*Startar en ny tråd för att inte pajja den andra*

Det forskas också hårt på möjligheterna att sätta in gener för kvävefixering i växter. Detta skulle nästan eliminera behovet av gödsling, då man oftast gödslar för att tillföra kväve.
Genetik och genteknik är inte samma vetenskap, även om de överlappar. Jag tycker heller inte det är böckernas uppgift att avgöra den här typen av, enligt mej, etiska problem.mb skrev:Amerikanska kursböcker är skrämmande (!) dåliga på att ta upp sakliga argument om både för- och nackdelar med GMO. I min genetikbok i bokgyllan (Tamarin - Principles of genetics) undviks diskussionen totalt.
Just att GMO skulle vara farligt att äta är ett argument som inte sällan hörs från okunniga proffstyckare och/eller personer som av princip är motståndare till GMO. Sedan är det väl , som jag skrev ovan, knappast en cellbiologiboks ensak att diskutera effekterna på ekosystem av annan typ än på cellnivå?mb skrev:I cellbiologiboken (Becker m.fl. - World of the cell) målas en psuedoproblematik upp om att GMO skulle kunna vara farligt att äta, vilket på ett patetiskt sätt blir lätt att argumentera emot. Ekologiska aspekter nämns inte...
Detta är ju något universellt. Det säger sej självt att de flesta förespråkar det de har ekonomiska intressen i. Motsatt kan man inte påstå att någon ljuger enbart för att de har ekonomiska intressen. Just därför måste man se till fakta, bara fakta.mb skrev:Det är mycket kontroversiellt med negativa uttalanden om användingen av GMO från forskare, eftersom pengarna som finansierar deras jobb inte sällan kommer från företag som på ett eller annat sätt har ekonomiska anledningar att hålla gentekniken varmt om hjärtat.
Även vi läser en del om ekosystem, nästan alla kurser nosar på ämnet eftersom de flesta organismer påverkar varandra. Det kan ju dessutom tilläggas att jag läst en liten 10p i "vanlig" ekologi, så helt bortkommen är jag inte. Vi hade dessutom ett tillägnat avsnitt om de etiska och ekologiska frågeställningarna kring GMO under vår senaste kurs i växtfysiologi. Med denna bakgrund vågar jag påstå att "problemen" med GMO är ett icke-problem. Eller som vår kursansvarige sa: "det är svårt att vara insatt utan att vara positiv!". Han har heller inte några ekonomiska skäl att skönmåla ämnet. Jag är f.ö. molekylärbiolog, inte mikrobiolog.mb skrev:Sen har det givetvis mycket med traditioner att göra. Mikrobiologer kan generellt sett precis lika lite om ekologi som ekologer kan om mikrobiologi, så det är kanske inte så konstigt att det inte nämns något vettigt om problematiken i kursböckerna för genetiker.
Vilka är dessa påstådda effekter? Att den biologiska mångfalden är hårt ansatt beror ju på att dagens växt/djurbruk är så ineffektivt!mb skrev:Jag är ingen mikrobiolog (faktum är att genetikkursen är den tråkigaste jag har läst), men för mig står det helt uppenbart att gentekniken måste tillämpas med yttersta försiktighet eftersom kunskap ännu saknas om effekterna på den hårt ansatta biologiska mångfalden.
Detta är bara dravel enligt mej. Vi har ännu inte kunskapen om att designa helt nya proteiner på aminosyranivå. Jag känner således inte till en enda gen som inte är tagen från en annan levande organism, alla gener vi använder är sålunda "naturliga"!mb skrev:Vi har ett etiskt ansvar inför kommande generationer att inte skapa oåterkalleliga skador genom att låta onaturliga gensekvenser läcka ut till de naturliga genpolerna.
Biosfären ÄR ett enda stort genetiskt experiment!!! Evolution kallas det...mb skrev:Det är oförsvarbart att omvandla biosfären till ett enda stort genetiskt experiment.
Det har du alldeles rätt i. Jag tycker personligen det är helt förkastligt att kunna patentera gener.mb skrev:En annan svår fråga rör patenten på produkterna; kan man patentera självaste livet?
Man måste göra skillnad på GMO och GMO... Att de skulle kräva mer gödsel och bekämpningsmedel är knappast något generellt. Det jag tror du syftar på är att Monsanto (även kallat Monsatan) tagit fram grödor som är mer resistenta mot Roundup. Mer roundup ger mindre ogräs = större skörd, men mer roundup är givetvis inte nyttigt för närmiljön. Man skulle givetvis kunna sätta in allelopatigener i grödorna (forskning pågår), men då säljer ju inte monsanto mer roundup...mb skrev:Jag tror inte att tredje världen i första hand behöver GMO i den omfattning som multiföretagen lobbar för. Produkterna tas ofta fram för att ge maximala skördar, men kräver samtidigt mer gödsel och bekämpningsmedel (vilket naturligtvis samma företag säljer... finurligt va?). Det långsiktiga ekologiskt hållbara jordbruket står knappast i fokus.
Det forskas också hårt på möjligheterna att sätta in gener för kvävefixering i växter. Detta skulle nästan eliminera behovet av gödsling, då man oftast gödslar för att tillföra kväve.

ordbajsare..