Godissugen

oscar skrev:
Suck! Nu blir jag ju bara mer förvirrad! Vad är det för toppar på den bilden jag visade?

Var hittar du dessa bilder?

Lyssna inte på NyTeknik så blir du inte förvirrad... ;)
 
Nyteknik skrev:
JHA tillverkar sina toppar "i samarbete" med VHM. Så om det står JHA eller VHM på topparna torde inte spela så stor roll.

Nja, VHM tillverkar topparna för kitet. Det är alltså VHM-toppar. Jag har en "äkta" JhA-topp, och den har inte separat insats/kylmantel.
 
Nyteknik skrev:

Jepp, för det är ett "samarbete", VHM gör topparna och petar på ett JHA, och säljer insatser som är anpassade för deras flatpistons..
Dock är det hugget som stucket om man plockar topparna från VHM eller JHA, samma pris.
Andra exemplet är att det är VHM som tillverkar vevarna som säljs till JHA's 125-kit.
 
oscar skrev:
Det står något på motsatt sida om tändstiftshålet. Någon som kan se?

Tändstiftshålet är det som är i mitten Oscar, jag ska visa dig vid tillfälle.

Som upplysning kan nämnas att numer använder sig JHA mycket riktigt av VHM's toppar och i gengäld säljer VHM JHA's produkter i Europa.
 
Chris Ash skrev:
Nja, VHM tillverkar topparna för kitet. Det är alltså VHM-toppar. Jag har en "äkta" JhA-topp, och den har inte separat insats/kylmantel.

Dessa är båda JHA-toppar för RS 125...
 

Bifogat

  • topp1.jpg
    topp1.jpg
    33.6 KB · Visningar: 43
  • topp2.jpg
    topp2.jpg
    49 KB · Visningar: 40
Detta är en JHA-cylinder för Honda RS 250 1994-2002. Kan någon svara på om och varför det skulle vara bättre att köpa sådana än att be någon kunnig person i Sverige fixa till originalcylindrarna? Är det något speciellt med denna avgasport till exempel?
 

Bifogat

  • cylinder1.jpg
    cylinder1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 40
Hojbytardag atorp 24/10

Nyteknik skrev:
50.000 kr kostar detta kit till min Honda 250. Frågan är hur stor skillnaden blir och hur mycket känsligare motorn blir med kitet monterat. Kurvan är ju inte speciellt exakt. Någon med erfarenhet?
Been there done that. 50 är bara början det är den lilla kostnaden. Man måste bygga om hela mopeden på nytt. Mäta, inte gissa och tycka. Dra nytta av fabrikens egna rekomendationer och inte sväva i väg.
 
Skalman1 skrev:
Been there done that. 50 är bara början det är den lilla kostnaden. Man måste bygga om hela mopeden på nytt. Mäta, inte gissa och tycka. Dra nytta av fabrikens egna rekomendationer och inte sväva i väg.

Vad menar du? Hur är 50.000 bara början och hur ska man "dra nytta av fabrikens rekommendationer och inte sväva iväg"?
 
Nordgren skrev:
Tändstiftshålet är det som är i mitten Oscar, jag ska visa dig vid tillfälle.
....

Hehe.. Fritt översatt av mig så menar teamchefen så här: "Oscar! Du ska inte ge för mycket tips till dina kommande konkuränter!! Är det nått så fråga mig! :fatta! "
 
Nordgren skrev:
Tändstiftshålet är det som är i mitten Oscar, jag ska visa dig vid tillfälle.

Hittar du någonting på motsatt sida av något annat hål kanske!? :7peta


Får man säga emot teamchefen? :va
 
Nyteknik skrev:
Detta är en JHA-cylinder för Honda RS 250 1994-2002. Kan någon svara på om och varför det skulle vara bättre att köpa sådana än att be någon kunnig person i Sverige fixa till originalcylindrarna? Är det något speciellt med denna avgasport till exempel?

Givetvis finns det hemmafilare som kan göra bra jobb.
Jag har ett par erkänt bra hemmafilade cylindrar, de var inte i närheten av lika trevliga som a-kit cylindrarna. JHA's är kopior på de jag har.
Portarna är lite annorlunda slipade, det är allt.
 
oFFkeFF skrev:
Givetvis finns det hemmafilare som kan göra bra jobb.
Jag har ett par erkänt bra hemmafilade cylindrar, de var inte i närheten av lika trevliga som a-kit cylindrarna. JHA's är kopior på de jag har.
Portarna är lite annorlunda slipade, det är allt.

När jag skriver portarna menar jag egentligen avgasventilen. Chris skrev något om att den i en kitversion var "ledad" eller "rörlig" på något speciellt vis...

:confused:
 
Nyteknik skrev:
När jag skriver portarna menar jag egentligen avgasventilen. Chris skrev något om att den i en kitversion var "ledad" eller "rörlig" på något speciellt vis...

:confused:

"ledad"? Nej, ventilerna ser i stort sett ut som standardventilerna, men de är lite annorlunda utformade/slipade/gjutna.
 
Är väl mer än bara hur portarna är slipade? Vart portarna är placerade och hur kanalerna till dom ser ut? Kan va svårt att ändra på sånt för en trimmare kanske.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top