Gnissel från framhjul Honda CB600F

marstrand

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
2011 Honda CB600F
Har köpt en Honda CB600F från 2011, det är min första mc och är inte så insatt i allt när det kommer till det mekaniska och att mecka. Köptes nyservad, besiktigad och med helt nytt framdäck. Har noterat när jag leder den att det uppstår ett ganska högt gnisslande ljud från framhjulet, med största sannolikhet någon av de främre bromsskivorna. Låter ungefär som det ljud som kan uppstår när man bromsar med en handbromsen på en cykel, men det uppstår fast jag inte använder bromsen. Hör det inte när jag kör, har prövat stänga av motorn vid färd och det är enbart precis innan motorcykeln stannar som ljudet då uppstår. Ljudet är inte konstant och heller inte regelbundet, med vilket jag menar att ljudet inte tycks uppstå när hjulet är i en specifik position.

Någon som vet vad det kan bero på? Det är inget som stör mig när jag väl är ute och kör, men man vill ju inte att det eventuellt ska leda till något värre om det fortsätter med tiden.
 
Inget att bry sig i skulle jag tro. Min brukar gnissla lite efter att man varit ute och kört och när jag backar in den i garaget.
(Värme i bromsar, spänningar i chassie osv)

Allt är servat, och jag vet att bromskolvar osv osv går lätt.

Låter det när man kör kan man fundera lite...

Prova att torka av bromsskivorna lite med bromsrengöring.
 
Har liknande på en Honda CB250 classic racer från -72.
Men bara när man bromsar i mycket låg hastighet.
Tyst när man inte bromsar och rullar lätt.
Bromsar OK i fart och inget direkt slitage på bromsbeläggen.
Har skrikit i 5 år nu. Kanske ett släktdrag.
 
Inget att bry sig i skulle jag tro. Min brukar gnissla lite efter att man varit ute och kört och när jag backar in den i garaget.
(Värme i bromsar, spänningar i chassie osv)

Allt är servat, och jag vet att bromskolvar osv osv går lätt.

Låter det när man kör kan man fundera lite...

Prova att torka av bromsskivorna lite med bromsrengöring.
Absolut, det ska jag prova.
 
Det är ena skivan till bromsen som är skev. Vobblar in och ut under färd och får bromsoket att göra det samma. Går inte att urskilja någon skevhet när den står still. Tror det är rätt lite då jag inte riktigt känner några av de symptom som associeras med detta under färd och inbromsning. Bör detta åtgärdas snarast eller är det ett icke-problem (då det inte uppmärksammats till mig som köpare vid köpet, vid besiktning eller service)? Har trots allt redan kört över 100 mil, men man vill ju inte oroa sig för att det nästa kan bli ens sista.
 
Bromsar är det viktigaste du har, punkt.
En skev skiva trycker isär beläggen, hur mycket vet du inte förrän du drar i handtaget.
Byt.
 
Det är ena skivan till bromsen som är skev. Vobblar in och ut under färd och får bromsoket att göra det samma. Går inte att urskilja någon skevhet när den står still. Tror det är rätt lite då jag inte riktigt känner några av de symptom som associeras med detta under färd och inbromsning. Bör detta åtgärdas snarast eller är det ett icke-problem (då det inte uppmärksammats till mig som köpare vid köpet, vid besiktning eller service)? Har trots allt redan kört över 100 mil, men man vill ju inte oroa sig för att det nästa kan bli ens sista.
Hur har du mätt upp det?

Jag hade kört vidare. Att hojar gnisslar när man leder dem är normalt och alla hojar gör det mer eller mindre. Så länge som det inte gnisslar högt en gång per hjulvarv eller att du känner att bromsen ligger an jämt så är det lugnt.
 
Hur har du mätt upp det?

Jag hade kört vidare. Att hojar gnisslar när man leder dem är normalt och alla hojar gör det mer eller mindre. Så länge som det inte gnisslar högt en gång per hjulvarv eller att du känner att bromsen ligger an jämt så är det lugnt.
Har inte mätt upp det, men man ser att skivan och bromsoket därtill åker in och ut medans man kör. Vid högra hastigheter skakar bromsoket mer eller mindre. Har också märkt att ljudet uppstår minst en gång per varv om jag leder den tillräckligt långsamt. Så jag antar att det bara är att byta då, inte trevligt att känna full tillit till hojen när man är ute och kör.
 
Skeva skivor sliter på hjullagren. En 2a på besiktningen.
Skumt att den då innan köp gick igenom besiktningen utan anmärkningar. I så fall bör det vara jag som gjort något, men kan inte tänka mig vad under de cirka hundra mil jag kört den.
 
Det är väl flytande bromsskivor? Om du är rätt säker på att skivan är oskadad, testa att ta bort skivan och tvätta rent nitarna med wd40 eller 5-56, var noga med breakcleen efteråt (så du inte får olja på belägg eller bromsskivan). Pressa skivan fram och tillbaka med fingrarna vid nitarna så du får ut sand/grus. Om de kärvar/skrapar så kan det orsaka oljämn bromsverkan och skrap.
 
Är däcket nyligen bytt och fälgen dragen stående på depåstöd som lyfter under gaffelbenen kan det blivit lite skevt.

Lossa axel och klämbult, dra åt axeln med rätt moment och tryck ihop gaffeln några gånger sen drar du klämbulten med hjulet stående på backen, lyft inte.
 
Har du köpt den hos mc-handlare så åk dit och fråga om det skall vara så eller snarare be dom berätta vad som är fel och fixa det. Om man glömmer ta bort skivbromslåset när man kör iväg är det rätt vanligt att bromsskivan blir skev. Då pulserar det när man bromsar och det syns att skivan är skev när man snurrar hjulet. Ofta blir det märken i framskärmen av skivbromslåset, kolla om du ser något. Skall du köpa en ny bromsskiva så finns det mc-skrotar som har. På en så ny mc är det lika bra att fixa det för det lär väl inte laga sig själv.
 
Någon har gjort en klassiker, glömt skivbromslåset. En variant att felsöka är att lossa oket och hänga upp det i buntband. Kör en försiktig sväng och se om symptomen kvarstår eller ej.
 
Någon har gjort en klassiker, glömt skivbromslåset. En variant att felsöka är att lossa oket och hänga upp det i buntband. Kör en försiktig sväng och se om symptomen kvarstår eller ej.

Det eller kärvande ok som medfört överhettning och därmed att skivan slagit sig.

Beroende på hur slitna skivorna är så kan du kanske lika gärna byta bägge. Bromsar vill du ha i god funktion.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top