Glidbult till bromsok, kostar flis

Bookmarked :) Fan de tar 30 spänn för pinnen och fraktpriser från UK till bostad i Svedala brukar vara LÄGRE än inom Sverige. Det är inte heller någon tull och moms när man köper från England.
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSX_1300_RK8_Hayabusa/08/picture/Pads_Retaining_Pin_Front/

Tråden handlar förstås inte specifikt om glipinnen eller sketna 330 kr utan om priser för RD överlag. Tacksam för de fina tips som har lämnats.

Japp jävligt bra sida eftersom dem har lite ovanligare delar till hojen! frakten för mig hamnade på 65 kr där nånstans beställde på Fredagen och tisdag hade jag grejerna i lådan :tummenupp

Nä, men glidpinnen är väl ett bra exempel? Det är ju en uppenbart simpel del med högt pris i Sverige. Man blir ju ändå lite fundersam på återförsäljarnätet när det kostar 10% att själv betsälla från UK. Rent generellt så borde väl återförsäljarnäten kunna vara minst lika effektiva så att handlaren själv kan beställa till dessa priser?

Jag är för att sponsra lokala handlare, men hittar man grejorna till 10% av priset utomlands så känns det att något gått snett.

Det är sådär handlarna överlever...man kryddar marginalerna på småskit så mycket man orkar, det man inte verkar ha insett än är att snart handlar till och med svensson från utlandet...

"Glidbult till bromsok, kostar flis

Beställde en ny glidbult till främre bromsok idag. Priset på denna enkla detalj som dessutom är samma på flera modeller lämnar en del i övrigt att önska. 330 kr Det är trots allt bara en liten stålpinne med gänga i ena änden. Biltema har likadana som också är i rostfritt stål och de tar ca 30 kr... Tyvärr inte med exakt samma mått."

Du kan vara glad du, att du slapp undan med en bult. Jag behövde köpa 2 st. Det sved!:gråta

dyra delar

"Glidbult till bromsok, kostar flis

Beställde en ny glidbult till främre bromsok idag. Priset på denna enkla detalj som dessutom är samma på flera modeller lämnar en del i övrigt att önska. 330 kr Det är trots allt bara en liten stålpinne med gänga i ena änden. Biltema har likadana som också är i rostfritt stål och de tar ca 30 kr... Tyvärr inte med exakt samma mått."

Du kan vara glad du, att du slapp undan med en bult. Jag behövde köpa 2 st. Det sved!:gråta

skulle köpa nya instrument lampor till en zx9r -98a gick till en åf i sundsvall dom kostar 17kr styck säger han .kan jag få se hur dom ser ut säger jag. visst. jag ser direkt att d är samma lampor som till volvo 240 så jag tackar för mig och går till biltema köper lika lampor för under 1kr styck exakt lika lampor...hmmm gladtema :tummenupp

skulle köpa nya instrument lampor till en zx9r -98a gick till en åf i sundsvall dom kostar 17kr styck säger han .kan jag få se hur dom ser ut säger jag. visst. jag ser direkt att d är samma lampor som till volvo 240 så jag tackar för mig och går till biltema köper lika lampor för under 1kr styck exakt lika lampor...hmmm gladtema :tummenupp

Höjden av snikenhet? Grattis du sparade några kronor men vad gör du den dagen din handlare inte finns och kan hjälpa dig att ta fram rätt lampa?

oftast är det inte den enskilda handlaren som sätter priserna utan generalagenterna. handlarna har marginaler på mellan 25-40% så det är inte dom som tjänar flis utan importör/tillverkare.
Tyvärr så är det nog så att många gen agenter inte riktigt insett att marknaden förändrats dramatiskt.
Handlarna märker det nog. dvs att fler köper utomlands.
Var på besök hos Louis.de i veckan..
En TomTom Rider GPS för 250euro!
Batteri till största hojen (18Ah) 450:- (på rea dock...)
Batterisyra 5 Euro/liter.. Sånt får jag väl inte ens som privatperson köpa i Svedala? (jag köper gärna torrladdade ackar av gammal modell med lock, de kan nämligen lagras!)
Vad svensken jag träffade i butiken tyckte om svenska priser, det törs jag inte ens nämna..

Ja självfallet om man köper genom duells tex, men köper man ett större parti på 100-200 däck och håller sig till ett märke så är 100% inget ovanligt

Vilken värld har du levt i .ge mig dom kontakterna så ska jag handla direkt.
Min vårorder på däck ligger på ca 100-150 däck o det är fan inga100-200% o om det skulle vara det,
vilken svensk hojåkare skulle man kunna sälja ett däck till fullmarginal allt är ju tydligen för dyrt :mad:

Ni hojåkar som håller på o gnäller på alla handlare vet inte vad ni snackar om
jag blir lika trött varje gång det kommer upp en sån här tråd

ägna tiden åt att räkna ut vad man som egen företagare har kvar på intjänad hundring istället:huvet

...
ägna tiden åt att räkna ut vad man som egen företagare har kvar på intjänad hundring istället:huvet
DET vet jag redan (är företagare).. I sossesverige (geggan eller alliansen är sk-t samma) så älskar man företag men avskyr företagare.
Därför är det som det är, det finns faktiskt länder där företagande, till skillnad från i Sverige, uppmuntras.
Dessutom, som företagare finns ju alltid risken att du tjänar mycket pengar och blir RIK!
Och sånt oskick bara måste man stävja i jämlikhets(S)verige....

Och som vanligt - FOLKET får, som alltid, betala kalaset.:gnissla
Edit: justering..

Last edited:
DET vet jag redan (är företagare).. I sossesverige (geggan eller alliansen sk-t samma) så älskar man företag men avskyr företagare.
Därför är det som det är, det finns faktiskt länder där företagande, till skillnad från i Sverige, uppmuntras.
Dessutom, som företagare finns ju alltid risken att du tjänar mycket pengar och blir RIK!

:tummenupp

Hur funkar det om en knapp på telefon går sönder, var köper man ny. Lika med digitalkameran, liten plastgrej som är sönder. Nej, det blir till att köpa ny!

...

Valet att handla ligger ju alltid på dig, kunden gör valet. Bestämmer servicegraden. Udda grejer som en glidpinne. Undrar om ens generalagenten har sådan på lager i Sverige. Hur många år kan de få ligga i lager i hyllan och samla damm.
Det finns ställen som säljer reservdelar till mobiltelefoner på nätet. :tummenupp

En glidbult är ingen värst ovanlig del att behöva byta. T.ex. så nöts de av lång och trogen tjänst så att beläggen inte glider lika lätt längre. De kan också behöva bytas på grund av att de har ärgat fast i oket så man har behövt bruka så mycket våld för att få loss de att de blir skadade.

Dessutom är det en sån del som ser likadan ut till många olika modeller. Till och med olika fabrikanter kan köra med samma glidbultar. Så de behöver nog inte ligga och samla damm i åratal iaf. I alla fall inte om generalagenterna kunde sätta ett vettigt pris på de.

Att Biltemas variant har en yttre sexkantskalle är smartare än att som en del tillverkare köra med en insexskalle. I alla fall när det känns som att bulten blivit ett med oket och man vill komma åt att bruka lite våld.

När jag har behövt glidbultar så har min lokala handlare haft ett piratalternativ på hyllan. Ganska ok pris. Så då handlar man gärna över disk och får delen direkt i näven. :tummenupp

Att beskylla handlarna för att ta ut höga reservdelspriser är lite väl hårt. Det är oftast en följd av att generalagenterna tar ut ockerpriser. Vilket kan bero på att Sverige är ett litet land. Om t.ex. generalagenten i Storbritannien tar in 100st av någon artikel så är det ju inte omöjligt att de får ett bättre pris än när den svenska generalagenten tar in 10st av samma artikel. Men det känns ju fortfarande lite skevt.

Höjden av snikenhet? Grattis du sparade några kronor men vad gör du den dagen din handlare inte finns och kan hjälpa dig att ta fram rätt lampa?

Jag gissar att han köper på Biltema, OK eller nästan vart som helst. Det finns ingen anledning att betala överpriser för att handlaren ska överleva för att kunna ta hem delar. Det var säkert skillnad för 100 år sedan när alernativet till att inte stödja sin lokala handlare var att ta en promenad på flera mil eller starta upp ett eget jordbruk för pengar som inte fanns.

Finns saker att köpa billigare på annan plats så är det DE handlarna som bör och kommer att överleva och transporter av delar som köps på annan plats fungerar bättre än någonsin sedan posten fick konkurrens. Det finns hur många ATG-ombud och liknande som helst som hanterar försändelser. Ofta går det dessutom fortare att handla från utlandet, inte ens pinndjäkeln hade de hemma på FunBike och då kan man lika gärna ordna det själv om man är skriv och läskunning.

DET vet jag redan (är företagare).. I sossesverige (geggan eller alliansen sk-t samma) så älskar man företag men avskyr företagare.

Har du missat att sossarna inte har makten :va

Last edited:
Priserna på orginal delar är det inte handlarna som beställer.

Kgk Suzuki skickar säkerligen ut en prislista till ÅF som dom "bör" följa. Visst kanske dom lägger på nån enstake procent, men inte lär det vara mycket inte.

Om du har klagomål bör du alltså vända dig till Importören kan ju jag tycka!

(Håller dock med dig att priserna på orginal delar kan vara SJUKT orimliga).

Alltså, du behöver inte byta handlarna bara för att KGK "ockrar" ut mot ÅF!

Allt som har med bromsarna att göra är dyrt. Tätningsringarna till kolvarna kostar ca 120kr styck och man behöver 16st till båda oken på min R1a

Priserna på orginal delar är det inte handlarna som beställer.

Kgk Suzuki skickar säkerligen ut en prislista till ÅF som dom "bör" följa. Visst kanske dom lägger på nån enstake procent, men inte lär det vara mycket inte.

Om du har klagomål bör du alltså vända dig till Importören kan ju jag tycka!

(Håller dock med dig att priserna på orginal delar kan vara SJUKT orimliga).

Alltså, du behöver inte byta handlarna bara för att KGK "ockrar" ut mot ÅF!

Jo jag är helt med på det du skriver att det inte är den lokala handlaren som fritt bestämmer priset om han vill behålla sin roll som auktoriserad ÅF. Alla i kedjan utom möjligtvis tillverkaren har ju intresse av att slutkunden betalar så mycket som möjligt och det är inget fel i det så länge det inte missbrukas. I länder där konkurrensen fungerar bättre och kunderna är mer prisvedvetna så är också priserna mycket lägre. Som konsument är det bättre att söka egna alternativ än att t.ex. ta en diskusssion med KGK, det leder ingenstans annat än att man blir idiotförklarad. Vilket för övrigt inte är svårt på SH heller :D Det är bara utebliven försäljning som de kan relatera till för höga priser som kan ändra priset.

Fan, att man kan reta upp sig för en 330 kr glidpinne, det slutar väl med att man blir varuhuspolis och springer och kollar att de inte har för gamla bäst-före-datum grejor i hyllorna och sparkar fotboll med köttfärsen :D

Last edited:
Jag gissar att han köper på Biltema, OK eller nästan vart som helst. Det finns ingen anledning att betala överpriser för att handlaren ska överleva för att kunna ta hem delar. Det var säkert skillnad för 100 år sedan när alernativet till att inte stödja sin lokala handlare var att ta en promenad på flera mil eller starta upp ett eget jordbruk för pengar som inte fanns.

Fast här handlar det om att han först utnyttjar handlarens tid och kunskap för att sedan göra sig mödan att åka till Biltema och spara den astronomiska summan av 16kr. Det är om möjligt ännu lägre än att utnyttja sin lokale handlare som utprovningsgarderob och sen beställa online...

Jag sympatiserar absolut med tanken om att inte stödja handlare med dålig service och handlar det mesta från alternativa kanaler men jag skulle aldrig utnyttja min handlare som erbjuder så bra service som är möjligt med dennes förutsättningar.

Rent generellt så tycker jag att man borde klaga på generalagenterna istället. De har vanligen större marginaler och misslyckas ändå kapitalt med service, garantier och lagerhållning.

Fast här handlar det om att han först utnyttjar handlarens tid och kunskap för att sedan göra sig mödan att åka till Biltema och spara den astronomiska summan av 16kr. Det är om möjligt ännu lägre än att utnyttja sin lokale handlare som utprovningsgarderob och sen beställa online...
Det är nästan så att den "vinsten" blir uppeldad bara i soppapengar om man kör Volvo 240 och ska köra en liten sväng extra för att komma till närmaste Biltema. :tungan

Ofta går det dessutom fortare att handla från utlandet, inte ens pinndjäkeln hade de hemma på FunBike och då kan man lika gärna ordna det själv om man är skriv och läskunning.

Klassiskt problem på Funbike, har tokledsnat på den affären, det spelar fan inget roll vad man är ute efter (förtydligande, reservdelsbiten suger snabel, resten av butiken är som alla andra svenska, svindyr och med halvdant sortiment).

En, enda, jävla, gång har de lyckats lösa ett akut problem, det var när jag jagade reedkorgspackning till dödsraketen, det var klart oväntat.

Standardfrasen är (efter 20 minuter i kö, sedan 15 minuters fipplande på dator och grävande i lagret) "nej, vi har inte hemma, men jag kan beställa...?".

Jag är absolut beredd att pynta extra, men då skall det finnas på hyllan - skall man vänta en vecka på en del kan jag lika gärna beställa det själv och spara hälften av slantarna, oftast mer...

Last edited:
Vilken värld har du levt i .ge mig dom kontakterna så ska jag handla direkt.
Min vårorder på däck ligger på ca 100-150 däck o det är fan inga100-200% o om det skulle vara det,
vilken svensk hojåkare skulle man kunna sälja ett däck till fullmarginal allt är ju tydligen för dyrt :mad:

Ni hojåkar som håller på o gnäller på alla handlare vet inte vad ni snackar om
jag blir lika trött varje gång det kommer upp en sån här tråd

Hey, jag gnäller inte, jag konstaterar .. Jag vet att avansen inte är speciellt hög på vanliga delar.
På mitt gamla jobb (mc-butik) så var jag ansvarig för däckbeställningen och vi hade 100% förtjänst på bridgestonedäck vid köp av 200st. Det var förra året ..

Jo tjena. Det betyder att handlarna får däcken gratis av leverantören.
Blev lite fel nu va?:va

Hur va det med matematiken? Ett däck som säljs för 2500kr köpte vi in för 1250kr.

Vad är de som är så konstigt med det? Jag menar, beställer du ETT däck som privatperson från tyskland så kan du ju få 50% avans

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...