Glykol/vatten i en zx9r ninja

ninjakrille

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2011
Ort
trelleborg
Hoj
1995,kawasaki ninja zx9r
vet någon vilken sorts glykol & hur man blandar i en kawasaki ninja zx9r -95,,kylarn e helt tom,,har bytat vattenpump
tacksam för svar
mvh krille
 
Det vanliga är att blanda 50% glykol (koncentrerad) med 50% vatten.
Varför:
Glykolen innehåller antikorrosionsmedel genom att inte späda med mer än 50% vatten, bra korrosionsskydd. Med mer vatten mindre antikorrosionsskydd.
Vatten 50% för vatten har mycket bättre värmetransportegenskaper än glykol.
Glykolen har ofta ytterligare en uppgift, smörja "vattenpumpen" Det är högre viskositet på glykolen än på vattnet, ger bättre smörjning.

(FEL: Är man riktigt om sig och kring sig använder man varmvatten eller allra helst varmvatten som värmts till några minuterskokning i en kastrull och sedan fått svalna till spädning av glykolen.
För under kokningen tvingas löst syre (värsta korrosionsmedlet) ur vattnet.)
Såg att Kawasaki rekommenderade destillerat vatten (mjukt vatten svårt få tag i) för att undvika kalkutfällningar i motorn. Tack JoeWer. :Bugar

Och det ska givetvis vara glykol avsett för motorer (t.ex. Etylenglykol köpt på bensinstation, Biltema)
För det säljs glykol utan antikorrosionsmedel (normalt används propylenglykol utan antikorrosionsmnedel) för andra ändamål, t.ex. kylning av livsmedel (t.ex mjölk).
Orsaken att man vid kylning av livsmedel väljer propylenglykol utan antikorrosionsmedel är att antikorrosionsmedel är som det kallas hälsovådliga.
 
Last edited:
Om det nu inte är någon superspecial för motorcyklar så..

Tillverkarnas glykol duger säkert, bra att veta ifall det är propylen eller etylenglykol när man ska kolla köldbeständigheten och det är två staplar, alltså propylen eller etylen. Är ju svårt att svara på vilka glykoler som är bra respektive dåliga...har iaf inte sett några utföligare tester på det =) Det som skiljer dem åt är iaf inte nödvändigtvis att den ene har sämre köldbeständighet än den andre utan dess korrisionsskydd, alltså den bättre glykolen förhindrar korrision på motordelar tillverkade av aluminiumlegering bättre. Man bör även tänka på blandningen mellan vatten och glykol, 50/50 är genrellt en bra blandning men man bör inte blanda i mer del glykol än så. Detta pga koncentrerad glykol har en fryspunkt på ca -13 °C . Glykol sänker inte enbart fryspunkten på kylarvätskan utan förhöjer även kokpunkten, dett pga att koncentrerad gykol har en kokpunkt på ca 195 °C.

Ser ingen större anledning till att inte använda "original", visst den är inte billigast på marknaden men det är ju o andra sidan inget man behöver byta eller fylla på speciellt mkt/ofta."

Kan ju tilläggas att propylen glykol är en "klenare" glykol än etylenglykol gällande köldbeständigheten, därför det finns 2 olika staplar i sedvanliga glykolprovare. Vilken sort man använder gällande propylen eller etylen ska inte spela någon roll, blanda ska inte heller vara någon större fara men det rekomenderas väl inte direkt. Har du tömt systemet och sedan fyllt det igen skulle jag inte oroa mig även om en lite skvätt av den gamla finns kvar. Etylenglykol är ohälsosam = giftig medans propylenglykol är ganska harmlös, men just för korrisionsegenskapen blandas kemikalier i propylenglykolen och de är inte alls speciellt nyttiga.
 
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Back
Top