Glasblästring??

sanden som finns på jula är tillräkligt fin, jag blästa min ram, magnesiumfälgar och lite annat med den sanden.. billig är den ochså=)

Nackdelen med billig sand (antar jag, har ej testat själv), är att den "slits" ut avsevärt fortare än bra/lite dyrare sand.
Kornen blir splittrade fortare och tappar sin skärpa och till slut tar det nästan ingenting även fast man har bra flås i grejerna.

Dock endast en teori såklart, ni som testat kan gärna skriva. :)

Nackdelen med billig sand (antar jag, har ej testat själv), är att den "slits" ut avsevärt fortare än bra/lite dyrare sand.
Kornen blir splittrade fortare och tappar sin skärpa och till slut tar det nästan ingenting även fast man har bra flås i grejerna.

Dock endast en teori såklart, ni som testat kan gärna skriva. :)

Har inte märk att en tappar stinget, den finns i ett blästersåp på en bilverkstad och vad jag har hört så är det inga problem med den sanden..

Har inte märk att en tappar stinget, den finns i ett blästersåp på en bilverkstad och vad jag har hört så är det inga problem med den sanden..

Okej! Har du testat med en dyrare sand kontra en billigare?

I annat fall erkänner jag mig överbevisad. :)

Att blästra någonting som redan är pulverlackerat, tex. en aluminiumram till en sporthoj, skall enligt alla blästrare jag pratat med vara ganska "jobbigt". Pulverlacken är svår att få bort. Det går åt mer blästermedel och tid därav det höga priset.

Tar gärna emot tips på företag som fixar blästring billigt. Har nämligen 1 st CBR900RR ram, 2 st svingar, 2 st fälgar som skall blästras.

Det handlade i mitt fall inte om aluminium saker. Handlade om motard/cross ram. Men att dom skulle ta 3-4 ggr det priset för det är alu?, ganska svårt att tro det.

Sök på SH, företagen låg runt staffanstorp när jag gjorde det vet jag. Har vatt uppe många ggr.

Att blästra en hel ram för 400:- låter nästan orealistiskt billigt. Visst, är det en aluram som är helt obehandlad kan nog till och med jag göra det för det priset.

400;- för en vanlig motard/cross ram, ej alu skrev jag. Men 3-4 ggr högre pris för det är alu?

Som en liten anekdot så glasblästrade jag fälgarna till min Cagiva Mito 125 som var pulverlackade för ett par år sedan. Bara på kul tog jag tid på det hela, 23h tror jag klockan stannade på totalt sett.

23h för ett par fälgar. :D

Hur stor är din kompressor igentligen?

Hade endel saker till en hoj jag renoverade upp som skulle skickas iväg som jag lämnade in för blästring samma dag det skulle skickas. Tog 2 timmar, där var bland dom sakerna även ett par fälgar.

--------------------------------------------------------

Lite bra länkar!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149466&highlight=Pulverlack+sk%E5ne

Där har ni en som nämer en hel ram och en sving (alu) som blir blästrat för en smårgåstårta.

En som betalade 400 kr för en pulverlack OCH blästring för både ram och sving (alu).

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140166&highlight=Pulverlack+sk%E5ne

900 kr för pulverlack OCH blästring. Vet dock ej om ramen är Alu. Men se pris.

Finns ju hur många trådar med priser som detta som helst?

Vet inte var ni lämnat in era saker och vad era blästrare sagt till er. Men 2000kr för enbart en blästring?! :rolleyes:

Jag blästrar själv numera, så har rätt bra humm om tiden det tar. Och 23h för ett par fälgar? Vet inte vad du gjort för fel, men så lång tid tar det aldrig. Kan vara många fel på utrustningen du använder.

Edit:

Sökte lite snabbt på google också nu när jag såg tråden igen-

http://www.wheelsmagazine.se/forum/thread.php?t=1453&PHPSESSID=fd7b5.

Där har ni en firma till-

"Här nere i Malmö har vi Ahnelövs, där har jagt fått blästrat och pulverlackat 4 alufälgar för en tusenlapp..."

Blästrat OCH pulverlackat 4st ALU fälgar för 1000 kr. Ytorna på dom fälgarna går säkert att jämnföra med en hojram. Och glöm ej - Dom är lackade också.

Last edited:
Det handlade i mitt fall inte om aluminium saker. Handlade om motard/cross ram. Men att dom skulle ta 3-4 ggr det priset för det är alu?, ganska svårt att tro det.

En kompressor från Atlas Copco som farsgubben har i sin mekaniska verkstad. Har dock ingen koll på vilken luftmängd per minut den ger tyvärr, men någon biltema leksak är det då inte iaf.

Jepp, det tog så lång tid. Tro vad du vill. Visserligen var glaset använt ett x antal gånger och nog en hel del damm bland stenarna, men det bet inte bra iaf.

Nu kanske mina fälgar var lackade ett flertal gånger med pulver, jag vet inte. Men det var en mycket tjockt lager med färg jag tog bort iaf, som syndes väl vid blästringen.

Får du fyra fälgar lackade + blästrade som var pulverlackade innan är jag den förste att gratulera, det är ett mycket bra pris! :)

Wiseguy, jag kan nog glasblästra en del av prylarna du ville ha behandlade om du vill.
Dock inget som tidigare är pulverlackerat av ovan nämnd anledning. :hihi
Är det dock obehandlade (läs ej lackerade) ytor så är det bara PMa.

Befinner mig mitt mellan Gävle och Uppsala (12 mil till sthlm från mig).

Mvh Jonathan
Tyvärr så är alla sakerna pulverlackerade från fabrik.
:(

Beronde på storlek på firma och vad dom kör för jobb så kan ju priset variera.

Har man en stor line som går i en färg så kostar det både tid och pengar att slänga in ett par små saker i en annan färg.

Jag har goda kontakter med en stor eloxering/ytbehandlingsfirma som kör nästa alla typer av eloxering ,men det är fan stört omöjligt att få in något special utan att det kostar fläsk.

Det är om man har tur och dom kör något i passande material och färg som det går,men hur ofta behöver tex Scania något som är KTM orange ?

Sen kostar ju tiden när man lämnar bort det,skall man gå runt som företagare så är 1000:- ingenting,sanden och luften är ju billiga men när farbror staten skall ha sitt och man vill ha några korvören över att leva på efter det.

1000:- ger dig ca 450 i plånboken när allt är klart,tar det då också tid att blästra och lacka en ram så blir man inte fet.

Rackarns. Annars hade jag gärna hjälpt dig!

Padde kanske kan fiCksa?

Ring till Ahnelövs och hör, dom kanske kan fixa både lack och blästring på sakerna. Har läst om dom tidigare också, och dom ska helt klart ha haft bra priser!

Är det bara små saker kan det ju lätt vara värt det att skicka om det nu är som ni säger att det kostar så mycket uppe i Stockholm att få blästrat och lackerat!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!