Vad håller ni på o tjafsar om handdukar och en massa annat skit om?
Vattnet tar man enklast bort genom att skölja ur tanken med sprit (typ T-sprit). Fungerar för övrigt lika bra/dåligt som vatten för att skölja ur blästersanden. Spriten torkar dessutom ur fort även utan värme, ex vis med tryckluft.
Vill man så kan man lätt skölja ur spriten med helt vanlig bensin.
Jag har till och med betat ur rost med batterisyra ur gamla tankar. Syran sköljer man ur med vatten, vattnet sköljer man ur med... ja, ni vet ju vid det här laget.
I övrigt kan man väl säga så här:
På knarrar med tankmonterad pump (ex vis 750R -97) så ser man till att få ut så mycket man kan av sanden för att skydda pumpen.
På knarrar utan pump hamnar sanden i soppafiltret.
På knarrar med extern pump sätter man filter mellan tank och pump och hoppas på att slippa ånglås mellan filter och pump.
Och som Långa Guben sa: Byt filter efter ett tag. Dom är sketbilliga.
Ett varningens ord till alla:
I detta fall är det en knarr med förgasare (750R -97). Där fungerar vilket litet billigt pappersfilter som helst utmärkt (typ OK, Biltema med mer). Jag skulle dock vara försiktig med att sätta dessa filter på tryckslangen om det rör sig om en knarr med insprut eftersom plasthuset på dessa filter möjligen (?) inte tål trycket. Och vem vill spräcka filtret och pumpa ut litervis med soppa på varm puffra?
jag har iofs använt ett sånt filter på min Katana (turbo = trycksatt soppaledning) men det är inte lika högt tryck där som på en knarr med insprut.