Goda gärningar.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Idag var jag ute på Tuna-Park i Eskilstuna och jobbade. Satte mig på parkeringen och iaktog en äldre man som envist försökte kicka igång sin "yamma400" från tidigt åttiotal.

Solen stekte både den svarta asfalten och mannen i sitt svarta helställ.

Men hojen var död. Jag skuttade fram till honom och gav förslaget att vi skulle försöka springa igång den. Men det gick inte, bakhjulet låste sig. Föreslog tvåan istället, samma sak. Trean, samma visa igen... Hmm...

Vi försökte ännu en gång kicka igång den. Upp på centralstödet och visst fanns det dekompreglage, men gubben pekade på ovansidan av toppen, där fanns ett litet fönster där en vit kula åkte förbi, den skulle tydligen synas innan man kunde kicka igång. Men varje gång jag försökte kicka med vita bollen i fönstret fanns det inte tillräckligt med kick-sträcka för att kunna få upp nån hastighet på kolven kändes det som. Så jag provade att precis som på min 660´i känna efter när kolven är i topp och försiktigt pysa förbi med dekompen, sen rejält med kraft rakt igenom... Visst efter 3 försök var den igång...

Stackars gubbe, helt andfådd och tacksam till tusen. Men nu kunde man inte prata längre, motorn lät högt, han hade öronproppar och hjälm likaså... Jag tänkte nämligen förklara att han i fortsättningen skulle ge fan i den där vita bollen. Men men...

Vad ska den vita bollen vara bra för? När man gick efter den kändes det som kolven befann sig någonstans i mitten av cylinderloppet. Helt fel alltså...

Nu till din goda gärning för dagen, fyll på ba´

EDIT:Helt sjukt, sökte bara på yamaha 400 och så dök exakta hojen upp... Det är alltså exakt den här hojen:
yamaha_sr400_800.jpg

Last edited:
Den vita bollen skall normalt indikera tdc så att idioter utan känsla i foten skall kunna kicka den..

Härlig hoj! Har samma fenomen på min, när den vita grejen syns är inte kolven på exakt rätt ställe utan jag får "känna mig fram". Det går dessutom fortare än att försöka få den där grejen i fönstret.

Borsiin JR skrev:
Den vita bollen skall normalt indikera tdc så att idioter utan känsla i foten skall kunna kicka den..

Ja, och det är det gubben fortfarande trodde... Den verkade vara helt felkalibrerad typ...

Stackarn stog med handen och "kickade" långsamt tills han såg den vita pricken. Mellan varje jävla kickning... Snacka om stora problem...

Han var alldeles andfådd asså. var tvungen att hjälpa honom, satt en stund och velade, skulle jag gå fram eller skulle jag bara åka vidare... Kunde inte åka vidare...

Shit han kunde nog fått hjärtinfarkt eller nåt, om jag inte hjälpt... shit...

Velandet känner man igen, igår så vart det bara ½s velande då det var en snygg tjej som hade problem med kedjan på cykeln, kastade mig av cykeln och petade dit kedjan så snabbt att jag inte hann fråga efter något nummer :kocko :huvet

Zana skrev:

Jag körde till Sigtuna tur och retur i regn och rusk igår för att provköra en hoj åt en körkostslös och hojlös kollega...
...Kanonfin Suzuki Gs 500E -95:a(uttagen 96). Pedantskött, grymt väldokumenterad(tillöverdrift) och 1700 mil på mätaren.. 21000 inklusive en så gott som oanvänd Araihjälm!
:tummenupp

...Det var värt 4 timmar av mitt liv för att hitta en sådan pärla.

....Fick iofs igen idag.. Hon bjöd på lunch! *klappa på tjockmagen*

Lustigt att en sådan människa aldrig lärt sig de grundläggande när han startar hojen, men han kanske hade skaffat den ganska nyligen.

Jag har sett liknade grejor jag med, och en del hojar klickar till när man ska vara på rätt ställe.
Men överlägset bäst är ju att själv känna när kolven är på väg att vända.

Roughack skrev:
Velandet känner man igen, igår så vart det bara ½s velande då det var en snygg tjej som hade problem med kedjan på cykeln, kastade mig av cykeln och petade dit kedjan så snabbt att jag inte hann fråga efter något nummer :kocko :huvet

Haha, fan, om det hade varit en brud hade jag hjälpt till utan att hon egentligen hade behövt det... Typ, hej hej, jag kan kicka igång den åt dig så du inte behöver slita ut dina fin-fina spiror... :gnissla

Korvgubben: Visst fan är det skönt att utföra osjälviska dåd... Jag har hjälpt folk att flytta flera gånbger inom loppet av en månad. På vintern stannar jag alltid och hjälper till, ser alltid till att ha en dunk+kablar+bogserlina+kattsandspåse med mig under vinterhalvåret... :yoparty

Och visst fan får man hjälp tillbax, kopplingen la av mitt under rusningstrafiken, massa nya bilar åkte förbi, sen kom en opel -79 och bogserade mig till mekonomen och släppte av mig ända hem... Och nu i vintras råkade jag sladda upp på en driva, hehe bakhjulsdrift är sköj, ända tills man märker att underlaget är blankis och du har sommarsulorna på... Heh... Men då iaf stannade en Jeep 4*4 och drog loss mig... Yeah!

Ni som bara kör förbi folk i nöd: SKÄMS PÅ ER!!! :fatta! :fatta! :fatta! :fatta! :fatta!

Poacher skrev:
Lustigt att en sådan människa aldrig lärt sig de grundläggande när han startar hojen, men han kanske hade skaffat den ganska nyligen.

Jag har sett liknade grejor jag med, och en del hojar klickar till när man ska vara på rätt ställe.
Men överlägset bäst är ju att själv känna när kolven är på väg att vända.

Min klickar till, men det är ju knappast svårt att känna när kompressionen är som tyngst på en enstånka!! :huvet

Zana skrev:

Jag köpte 5hg 7-Eleven pasta till en uteliggare på Folkungagatan som jag tyckte synd om. Det känns skönt att vara hjälpsam.

Det ingår SAS i mitt jobb att vara hjälpsam, och ibland hjälper man väl till lite utöver vad som förväntas av en, men det brukar oftast belönas med fikabröd eller annat gott, speciellt av gamla tanter.

Men jag tänker oftast på att jag kanske behöver hjälp själv någon gång.

Jag glömmer aldrig den gången jag stressmeckade med min bil, och behövde en bit M5 gängstång för att bygga nytt gasstag.
Jag ringde en bildelsfirma som just hade stängt, och fick tag på en kille på väg hem, han tog en hel gängstång och några kompletta M5 kulleder med sig ut och la i en sån där blå sandlåda dom hade utanför, när jag kom in på måndagen efteråt och skulle betala så garvade han och sa "jag känner igen mig själv, behöver alltid grejor i sista minuten, och skulle du ha försökt blåsa mig på något hade du valt dyrare grejor, det där bjuder jag på, jag kan behöva din hjälp en annan gång"

En annan gång plockade jag upp en stackars frusen utlänning (jag poängterar att han var det eftersom jag inbillar mig att dom har svårare att få lift) i ösregnet på väg in till stan, det visar sig att han är på väg till busstationen, för han ska flytta till en by i norrlands inland och öppna en Pizzeria.
Flera år efteråt är jag i denna by i norrlands inland och jobbar, jag har glömt hela grejen men ringer den lokala pizzerian och beställer 4 calzone, när jag kliver innaför dörren möts jag av en glad utlänning som minns mig (han får berätta hela historien för mig, för jag har guldfisk-minne, ett varv runt i skålen och jag är på ett nytt ställe), han propsar på att han ska bjuda på pizzorna, det slutar med att jag betalar fyra läsk (mot hans vilja) och får pizzorna.

GuW skrev:
Jag glömmer aldrig den gången jag stressmeckade med min bil, och behövde en bit M5 gängstång för att bygga nytt gasstag.
Jag ringde en bildelsfirma som just hade stängt, och fick tag på en kille på väg hem, han tog en hel gängstång och några kompletta M5 kulleder med sig ut och la i en sån där blå sandlåda dom hade utanför, när jag kom in på måndagen efteråt och skulle betala så garvade han och sa "jag känner igen mig själv, behöver alltid grejor i sista minuten, och skulle du ha försökt blåsa mig på något hade du valt dyrare grejor, det där bjuder jag på, jag kan behöva din hjälp en annan gång"

En annan gång plockade jag upp en stackars frusen utlänning (jag poängterar att han var det eftersom jag inbillar mig att dom har svårare att få lift) i ösregnet på väg in till stan, det visar sig att han är på väg till busstationen, för han ska flytta till en by i norrlands inland och öppna en Pizzeria.
Flera år efteråt är jag i denna by i norrlands inland och jobbar, jag har glömt hela grejen men ringer den lokala pizzerian och beställer 4 calzone, när jag kliver innaför dörren möts jag av en glad utlänning som minns mig (han får berätta hela historien för mig, för jag har guldfisk-minne, ett varv runt i skålen och jag är på ett nytt ställe), han propsar på att han ska bjuda på pizzorna, det slutar med att jag betalar fyra läsk (mot hans vilja) och får pizzorna.

Hahaha Härliga historier!!! :tummenupp :pannkyss

Haha, helt underbart...

Roller: Guld gjort, bättre att skänka mat än pengar som ändå bara går till alcohol and other sh*t...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt