Gnisslande ljud KTM Duke 790 2018

isnisn

Ny medlem
Gick med
21 May 2021
Hoj
KTM 790 Duke -18
Hej på er, är helt ny på forumet och min första tråd :)

Tränar just nu inför uppkörningen och igår när jag kollade igenom videosarna som min handledare filmade så upptäckte jag ett gnisslande ljud från hojen :va. Det är en KTM Duke 790 2018 med 600 mil på mätaren och helt nyservad hos en auktoriserad KTM-återförsäljare.

Här är videon:

Kan det vara kedjan som gnisslar?
 
Förstår att det är din första hoj och på hoj är ju allt öppet och låter mer än t.ex. en bil.
Jag är inte nojig över ljudet, och reagerade själv inte på det utan det var mina handledare som undrade vad i helsike det var som gnisslade när vi körde. Såklart det låter mer än en bil, men jag har aldrig hört en annan hoj låta så som på videon.
 
Hålfoten på fotstödet? Så sitter aldrig jag. Då är det risk att tån tar i bromspedalen. Jag har den främre fotkudden på pedalen.


Bra!

Ge killen nya grejer att oroa sig över, så tänker han inte på något gnissel. Bussigt! Verkligen...


Saker som kan gnissla, rangordnade i sannolikhetsgradsmöjlighet:

1. Osmord/slut kedja

2. Tjyvbroms/bromsanliggning

3. Vissa sorters läder mot vissa stompgrips.

4. Tänder. Detta beror på oväntad friktion mellan förare och handledare.

Inget känns aktuellt här. Keep calm och fortsätt öva.




Märkligt att ingen ännu länkat till sprängda filter, skurna oljepumpar och Albins hemresa med den nya 790n...
 
Bra!

Ge killen nya grejer att oroa sig över, så tänker han inte på något gnissel. Bussigt! Verkligen...


Saker som kan gnissla, rangordnade i sannolikhetsgradsmöjlighet:

1. Osmord/slut kedja

2. Tjyvbroms/bromsanliggning

3. Vissa sorters läder mot vissa stompgrips.

4. Tänder. Detta beror på oväntad friktion mellan förare och handledare.

Inget känns aktuellt här. Keep calm och fortsätt öva.




Märkligt att ingen ännu länkat till sprängda filter, skurna oljepumpar och Albins hemresa med den nya 790n...
Din punkt 2 är samma sak jag försöker förklara. Din dumförklaring faller delvis tillbaka på dig själv i så fall.
 
Din punkt 2 är samma sak jag försöker förklara. Din dumförklaring faller delvis tillbaka på dig själv i så fall.


Inte för att vara sådan, men...


Jo! Nu skall jag vara precis en sådan - en nitpicking gnällfåne.

Läs igen vad du skrev:

Hålfoten på fotstödet? Så sitter aldrig jag. Då är det risk att tån tar i bromspedalen. Jag har den främre fotkudden på pedalen.

Jag förstår att du menar ”fotkudden” (fotblad/trampdynan/tåvalken) på fotpinnen och inte ”pedalen” som du skriver.

Men är det lika solklart för en övningskörande?

Låt killens handledare arbeta med körställningen och rör inte till det ytterligare med felaktiga begrepp.

Det finns inget påtagligt gnissel i det aktuella klippet, och det var det som var frågan från början.



Slutkläm:

Den senaste svallvågen av frågor kring misstänkta missljud på motorcyklar kan antas vara ett resultat av hårdare bullerkrav för moderna motorcyklar.
Vi lär få hantera fler frågor kring mystiska ljud...
 
För att anlägga ett pedagogiskt perspektiv på det hela, speciellt som du ju övar dig inför en uppkörning:

-Perfekt tillfälle att träna på säkerhetskontroll!:) Speciellt kanske med fokus på drev, kedja broms, lager. Hittar inget fel = finns inget fel.

I övrigt tror jag också du ska hålla dig till vad din handledare säger med fot och annat. Ser ju bra ut när du kör, så nåt rätt gör ju hen!

För skojs skull kan jag ändå tillägga: hålfötter, hälar, pedaler och pinnar... med tiden kan du kanske upptäcka att det går att variera sig hitan och ditan hursomhelst även mitt under körning, vilket kan vara väldigt uppskattat av ens egna fötter, knän osv, inte allra minst under rejäla långkörningar.
En personlig favorit ju tex det rakt i körriktning utsträckta ena benet. Riktig mumsigt ibland! Inte lämpligt vid uppkörning dock...
Eller så håller du dig alltid till samma fotställning som nu i dina samtliga fortsatta köräventyr även post-körkortsfix.
 
Nu lyssnade jag med hörlurar på och visst gnisslar det.
En sten i ett bromsbelägg kanske, eller en dålig länk i kedjan.
Lyft bakhjulet och nurra och lyssna och känn. En skuren länk märker man.
Lyssna då också från bromsen.
Lyft sedan framhjulet och snurra på det och lyssna från bromsarna.
Om hojen har ett stadigt sidostöd kan det användas att bända upp hjulen med i brist på centralstöd.
 
Lyssnade också med hörlurararna och hörde inte ett skit! :hihi Så träna på du och lycka till på uppkörningen :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top