Glykol eller tomt i vinter?

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
I min eminenta vinterförvaring kommer det antagligen bli en massa
minusgrader i vinter. Eftersom vi inte får ha glykol i kylaren på
bana, så är det nu läge på att göra något åt det hela.

Jag tänkte först bara tömma systemet och låta det vara tomt
över vintern. Sen slog det mig att det kanske finns fördelar
med att hälla i en glykolblandning istället. Glykol innehåller
väl korosionshämmande-medel bla.?

Om det är bättre med glykol kanske det gäller även er som har hojen
i varmt förvar över vintern.

Är det nån vits med att fylla med glykol, eller duger det att bara tömma?
 
Jag är med intresserad hur det påverkar en hoj att stå utan kylarvätska eller lite halvtom i ett varmgarage eftersom min läcker (började läcka på sista turen) och jag varken orkar eller har lust att laga det förrän till våren då den ändå skall till mekanikern för massa andra saker som måste åtgärdas.
 
H-Klint skrev:
I min eminenta vinterförvaring kommer det antagligen bli en massa
minusgrader i vinter. Eftersom vi inte får ha glykol i kylaren på
bana, så är det nu läge på att göra något åt det hela.

Jag tänkte först bara tömma systemet och låta det vara tomt
över vintern. Sen slog det mig att det kanske finns fördelar
med att hälla i en glykolblandning istället. Glykol innehåller
väl korosionshämmande-medel bla.?

Om det är bättre med glykol kanske det gäller även er som har hojen
i varmt förvar över vintern.

Är det nån vits med att fylla med glykol, eller duger det att bara tömma?


Tänk på att det är svårt att tömma ett system fullständigt.
Det blir lätt någon/några vattenfickor kvar, som om du har otur spränger sönder någon del i systemet när det är minusgrader.
Så jag rekomenderar att du fyller kylsystemet med glykolblandning för att vara på säkra sidan.
 
Last edited:
Jag tömmer systemet varje vinter och fyller med glykol/vatten, mest för f-rostrisken.
 
oFFkeFF skrev:
Riv isär och lägg motordelarna i olja ;)

Har du inte lärt dig att dieslar behöver man inte mecka med :D

För att svara på den ursprungliga frågeställningen:

Glykol går väl utmärkt att fylla i om du absolut inte vill det häll i avjonat vatten+valfri sprit+två kapsyler motorolja. Då fryser det inte och vattenpumpspackningen torkar inte och dessutom så bör det inte korrodera. Fast för enkelhetens skull hade jag nog hällt i glykol dock inte sådant man köper på macken då detta har löst upp flertalet toppackningar för mig (innan jag lärde mig :huvet ) utan ex motul eller annan motorcykelsmörjmedelstillverkares glykol
 
Borsiin JR skrev:
Har du inte lärt dig att dieslar behöver man inte mecka med :D

För att svara på den ursprungliga frågeställningen:

Glykol går väl utmärkt att fylla i om du absolut inte vill det häll i avjonat vatten+valfri sprit+två kapsyler motorolja. Då fryser det inte och vattenpumpspackningen torkar inte och dessutom så bör det inte korrodera. Fast för enkelhetens skull hade jag nog hällt i glykol dock inte sådant man köper på macken då detta har löst upp flertalet toppackningar för mig (innan jag lärde mig :huvet ) utan ex motul eller annan motorcykelsmörjmedelstillverkares glykol

Skitsnack!! skillnaden på dom andra glykolerna är att du betalar dyrt för en massa vatten!! Dom e ofta färdigblandade.
Har använt Castrols Glykoler alltid och alldrig haft några problem.
/ Mathias
 
H-Klint skrev:
I min eminenta vinterförvaring kommer det antagligen bli en massa
minusgrader i vinter. Eftersom vi inte får ha glykol i kylaren på
bana, så är det nu läge på att göra något åt det hela.

Jag tänkte först bara tömma systemet och låta det vara tomt
över vintern. Sen slog det mig att det kanske finns fördelar
med att hälla i en glykolblandning istället. Glykol innehåller
väl korosionshämmande-medel bla.?

Om det är bättre med glykol kanske det gäller även er som har hojen
i varmt förvar över vintern.

Är det nån vits med att fylla med glykol, eller duger det att bara tömma?

Hejsan! Jag kör alltid runt lite glykol innan vinterförvaringen, det skyddar mot korriosion, smörjer etc etc. Glöm inte att tömma/skölja det några ggr innan nästa racesäsong bara.

mvh
/JPS

Jag kör a
 
H-Klint skrev:
Är det nån vits med att fylla med glykol, eller duger det att bara tömma?
Helt klart skall du fylla och köra runt med minst 35% (räcker för korr skydd) glykol.




Borsiin JR skrev:
...dock inte sådant man köper på macken då detta har löst upp flertalet toppackningar för mig (innan jag lärde mig :huvet ) utan ex motul eller annan motorcykelsmörjmedelstillverkares glykol
Och vad tror/vet du skiljer mellan Motul, Motorex etc och t.ex. Shell förutom priset?

Väntar nyfiket på ett konkret svar som får mig övertygad...
 
Jag har ingen konkret förklaring till detta med kemisk uppbyggnad etc men jag har rasat 4st toppackningar på 2 olika cyklar pga att de lösts upp av glykolen
Den ena toppen är av vanlig modell med en flerlagers metallpackning med fiberskikt där fiberskiktet löstes upp.
Den andra var en racingtopp med endast oringstätning där oringen hade lösts upp.

Glykolen inhandlades hos Shell respektive Statoil och blandades med avjonat vatten i samtliga fall.
Efter detta bytte jag till motuls och sedan dess har inte en enda toppackning börjat läcka...

Detta är endast personliga iaktagelser från min sida men en toppackning till en modern jappsfyra samt allt pill för att byta den torde kompensera priset för vad priskillnaden är för glykolsorterna.

Hoppas ni är övertygade...

//JR
 
gixxer-rules skrev:
Skitsnack!! skillnaden på dom andra glykolerna är att du betalar dyrt för en massa vatten!! Dom e ofta färdigblandade.
Har använt Castrols Glykoler alltid och alldrig haft några problem.
/ Mathias

Ja är vi inte överens vi hävdar båda att man skall använda glykol från ett race företag (att vi sen inte favoriserar samma märke spelar ingen rolli) inte från macken.
Eller är det jag som misstolkar :va
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top