glasblästersand i tank (fråga)

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
har glasblästrat min tank och det har kommit in lite i tanken, jag har
fått bort det mesta men några korn får jag inte bort.

frågan e behöver jag få bort allt lr kan man ha några korn i tanken?

och hur i sånna fall får jag bort det lättast??

Va envis!! I med soppa o skaka runt av bara fan o häll sen ut genom ett filter ( fint ) sen i med soppan igen o gör om proceduren tills det är okej.

tackar. då spolar jag vatten i den som fan sen sätter jag kupe värmare ovanpå den så den torkar:tummenupp
har fungerat tidigare : )

vad kan hända om dom små glaskorna åker genom soppa filtret?? undrar bara va som kan hända (har fuggar)

funkat förut. spola i 10 min sen kupe värmare som blåser igenom tanken en hel natt. innan så torkar man ur det mesta med handduk.
Hur små händer/stort tanklock har du egentligen? :va

Precis som Fürstenhoff säger så bildas det mycket lätt ytrost på insidan tanken. Detta efter som att det är helt oskyddad stålplåt där.

högtryck?
stoppa in en pinne med biltema dubbelhäftande tejp o veva runt både tank o pinne :va

Om du vill vara riktig säker efteråt så monterar du dubbla soppafilter (dvs dom små billiga man sätter på slangen) och byter efter ett tag.

Blästermedel är ta mig fan omöjligt att få bort enl min erfarenhet.

Hur små händer/stort tanklock har du egentligen? :va

Precis som Fürstenhoff säger så bildas det mycket lätt ytrost på insidan tanken. Detta efter som att det är helt oskyddad stålplåt där.

aja så lite hand har jag inte så jag tar tankhålet vägen men jag monterar bort både tanklock och soppa pumpen. ganska stort hål där soppa kranen sitter.
efter hällt ut det mesta så kan man suga upp lie mer med en trasa lr handuk.
ställer sen en kupefläkt som får blåsa värme rakt ner i tankhålet och så kommer värmen ut ur där kranen sitter.
tanken vart torr på ca 0.5-1,5 timme inatt.

men inte vet jag jag kanske fått rost på nått ställe som man inte kan se.

Har du provat med en dammsugare?

jepp men man får fan inte bort allt.

Last edited:
Vad håller ni på o tjafsar om handdukar och en massa annat skit om?:va :D
Vattnet tar man enklast bort genom att skölja ur tanken med sprit (typ T-sprit). Fungerar för övrigt lika bra/dåligt som vatten för att skölja ur blästersanden. Spriten torkar dessutom ur fort även utan värme, ex vis med tryckluft.
Vill man så kan man lätt skölja ur spriten med helt vanlig bensin.

Jag har till och med betat ur rost med batterisyra ur gamla tankar. Syran sköljer man ur med vatten, vattnet sköljer man ur med... ja, ni vet ju vid det här laget.:tummenupp

I övrigt kan man väl säga så här:
På knarrar med tankmonterad pump (ex vis 750R -97) så ser man till att få ut så mycket man kan av sanden för att skydda pumpen.
På knarrar utan pump hamnar sanden i soppafiltret.
På knarrar med extern pump sätter man filter mellan tank och pump och hoppas på att slippa ånglås mellan filter och pump.

Och som Långa Guben sa: Byt filter efter ett tag. Dom är sketbilliga.

Ett varningens ord till alla:
I detta fall är det en knarr med förgasare (750R -97). Där fungerar vilket litet billigt pappersfilter som helst utmärkt (typ OK, Biltema med mer). Jag skulle dock vara försiktig med att sätta dessa filter på tryckslangen om det rör sig om en knarr med insprut eftersom plasthuset på dessa filter möjligen (?) inte tål trycket. Och vem vill spräcka filtret och pumpa ut litervis med soppa på varm puffra?
jag har iofs använt ett sånt filter på min Katana (turbo = trycksatt soppaledning) men det är inte lika högt tryck där som på en knarr med insprut.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg