8 med michelin supermoto fram..

Sänk trycket! :4skrika

michelindäck fram o bak.

inte mer alltså?

vad är det optimala trycket för däcken vid korrekt arbetstemperatur?

Det optimala trycket vet jag inte, men börja med att prova att köra med 1,8 så får du känna dig fram sen.

Vad är korrekt arbetstemp för Supermoto däcket då?

Swedie skrev:
michelindäck fram o bak.

inte mer alltså?

Jocke W skrev:
Nej jag har första tjing med yasha! om jag inte har fixat transport än då,

Mikke du är kontrakt skriven att åka med mig :D
Mikke får också plats, han har ju ingen hoj med sig! Men den där kameran får nog stanna i bagageluckan eller nå't... :fatta!

Swedie skrev:
michelindäck fram o bak.

inte mer alltså?

Jag vet inget om optimala temperaturer i däck och så, men i 25-gradig värme i Spanien fick jag rekommendationen att köra med 1,65-1,75 både bak och fram med Michelin supermotoslicksen. Jag kom ner med 1,8... (vilket i värmen iofs blev liiiiite mer *hehe*) När det är kallt som i gokarthallen kan man väl till och med gå ner mer i tryck för att få bra med värme i däcken eller? :va

Yasha skrev:
Mikke får också plats, han har ju ingen hoj med sig! Men den där kameran får nog stanna i bagageluckan eller nå't... :fatta!

Jag vet inget om optimala temperaturer i däck och så, men i 25-gradig värme i Spanien fick jag rekommendationen att köra med 1,65-1,75 både bak och fram med Michelin supermotoslicksen. Jag kom ner med 1,8... (vilket i värmen iofs blev liiiiite mer *hehe*) När det är kallt som i gokarthallen kan man väl till och med gå ner mer i tryck för att få bra med värme i däcken eller? :va

Kameran får åka på taket :hihi

Jo om man har mindre tryck "knådar" man däcken mer...Ja körde med 1,6 när det va svin kallt i hallen, men nu funkar 1,8 för mig iallafall.

Spider skrev:
Spretman kör 1.0/1.0 och jag kör 1.2/1.2. Fick tipset av din affärspartner-to-be.

.

1 kg? Det låter väldigt väldigt lite..Ja tyckte däcket vart lite gungigt vid 1,5...

Swedie skrev:
michelindäck fram o bak.

inte mer alltså?

Mellan 1.6 - 1.9 är det rimligt. Varierar säkert lika mycket som det finns förare, finns säkert någon som kommer att påstå 0.8 funkar bra osv. Och det gör det nog, till hur den personen vill köra och hur hojjen ska uppföra sig. Däremot fungerar det inte om man ska köra riktigt fort. Då går det inte. Det blir däckskrik genom kurvorna. Vid ett visst lägsta lufttryck så börjar du att förlora fäste igen. Fast däcken kanske är varma. Men det sladdar snyggt och låter roligt.

Jag har aldrig haft lägre än 1.6 med gott resultat, däremot om däcket fortfarande är kallt vid lägsta tryck, så kan man byta till mjukare gummiblandning.

Hade det gått att justera greppet med olika lufttryck så är det ju onödigt med olika gummiblandningar. Däremot går det till viss del att justera däck-temperaturen med däcktrycket. Men till vilken nytta om trycket blir för lågt? Däcket behöver sin stabilitet genom att ha korrekt lufttryck, för att ge optimalt fäste.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back