Godissugen

Nyteknik skrev:
Visst blir jämförelsen mellan en ny Honda -05 och kitet absurd. Men en standard -05 är inte lika snabb som en -97 med JHA-kitet. Eller hur?

Det verkar dock inte vettigt att köpa ett sådant kit till en -97; det verkar inte som det får avsedd effekt.

Hur stor blir skilnaden i att byta till bättre avgassystem? Kan man få hjälp att bearbeta cylindrarna för att ge mer/bättre effekt? I så fall var och till vilken kostnad?

Edit: SEK inte SKR.

:mattias


Börja med o satsa på ett bra tillbehörsavgassystem därefter kan du kompletera med mer grejor efterhand.

När jag bytte till samba från orginal så märktes framförallt mer toppeffekt och högre maxvarv.
Effektregistet utöver det är annars detsamma.
Annars så har jag fixat o donat en del så jag har fått ännu mera fart, och detta med orginalgrejor från början.

slutsats: Vill du spara pengar, trimma själv. Vill du spara tid, köp färdigt.

Min honda -96:a är iof.inte den snabbaste men häger med topp 5-6 rent effektmässigt.
Det bästa är nog o fösöka hitta ett begangnat avgassystem till o börja med.
Det finns massor av grejor till Hondan, kolla här: http://users.cyberzane.net/rforker/ och kolla på Engines/Parts For Sale
 
obruT skrev:
du har inte sett stellan på nån bana!!!!!

vad jag har sett så kollar han ALLT mellan olika pass (men kan ha fel)((han kanske "bara" kollar nästan ALLT)


OBS jag har tagit i den hojjen (nu ka intresse klubben anteckna :D )

Nu blir jag nyfiken. Vad är det han kollar mellan passen?
 
vad roliga ni är!!! det är så underhållande att läsa.. :hihi

Vart kan man köpa ett samba system ?? eller vilket ska man ha? Har orginal nu.. men det kommer att bli lite förändring i min motor över vintern!! Bla lite mys med cylindar...

94:an bli kvar en säsong till... ska visa att det går att åka fort på den oxå...
 
ako skrev:
Börja med o satsa på ett bra tillbehörsavgassystem därefter kan du kompletera med mer grejor efterhand.

När jag bytte till samba från orginal så märktes framförallt mer toppeffekt och högre maxvarv.
Effektregistet utöver det är annars detsamma.
Annars så har jag fixat o donat en del så jag har fått ännu mera fart, och detta med orginalgrejor från början.

slutsats: Vill du spara pengar, trimma själv. Vill du spara tid, köp färdigt.

Min honda -96:a är iof.inte den snabbaste men häger med topp 5-6 rent effektmässigt.
Det bästa är nog o fösöka hitta ett begangnat avgassystem till o börja med.
Det finns massor av grejor till Hondan, kolla här: http://users.cyberzane.net/rforker/ och kolla på Engines/Parts For Sale

Tack för tippsen. Men länken funkar inte. Edit: nu funkar den!
Kan du PM:a din e-post adress till mig?
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ja, ja, ja...

Jag frågar eftersom Stellan inte verkar vara den stirriga typen som lyfter på topparna så fort han har kört ett pass.

det är då vad jag tror (känner honom inte)
 
Nyteknik skrev:
Ja, ja, ja...

Jag frågar eftersom Stellan inte verkar vara den stirriga typen som lyfter på topparna så fort han har kört ett pass.

Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.
 
oFFkeFF skrev:
Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.

Absolut och det tänker jag göra till en vana med min nya hoj. Men därifrån till att "kolla allt" och dessutom "minutiöst" efter varje pass är skillnaden ganska stor. Därför bifogar jag en:

:7peta
 
oFFkeFF skrev:
Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.

Hoppsan! Det blev mycket teoretiserande runt vad jag gör och inte gör :hihi

Nej, jag kollar inte topparna efter varje pass. Brukar faktiskt inte lyfta på dem under racehelgen, såvida det inte är dags för kolvbyte. Däremot kollar jag stiften och brukar även titta till kolvtoppen genom tändstiftshålet. Så här långt har det funkat för mig. Sedan finns det säkert andra som är noggrannare...
VP C10-soppa som jag kört på hittillls (blandat med alkylatsoppa) brukar jag köpa av en lokal motorfirma som också använder den i sin dragracingsnöskoter. Den är tyvärr ganska dyr, ca 36 spänn litern, men eftersom det funkat så jävla bra så har jag tyckt att det varit värt det. Ett enda haveri blir dyrare än mellanskillnaden mot Aspen, t.ex.
 
racerskalman skrev:
Nej, jag kollar inte topparna efter varje pass. Brukar faktiskt inte lyfta på dem under racehelgen, såvida det inte är dags för kolvbyte. Däremot kollar jag stiften och brukar även titta till kolvtoppen genom tändstiftshålet. Så här långt har det funkat för mig. Sedan finns det säkert andra som är noggrannare...


Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi
 
Nyteknik skrev:
Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi
Och helst glömma att skruva fast hälften av prylarna, med haveri som följd. :hihi
 
Nyteknik skrev:
Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi

Ja, men det är klart, du har köpt en cykel till som klarar sig helt utan underhåll och kontroll..
Har förklarat för dig 80-11 gånger, en del "haverier" behöver man inte känna, och behöver heller inte vara särskilt allvarliga om man sorterar ut dem i tid.
6 pass kan vara alldeles för mycket.
För alla saker behöver man inte lyfta toppar, eller plocka av cylindrar, men det är ändå så pass kort tidskillnad att lyfta cylindrar när topparna ändå är av.

Stellan har koll, du har inte koll, jag har inte hundra koll på allt heller, därför försöker jag lära mig..
 
oFFkeFF skrev:
Stellan har koll, du har inte koll...

:rofl

Edit: Jag ska inte spela överdrivet dum. Självklart kommer jag ta hand om min nya hoj och ge den relevant underhåll. Men när Stellan själv säger att han inte lyfter på topparna så som jag har fått höra att man måste göra ställs två sanningar mot varandra. Ligger det verkligen ingenting i att kitgrejer (till exempel den extra känsliga kolven) gör motorn mer känslig och benägen att gå sönder?
 
Last edited:
racerskalman skrev:
.........
VP C10-soppa som jag kört på hittillls (blandat med alkylatsoppa)........

Blandar för att få ner oktantal till "laglig" nivå, eller? :va




Valmers skrev:
En vis man sade "skruva ej isär det som ej äro trasigt, ty det innebär att det som ej äro trasigt går sönder". Typ.

Finns en risk för det!! :lol

Raceråkare måste dock kolla varför hojen gick så bra när den gick så bra.. :3freak
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
:rofl

Edit: Jag ska inte spela överdrivet dum. Självklart kommer jag ta hand om min nya hoj och ge den relevant underhåll. Men när Stellan själv säger att han inte lyfter på topparna så som jag har fått höra att man måste göra ställs två sanningar mot varandra. Ligger det verkligen ingenting i att kitgrejer (till exempel den extra känsliga kolven) gör motorn mer känslig och benägen att gå sönder?

två sanningar? Det är som sagt inte svart eller vitt, Stellan har kontrollerat sin hoj, och det gör de flesta. Vill du läsa in det som att man inte kollar något i motorn fram till det är kolvbytesdags, så läser du fel.

Vad gäller kitgrejerna, så på hondan är det mest den tunnare kolvringen man får titta efter lite noggrannare.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top