Glasblästring??

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
Hej fått tag i en kille i mönsterås som kan pulverlacka min aluram
Han sa att jag måste rugga upp ytan först :gnissla bäst vore om jag glasblästrade den sa han
Jag har blästermaskin men var köper man glaskulor och spelar det ngn roll vilken storlek det är:va undrar oxå om det finns något annat alternativ att rugga upp den den på eller är glasblästring det bäst:confused:

Frågan är hur många tior du vinner på att göra det hemma efter du kört och hämtat glaset. Vet inte exakta priset på det men lär väl kosta dubbelt som sand? Räkna iaf 150-200 kr kanske för glasen, förvånar mig inte det dubbla heller.

En blästringsfirma gör detta mellan 2-400;-, bara lämna och hämta färdigt för lack.

Jag blästrar också hemma själv, men ramen lämnade jag iväg. Tror det nästan skulle gå åt lika mycket pengar i bensin och blästermedel att göra det själv som att bara lämna in.

Frågan är hur många tior du vinner på att göra det hemma efter du kört och hämtat glaset. Vet inte exakta priset på det men lär väl kosta dubbelt som sand? Räkna iaf 150-200 kr kanske för glasen, förvånar mig inte det dubbla heller.

En blästringsfirma gör detta mellan 2-400;-, bara lämna och hämta färdigt för lack.

Jag blästrar också hemma själv, men ramen lämnade jag iväg. Tror det nästan skulle gå åt lika mycket pengar i bensin och blästermedel att göra det själv som att bara lämna in.

ok:rolleyes: har försökt få tag i någon här i kalmar men det har inte varit lätt fick till svar att ingen har tid med sånt:va vet du om det finns här i närheten:confused: hörde om att det finns en jätte duktig i malmö men är inte så sugen på att köra eller skicka ramen dit. kan man använda slippapper:va

ok:rolleyes: har försökt få tag i någon här i kalmar men det har inte varit lätt fick till svar att ingen har tid med sånt:va vet du om det finns här i närheten:confused: hörde om att det finns en jätte duktig i malmö men är inte så sugen på att köra eller skicka ramen dit. kan man använda slippapper:va

När jag har pulverlackat delar har all tidigare färg blästrats av och det är inget som tar en kväll med slippapper om det gäller en hel ram. Original lack brukar sitta ordentligt.

Ytan ska helst vid en pulverlack även vara helt ren från fett, har sett resultat där man hanterat delen som ska lackeras med händerna utan hanskar (svett/fett) innan lackering och som resultat blivigt små prickig. Därför rekomenderar väl många pulverlackerare blästring också.

Vet ingen blästrare i Kalmar men du kan leta upp firmor som håller på med det bara via google eller blocket.

När jag har pulverlackat delar har all tidigare färg blästrats av och det är inget som tar en kväll med slippapper om det gäller en hel ram. Original lack brukar sitta ordentligt.

Ytan ska helst vid en pulverlack även vara helt ren från fett, har sett resultat där man hanterat delen som ska lackeras med händerna utan hanskar (svett/fett) innan lackering och som resultat blivigt små prickig. Därför rekomenderar väl många pulverlackerare blästring också.

Vet ingen blästrare i Kalmar men du kan leta upp firmor som håller på med det bara via google eller blocket.

Ok tack för hjälpen:tummenupp ska börja googla:)

Ska man använda glas när man blästrar aluminium ramar? Jag hade täntke pulverlacka min ram och det är en aluminium fast den är inte lackerad spelar det någon roll?

Sen undrar jag om ni sätter igen alla hål i ramen tex där sving lagren sitter, För pulverlackning gör väll att ramen blir lite tjockare fast det kanske inte spelar så stor roll?

Ska man använda glas när man blästrar aluminium ramar? Jag hade täntke pulverlacka min ram och det är en aluminium fast den är inte lackerad spelar det någon roll?

Sen undrar jag om ni sätter igen alla hål i ramen tex där sving lagren sitter, För pulverlackning gör väll att ramen blir lite tjockare fast det kanske inte spelar så stor roll?
Det är nog en bra idé att maskera områden där lager och annat sitter. Blir tajt o få i annars :gnissla

Alla ramar har nåt sorts skydd på sig som måste bort innan lackering/polering.
Dock så ska ni inte snöa in för mycket på att det måste va glas, det går lika bra med plast. Anledningen till att sand inte är så bra beror nog mer på att det äter av materialet än dess oförmåga att ta bort färg/skyddsvax.
Utav ren nyfikenhet undrar jag vad ni kommer att få pröjsa för att pulverlacka era ramar?

Dock så ska ni inte snöa in för mycket på att det måste va glas, det går lika bra med plast. Anledningen till att sand inte är så bra beror nog mer på att det äter av materialet än dess oförmåga att ta bort färg/skyddsvax.
Utav ren nyfikenhet undrar jag vad ni kommer att få pröjsa för att pulverlacka era ramar?

Ok, så inge sand på alu? eller gäller det annat matrial så som fälgar ?

Anågende pris så vet jag inte då farsan har ne bekant som känner en firma som håller på med pulverlackering, men tror det skulle gå på runt 600-1500 beroende på firma. Och då endast lackering ingen blästring. Men vet att det finns folk som har blästrat och pulverlackat för 500kr.

Det är nog en bra idé att maskera områden där lager och annat sitter. Blir tajt o få i annars :gnissla

Behöver man endast maskera under själv lackningen? Eller msåte det göras när ramen ligger i ungnen?

Tips på vad man kan proppa igen hålen med?

Last edited:

tror det hamnar mellan 400-1000:tummenupp

Vi använder nån sorts silconpluggar men för större hål funkar vanlig maskeringstejp utmärkt och den får vara kvar under tiden den hänger i ugn.
Det går att använda vanlig sand men man får vara försiktig med trycket så man inte blästrar sönder ramen el vad man nu ska blästra.
personligen så har jag bara använt den blästern vi har på jobbet med plast-sand och det har funkat bra på fälgar och ramar.

runt en 1000-lapp för en ram e helt ok!:tummenupp

Last edited:
Vi använder nån sorts silconpluggar men för större hål funkar vanlig maskeringstejp utmärkt och den får vara kvar under tiden den hänger i ugn.
Det går att använda vanlig sand men man får vara försiktig med trycket så man inte blästrar sönder ramen el vad man nu ska blästra.
personligen så har jag bara använt den blästern vi har på jobbet med plast-sand och det har funkat bra på fälgar och ramar.

runt en 1000-lapp för en ram e helt ok!:tummenupp

Ok han som ska pulverlacka den ville först att jag skulle rugga upp ytan på den (aluramen) och det går alltså med sand om man är försiktig:) försökt på lite olika företag här i Kalmar utan resultat ingen verkar så intresserad utom en som sa han kunde slipa på den om han fick 600:gnissla känns som jag inte vågar:D

Jag kanske skulle kunna hjälpa dig om ramen går in i blästerskåpet. Skicka lite mått på den så kan jag kolla på mån. 600kr för att fixa till den för lack tycker jag verkar dyrt. visserligen så kan jag tänka mig att det är ett rent helvete att slipa den:)

Jag kanske skulle kunna hjälpa dig om ramen går in i blästerskåpet. Skicka lite mått på den så kan jag kolla på mån. 600kr för att fixa till den för lack tycker jag verkar dyrt. visserligen så kan jag tänka mig att det är ett rent helvete att slipa den:)

Vad bra om du skickar mig din mejl så kan jag skicka bild och mått:)

Allt över 400kr är för mycket för blästring på en ram vilken MC ram det än gäller. Tycker jag iaf, så lång tid och mycket jobb är det inte.

Allt över 400kr är för mycket för blästring på en ram vilken MC ram det än gäller. Tycker jag iaf, så lång tid och mycket jobb är det inte.

Du kan ju prova hitta någon i Sthlms-trakten som blästrar en redan pulverlackerad ram för 400:-
Det finns liksom inte...
Tro mig jag har letat.

Priserna jag får för blästring av en ram med pulverlack på är runt 1500-2500 och det svart.

Så har du något bra tips så säg till för jag har en massa som skall blästras..

Du kan ju prova hitta någon i Sthlms-trakten som blästrar en redan pulverlackerad ram för 400:-
Det finns liksom inte...
Tro mig jag har letat.

Priserna jag får för blästring av en ram med pulverlack på är runt 1500-2500 och det svart.

Så har du något bra tips så säg till för jag har en massa som skall blästras..

Blästring

1 ram, 4-5 andra saker brevid. För enbart ramen skulle väl priset blivigt något lägre skulle jag tro.

= 400 kr.

Dock var ju detta ingen aluminium ram så dom blästrade ju den antagligen med sand. Men priset mellan sand och plast/glas är väl vad jag iaf läst inget jätte stort, något dyrare är det. Men nästan 4 ggr så mycket, nje.

I Skåne, jag har inte koll på priser i Stockholm, bor ju inte där.

Edit: Blästra en ram går alså på bara en timme med rätt utrustning. Har själv blästrings utrustning numera och har blästrat mycket delar till både min bil och hoj så vet ungefär hur lång tid det kan ta. Säg bara för att leka med tanken att det skulle ta 1h. Skulle företaget ta 1500-2500;- för en timmes arbete? Säker på att dom inte menar med lack?

Last edited:
Blästring
Edit: Blästra en ram går alså på bara en timme med rätt utrustning. Har själv blästrings utrustning numera och har blästrat mycket delar till både min bil och hoj så vet ungefär hur lång tid det kan ta. Säg bara för att leka med tanken att det skulle ta 1h. Skulle företaget ta 1500-2500;- för en timmes arbete? Säker på att dom inte menar med lack?

Att blästra någonting som redan är pulverlackerat, tex. en aluminiumram till en sporthoj, skall enligt alla blästrare jag pratat med vara ganska "jobbigt". Pulverlacken är svår att få bort. Det går åt mer blästermedel och tid därav det höga priset.

Tar gärna emot tips på företag som fixar blästring billigt. Har nämligen 1 st CBR900RR ram, 2 st svingar, 2 st fälgar som skall blästras.

Last edited:
Att blästra en hel ram för 400:- låter nästan orealistiskt billigt. Visst, är det en aluram som är helt obehandlad kan nog till och med jag göra det för det priset.

Att däremot glasblästra en ram som är lackad, eller ännu värre pulverlackad, skulle jag iaf absolut inte göra för mindre än 2k. Snarare mer.

Som en liten anekdot så glasblästrade jag fälgarna till min Cagiva Mito 125 som var pulverlackade för ett par år sedan. Bara på kul tog jag tid på det hela, 23h tror jag klockan stannade på totalt sett.

Att glasblästra en pulverlackad yta tar enormt med tid eftersom glaset är såpass fint att det inte biter särskilt bra på en pulverlack som är relativt sett mycket tjock jämfört med en våtlackad yta.

Det blir dock mycket bra resultat om man orkar hålla på.

Fast en ram helt i alu och ny, oanvänd glassand så går det väldigt fort att ruga upp en yta på en motorcykelram. Tar nog inte ens en timme om man har lite flyt.

Wiseguy, jag kan nog glasblästra en del av prylarna du ville ha behandlade om du vill.
Dock inget som tidigare är pulverlackerat av ovan nämnd anledning. :hihi
Är det dock obehandlade (läs ej lackerade) ytor så är det bara PMa.

Befinner mig mitt mellan Gävle och Uppsala (12 mil till sthlm från mig).

Mvh Jonathan

sanden som finns på jula är tillräkligt fin, jag blästa min ram, magnesiumfälgar och lite annat med den sanden.. billig är den ochså=)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!