Gokart för en yngre generation!

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu är sidan uppdaterad! Kom gärna med input!


Kul. Grym satsning med sponsorer och USA-resor.


Tänkte köpa en cadetti till mina små till nästa år om bara klubben kan få fart på gokartskolan, man funderar ju på om dom öht vill ha nya förare och återväxt i klubben?

Men var hittar man prisvärda (billiga) hjälmar som är godkända?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Kul. Grym satsning med sponsorer och USA-resor.


Tänkte köpa en cadetti till mina små till nästa år om bara klubben kan få fart på gokartskolan, man funderar ju på om dom öht vill ha nya förare och återväxt i klubben?

Men var hittar man prisvärda (billiga) hjälmar som är godkända?

Jag får göra det för henne som man hade önskat sig själv. :)
Det tog lång tid innan vi kom in på Gokartskolan också och tyvärr hör man det ofta trots att återväxten är lite seg, men ring ner och kanske även besök dem och säg att ni måste ha det klart till våren då ni hade tänkt att köra direkt när säsongen drar igång.
Honda Center i Sisjön har hjälmar som är godkända, kolla J1 som är en fiber hjälm eller Airoh, dessa finns ner till XXXS och är lätta.

Lycka till så syns vi nog på Team13 till våren! Kontaka mig gärna annars om du undrar något!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag får göra det för henne som man hade önskat sig själv. :)
Det tog lång tid innan vi kom in på Gokartskolan också och tyvärr hör man det ofta trots att återväxten är lite seg, men ring ner och kanske även besök dem och säg att ni måste ha det klart till våren då ni hade tänkt att köra direkt när säsongen drar igång.
Honda Center i Sisjön har hjälmar som är godkända, kolla J1 som är en fiber hjälm eller Airoh, dessa finns ner till XXXS och är lätta.

Lycka till så syns vi nog på Team13 till våren! Kontaka mig gärna annars om du undrar något!

Tack, skall kolla På J1. Anmälde tjejen 8år till gokartskolan i Maj. Har ringt 2-3 gånger och varit där lika många och kollat vad som händer. Nu drar det ut på tiden och lillbror fyller 7 nästa år så jag tänkte att han kan gå samtidigt.

Det är mycket pengar som skall ut initialt utan att vare sig ungarna eller jag vet om det är nåt dom fastnar för så fick man önska så skulle klubben ha nån risig Cadetti som man fick köra en riktig träning med innan man vränger plånboken totalt.

Jag har en sorglig gammal Sport2000 hängande på väggen i källaren så jag vet vad som väntar men ungarna har inte en aning.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Tråkigt att höra att det inte är bättre ordning, det är helt klart något jag skall ta upp om jag har vägarna förbi eller träffar på någon i ledningen. Jag skall nog till och med dit i dagarna så jag skall ligga på!
Om jag inte minns fel så har klubben en Cadetti till det ändamålet, skall kolla det också, om inte annat så fråga nästa gång du ringer! Sen är det ett par som precis bytt klass så det bör finnas lite Cadetti's till salu i området! Jag skall höra med en kompis som har en också, vet inte om han skulle spara den eller om den redan var såld. :tummenupp
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Tack, skall kolla På J1. Anmälde tjejen 8år till gokartskolan i Maj. Har ringt 2-3 gånger och varit där lika många och kollat vad som händer. Nu drar det ut på tiden och lillbror fyller 7 nästa år så jag tänkte att han kan gå samtidigt.

Det är mycket pengar som skall ut initialt utan att vare sig ungarna eller jag vet om det är nåt dom fastnar för så fick man önska så skulle klubben ha nån risig Cadetti som man fick köra en riktig träning med innan man vränger plånboken totalt.

Jag har en sorglig gammal Sport2000 hängande på väggen i källaren så jag vet vad som väntar men ungarna har inte en aning.

Nu har jag varit med på möte och de sa att de tömt av kön till Gokart skolan, kom ni med?
Det skall i fortsättningen också vara fasta datum vilket jag hade tänkt föreslå dem, så nu skall det nog funka bättre i framtiden.
Det sades också att det kommer finnas Cadetti, micro och mini kartar för test till våren, det kommer även vara "Kart Pratice Week" 7-12 April på Team13 där de skall finnas tillgängliga.
Hört av dig om du undrar något! :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu har jag varit med på möte och de sa att de tömt av kön till Gokart skolan, kom ni med?
Det skall i fortsättningen också vara fasta datum vilket jag hade tänkt föreslå dem, så nu skall det nog funka bättre i framtiden.
Det sades också att det kommer finnas Cadetti, micro och mini kartar för test till våren, det kommer även vara "Kart Pratice Week" 7-12 April på Team13 där de skall finnas tillgängliga.
Hört av dig om du undrar något! :tummenupp

Tack.

Jag hörde av mig för nån vecka sen och anmälde lillpojken, då fanns det kurs direkt. Dom hade slarvat bort tjejens anmälan. Nu fick båda plats på en kurs 9 Mars.

Har så smått börjat titta på personlig utrustning, det är jäkligt många slantar som skall ut direkt så dom får fan ta mig visa att detta är nåt dom vill göra innan pappa öppnar plånkan. Och om möjligt, ta ett par varv i en riktig Cadetti på stora banan.

Har letat begagnad personlig utrustning men det verkar tunnt. Hittade kompletta paket med skor, handskar, overall level 2 och CMR2007 klassad hjälm (Koden KDF05) för drygt 2500kr/ person och det får nog anses som ruskigt billigt.

Sen skall jag kolla med Kari igen om han har nån lämplig Cadetti i rätt prisklass som ungarna kan dela på första året. Sen dammar jag nog av min gamla Rotax Max och ställer in mig på total förnedring...

Du som har fetspons på chassi. Vad skulle ett nytt Cadetti-chassi kosta? Alternativt komplett kart?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Jo tyvärr är ju första köpen dyra, sen växer de ur kläderna olika snabbt (Skor, hjlm osv.) så då tänker man inte lika mycket på det :gnissla
En ny tror jag hamnar på runt 25' och utan motor runt 20' men det är ingen ide i mina ögon, chassit är för litet för nästa klass sen så då har man bara tappat pengar, satsa på en bra begagnad och köp däck och bensin för resten så de får köra så mycket det går istället. Kari har bra koll och vet vem som har vad till salu, ring honom så tidigt som möjligt!
Vi köpte en overall ny på Gokart marknaden som ordnas på Team13 på våren för 1000:-, hjälm runt 1200, begagnade skor 200, crosshandskar 200 sen ett nackskydd för runt 1000 så 2500:- låter okej om det är fräsha prylar.
Du kommer inte bli förnedrad, det är en salig blandning som kör Rotax, allt från proffs till de som bara kör 2ggr/år :tummenupp
Ta dem till Majorna och låt dem testa lite hyrkart där inne, de har bra barnkartar och det är ett bra första steg, det är ju en bonus att de har värme i sin hall så man kan avnjuta en fika medans de roar sig!
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79


Hur går det med kart inköp? Jag har sett några fina på Blocket de senaste. Nu är säsongen igång och vi körde lite på Team13 förra söndagen i solen, hoppas på bra väder i helgen så det blir träning 2 för i år ute!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur går det med kart inköp? Jag har sett några fina på Blocket de senaste. Nu är säsongen igång och vi körde lite på Team13 förra söndagen i solen, hoppas på bra väder i helgen så det blir träning 2 för i år ute!

Båda ungarna går knattekurs Nästa vecka, tror det är 9,10 och 11 Mars.

Hade tänkt vänta med kartinköp till efter kursen och allra helst tills dom fått prova en Cadetti på bana. Men har du några bra och prisvärda tips så tar jag mer än gärna emot.

Är det svårt att hitta/få tag på reservdelar/slitdelar om man väljer annat fabrikat än Tony/Kosmic?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Båda ungarna går knattekurs Nästa vecka, tror det är 9,10 och 11 Mars.

Hade tänkt vänta med kartinköp till efter kursen och allra helst tills dom fått prova en Cadetti på bana. Men har du några bra och prisvärda tips så tar jag mer än gärna emot.

Är det svårt att hitta/få tag på reservdelar/slitdelar om man väljer annat fabrikat än Tony/Kosmic?

Helt rätt! Frågade du om de hade någon prova på kart? Tror i alla fall att det skall finnas! Det mesta är "standard" så det är inga problem, Kari har bra kontakter och annars finns det en knapptryckning bort! Det finns många i klubben med bra koll!
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nu är SM avklarat: www.clara10.com/blog för bilder, text och videos..


Nu är ny bakaxel monterad och karten står redo, synd att ett ursäkta uttrycket "rövhål" har fått våran lokala hemmabana i Torslanda "Team13" stängd under Juli. Hur kan kommunen gå med på det? Stänga en ungdomsverksamhet när barnen har sommarlov och många föräldrar semester, det är ju dessutom en sommarsport med väldigt kort säsong! Idioti! :va
Ljudet det mätt upp hos idioten är runt 40db som värst när KZ tävlar för övrigt, undrar vad han gör när någon granne startar en gräsklippare? :huvet

Vart skall vi träna nu? Får se om det blir Uddevalla eller kanske Borås någon dag snart medans J60 motorn sitter monterad!

Någon som vill ha hans namn och address?? :7peta

Over and out!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu är SM avklarat: www.clara10.com/blog för bilder, text och videos..


Nu är ny bakaxel monterad och karten står redo, synd att ett ursäkta uttrycket "rövhål" har fått våran lokala hemmabana i Torslanda "Team13" stängd under Juli. Hur kan kommunen gå med på det? Stänga en ungdomsverksamhet när barnen har sommarlov och många föräldrar semester, det är ju dessutom en sommarsport med väldigt kort säsong! Idioti! :va
Ljudet det mätt upp hos idioten är runt 40db som värst när KZ tävlar för övrigt, undrar vad han gör när någon granne startar en gräsklippare? :huvet

Vart skall vi träna nu? Får se om det blir Uddevalla eller kanske Borås någon dag snart medans J60 motorn sitter monterad!

Någon som vill ha hans namn och address?? :7peta

Over and out!

Jag kan tänka mig namn och adress, kan ta det på PM? Gissar på Innegårdsvägen, Älvegårdsvägen eller kanske Johan i Bönns väg. Skulle mycket enkelt kunna få sin tillvaro förgylld av Ducatibröl från öppna Termignonidämpare några gånger om dagen. Eller så går vi ihop och köper grannfastigheten och ställer dit en gnisslande pump.

40dB är ju det man brukar kalla bakgrundssorl. På stora banor gäller generellt 95dB och det är baserat på att det är en lämplig nivå för att ge en dräglig nivå hos kringboende. Vet inte vilken nivå som gäller vid husknuten men det räcker med att nån fotbollsspelande unge hojtar till eller en Volvo kör förbi utanför så är den nivån körd oavsett om det är nån körning på banan eller inte.

Jag bor ca 300m från Lillebygrillen mot havet, alktså bort från banan. Ganska exakt 2500m fågelvägen till banan. Är det stor tävling så kan jag förnimma starten i KZ om vinden ligger rätt. Det är ingen ljudbild som sticker ut utöver vanligt bakgrundsljud och man måste veta vad det är som låter för att höra det.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top