Glidbult till bromsok, kostar flis

Bör väl kanske tillägga att jag inte har något emot FunBike, snarare tvärtom faktiskt genom att personalen är jättetrevlig och hjälpsam. Det har även inträffat att jag har köpt saker där till helt okey pris, som t.ex. hojen jag har nu men även annat.

Köpt till mobil och kamera de senaste åren:
tangenter, display, "glaset", slutare, batteri, diverse sladdar och laddare, högtalare, skalet, antenn, luckan osv osv. Finns hur mycket som helst. ebay är nog favoriten.

Men visst är det inte lätt att vara företagare i många fall. Har själv haft lite affärsverksamheter för mig och vet att marginalerna är inte stora och man får hämta igen där det går. Man blir dock less när det saltas för hårt...

Jag jobbar i annan bransch, det är jobbigt att hålla hög kundservice utan att få dessa kostnader. Vår veckordrar för att just hjälpa kunder med reservdelar uppgår sällan till portofritt. Så de kostnader du nämner får vi hela tiden. Någon får ju hjälpa till att betala, annars är ju affären ingen affär utan välgörenhet, och inte fan räcker den till hyran.

Small Country, little people and long distance. Det blir dyrare!

I vissa situationer, förundras man ju över att delen går att köpa separat. Slipper köpa typ hela bromsoket!

Hur funkar det om en knapp på telefon går sönder, var köper man ny. Lika med digitalkameran, liten plastgrej som är sönder. Nej, det blir till att köpa ny!

De är svårt vara butik handlare i atraktivt industriområde, konkurera mot supereffektiva postorderfirmor.

Valet att handla ligger ju alltid på dig, kunden gör valet. Bestämmer servicegraden. Udda grejer som en glidpinne. Undrar om ens generalagenten har sådan på lager i Sverige. Hur många år kan de få ligga i lager i hyllan och samla damm.

Vara grinig på återförsäljaren, hur tänker ni?

Säljer en och annan reservdel till bil-rc hobbyn. Toyman

Hey, jag gnäller inte, jag konstaterar .. Jag vet att avansen inte är speciellt hög på vanliga delar.
På mitt gamla jobb (mc-butik) så var jag ansvarig för däckbeställningen och vi hade 100% förtjänst på bridgestonedäck vid köp av 200st. Det var förra året ..

Hur va det med matematiken? Ett däck som säljs för 2500kr köpte vi in för 1250kr.

Vad är de som är så konstigt med det? Jag menar, beställer du ETT däck som privatperson från tyskland så kan du ju få 50% avans

Jo marginalerna på däck har ju alltid varit bra men som sagt
kan man ju aldrig sälja ett däck till fullpris .

Och som handlare finns säkert dom som saltar tyvärr ,men för oss flesta så följer vi bara prislistorna och för att överleva måste man ju ha lite förstjänst .
Och dom berömda glidbultarna som startade tråden finns att köpa pirat!
:)

Hur va det med matematiken? Ett däck som säljs för 2500kr köpte vi in för 1250kr.

Det betyder att ni hade 50% marginal på dem.
Du kan inte räkna påslag på en vara och marginal på en annan.

Var lite konsekvent.

Jag antar att de 1250:- du räknar med här är ink moms eftersom du inte skriver något annat.

Originaldelar lönar sig i längden :). Jag hade kunnat vara snål och köpa samma detalj från England för 30 kr plus några tior för frakt och kanske fått hem den någon dag snabbare, men när jag hämtade glidpinnen idag ser man att ingen möda har sparats. Förpackningen håller högsta klass genom att den är ordentligt förseglad och uppmärkt (på två språk) och ärendet har avlöpt utan krångel. Det blev inte dyrt heller, bara ca 500 kr genom att pinnen kostar drygt 300 kr plus ett par resor till V-ås. Helt klart är det värt dessa 500 spänn genom att det har gett kunskaper om att man inte bör handla reservdelar av auktoriserade ÅF när samma del ofta kan köpas på annat håll till en bråkdel av priset.

Hojen har trots allt kunnat användas under tiden. Det löstes med en galvad stålspik och saxsprint :näsblod

Bifogat

• originalpinne.jpg
    originalpinne.jpg
    227 KB · Visningar: 88
  • Dirty Fix.jpg
    Dirty Fix.jpg
    111.1 KB · Visningar: 71
jag hänger inte med nu. har -08-10 busan flytande ok?
eller ligger backarna bara å vilar på den där pinnen?

På den gama "svartvita" tiden........

...jobbade jag åt en företagsam herre inom Mc-branschen, nu pratar vi alltså runt 1970.

Det var när Mc världen togs med storm av Japanerna....och det behövdes massor av reservdelar för att reparera krockade/kvaddade motorcyklar som försäkringsbolagen inte hade hunnit med att separera i sina system, så det kostade nästan ingenting att helförsäkra.

REDAN då så pratades det om DYRA reservdelar.

Denne herre(som jag jobbade åt), tänkte till och började skaffa sig kontakter i "Solens Rike", efter några provordrar så gjordes större och större beställningar. Så småningom så landade fler och fler Containrar med delar på "vår gård".

Under en intensiv period sålde vi reservdelar tom. till vissa märkens Generalagenter, eftersom vi:...
1. Hade delen i lager....
2. Hade ett pris som dom inte kunde få(trots att dom var GA!) beroende på våra inköpsvolymer.
3. Kunde leverera så att dom hade delen dan efter.

När jag slutade hos denne herre så var han den största leverantören av delar till Honda i Scandinavien.

Idag har det "gamla" begreppet Generalagent ersatts med HUVUDIMPORTÖR, och det är fritt för alla som VILL och har FÖRMÅGAN och KUNSKAP och ENERGIN att IMPORTERA både nya mc och reservdelar.

Det kallas ofta här på SH för SIDOIMPORT, PRIVATIMPORT...osv. och många här ifrågasätter bla. deras seriositet, garantier osv.

Duells har nämts i tråden, dom är IMPORTÖR av en rad varumärken, men inget hindrar dig att starta ett handelsföretag och börja importera samma saker, Duells har valt att INTE sälja till privatpersoner utan levererar till din lokala handlare istället. Skulle dom börja med detaljhandel till privatperson så skulle den rabatt som handlaren erhåller naturligtvis behövas för att täcka kostnader för plockning,packning av delar, förpackningsmaterial, ökade löner osv.

När du handlar direkt hos en leverantör i tex. Japan så blir det naturligtvis billigare, ett antal hanteringsled försvinner, vi får hoppas att nya friska arbetshungriga individer kommer in i branschen och upptäcker att e-handel INTE betyder "köpa utomlands" utan fungerar lika bra INOM Sverige.

Det finns exempel på enmansföretag som lagt upp e-handel på tex. delar inom RC-hobbyn, där du handlar betydligt billigare än över disk, och där han ändå har en skälig ersättning för nerlagt arbete.

NYA TIDER KRÄVER NYA TANKAR OCH IDEER.

P.S

Nån som skrev om moms....

Gunnar Emanel Sträng (S) införde OMS (omsättningsskatt) som en TILLFÄLLIG skatt 1960, den ersattes 1969 av MOMS(mervärdesskatt).
När en företagare kper in en vara/tjänst för tex. 100:- och sen säljer den för 150:- så betalar han in moms med 25% på 50:- = 12.50:-.

/KentW

Last edited:
...j
P.S

Nån som skrev om moms....

Gunnar Emanel Sträng (S) införde OMS (omsättningsskatt) som en TILLFÄLLIG skatt 1960, den ersattes 1969 av MOMS(mervärdesskatt).
När en företagare kper in en vara/tjänst för tex. 100:- och sen säljer den för 150:- så betalar han in moms med 25% på 50:- = 12.50:-.

/KentW

Va? Om jag säljer en vara betalar jag moms på hela beloppet, inte på vinstdelen. Momsdelen på 150 kr är 30 kr.

Faktum är att vad man än köper som är hojrelaterat så blir man rövknullad, oavsett vilket håll man vänder röven åt.:mad:

Ockerbutikerna kommer dö ut, reservdelar får man ju endå snabbare och billigare på nätet från utlandet, olja och filter finns på biltema, bara gasa och va glad :D

"Svensson" köper redan mycket utomlands, de flesta på jobbet beställer tex bildelar från tyskland/england/usa och tom morsan vågar handla på nätet från utlandet.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Ockerbutikerna kommer dö ut, reservdelar får man ju endå snabbare och billigare på nätet från utlandet, olja och filter finns på biltema, bara gasa och va glad :D

"Svensson" köper redan mycket utomlands, de flesta på jobbet beställer tex bildelar från tyskland/england/usa och tom morsan vågar handla på nätet från utlandet.

Perfekt...

Vi kan väl köpa allt på nätet så slipper ha mc butiker och verkstäder i Sverige...:tummenupp

Perfekt...

Vi kan väl köpa allt på nätet så slipper ha mc butiker och verkstäder i Sverige...:tummenupp

YES :tummenupp verkstäderna lever nog kvar då många inte orkar/kan mecka själv, men småbutikernas dagar tror jag faktiskt är räknade, och det rör mig inte det minsta :arsele

Va? Om jag säljer en vara betalar jag moms på hela beloppet, inte på vinstdelen. Momsdelen på 150 kr är 30 kr.

Blandar du inte ihop saker om ting nu..........

1. När jag som hojägare köper en "Vara" blir jag "Slutkunden". Då betalar jag 25% av priset som moms. 150:- varav moms är 25% = 30:-

2. När företaget som jag köpt "varan" säljer den till mig så betalar han in "Mervärdeskatt" på 30:- minus det han betalat i moms till den han köpt "Varan" av. Säg att han köpt in den för 100:-inkl. moms, då är momsdelen 20:-(80:- +20:-moms).

3. Företagaren betalar till Skatteverket Utgående moms = 30:- minus Ingående moms = 20:-. Alltså 10:-

Det är många som tror att momsen bara hanteras i "sista" ledet lika som OMSen gjorde, men Momsen hanteras i varje affärsled.

/KentW

Perfekt...

Det finns exempel på enmansföretag som lagt upp e-handel på tex. delar inom RC-hobbyn, där du handlar betydligt billigare än över disk, och där han ändå har en skälig ersättning för nerlagt arbete.

/KentW

Last edited:
Perfekt...

Jag skulle IOFS gärna lämmna min hoj till en verkstad som köper delarna själv på nätet, kan verkstaden på så sätt spara en tusing på delarna så kan dom lägga på 300 på arbetet istället och båda blir glada.

/KentW

Å fan!

Jag skulle IOFS gärna lämmna min hoj till en verkstad som köper delarna själv på nätet, kan verkstaden på så sätt spara en tusing på delarna så kan dom lägga på 300 på arbetet istället och båda blir glada.

Ja det finns sådana företag som jobbar på det viset.
Jag känner till ett i Uppsala tex...

Men att handla allt på nätet och betala Mc firmorna med bullar som alla verkar vilja göra kommer ju inte funka i längden.

YES :tummenupp verkstäderna lever nog kvar då många inte orkar/kan mecka själv, men småbutikernas dagar tror jag faktiskt är räknade, och det rör mig inte det minsta :arsele

Nehepp...

Last edited:
Ja det finns sådana företag som jobbar på det viset.
Jag känner till ett i Uppsala tex...

Ska man tro dom som kör italienska motorcyklar så är det nästan ett måste att lämna sin motorcykel till någon som köper delarna på sidan om, annars får man aldrig några delar.

Spar man både väntetid och pengar så är saken redan avgjord, men jag ser problemets andra sida också, med dom lokala handlarna som aldrig får sälja något annat än enstaka oljeplugspackningar som folk har glömt att beställa med oljan och filtret på nätet.

Ska man tro dom som kör italienska motorcyklar så är det nästan ett måste att lämna sin motorcykel till någon som köper delarna på sidan om, annars får man aldrig några delar.

Spar man både väntetid och pengar så är saken redan avgjord, men jag ser problemets andra sida också, med dom lokala handlarna som aldrig får sälja något annat än enstaka oljeplugspackningar som folk har glömt att beställa med oljan och filtret på nätet.

Stämmer ganska bra det.
Man behöver ta sig ner en bit i Europa för att hitta det man behöver till dem.

Precis...
Sen startar någon en tråd om att den lokala handlarn är tokig som vill ha betalt för sin packning.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!