Glappande sving på VFR750?

Lostmoose

Vilse i MC-djungeln
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
VFR 750F -86
Hejsan!
Det är så att jag har fått ögonen på en Honda VFR 750F -87, och varit och inspekterat den.
När jag (som lekman bör tilläggas) kände efter om den glappade någonstans så upptäckte jag att det gick att röra svingen litegrann i sidled.

Säljaren sade att det var i sin ordning eftersom den var upphängd i en gummibussning.
Det kändes inte som det gör normalt när saker glappar, utan det kändes verkligen som en (ganska hård) gummibussning.
Jag blev hur som helst lite misstänksam och ringde till en hondaverkstad.
De sade att den sitter lagrad med nållager i ramen och ska sitta absolut stumt i sidled.

Nu blev jag ännu mer osäker.
Eftersom jag aldrig kom åt att känna vid infästningen till svingen så har jag svårt att avgöra om jag ryckte riktigt rätt i sidled, och om jag i såna fall har fått svingen att röra sig något upp och ner när jag testade.
Jag har för mig att jag, dumt nog, ryckte på ovansidan av däcket.

Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha svar på vem jag ska lita på (jag litar inte för fem öre på min egen erfarenhet när det gäller hojar, men jag är inte helt ovan med att meka)
Ska jag lita på säljaren som naturligtvis vill sälja hojen (han verkade ganska ärlig)?
Ska jag lita på serviceverkstaden som vill laga hojen?
Eller ska jag lita till min "vill-ha-känsla" :yoparty som jag fick när jag provkörde hojen?

Tilläggas bör att jag inte har någon som helst uppfattning om hur en VFR ska kännas när man kör den, men jag tyckte att den gick bra.
Så slutligen; tror ni att det är något jag har chans att fixa själv?
Jag har tillgång till verktyg, men inga specialgrejor för mc-mek :)

Hoppas att det finns någon härute som hör mitt rop på hjälp. :Bugar

Om det verkligen är glapp i svingen, eller nån annanstans så ska du ju se till att kolla vad det kostar att fixa så du inte betalar för mycket.

Om du ryckte i ovankant på däcket kan det ju ha vart ett kasst hjullager du kände...kanske? Annars låter det som det skulle vara svinglagringen. Det kan även vara glapp i länkaget till bakstötdämparen, det tror jag är vanligare än glappande svinlagring. Svingen ska i alla fall inte gå att röra på i sidled. :fakta

EDIT:
Om du har lite mekvana så kan du säkert fixa glappet själv. Att plocka av svingen är inget jättejobb. Kolla upp vad nya lager kostar som sagt, man vet aldrig med originalreservdeler, en del prylar är löjligt svindyra.

Last edited:
Är den vit? Det är tamefan (in my humble opinion) den fulaste hoj jag vet...

Som sagt, bara min åsikt.

.

Svinglagret är lätt och billigt att byta men kräver lite tålamod och några timmar i garaget. Pruta en tusing så kan du köpa lager och en Haynesmanual och en stor insex-hylsa(kommer inte ihåg vilken) sen är det bara att köra . .....har jag för mig.

Oj!
Vad snabba ni var! :tummenupp
Jag har kollat lite med en kompis, som också han, har mycket mer erfarenhet än mig, och han har samma åsikt som de flesta av er verkar ha.
Svingen ska inte gå att rucka på i sidled och måste bytas.
När jag satt och slet i bakdäcket så var det mest för att kolla att hjullagren var ok, det var då jag upptäckte att hela svingen ville följa med.
Jag har lite svårt att se framför mig hur det skulle kunna bero på länkaget till stötdämparen.
Bör inte svingen sitta helt fast i sidled enbart med hjälp av svinglagret, eller är jag ute och cyklar på hal is?

Ang. säljaren så undrar jag om det inte var mer okunnighet än oärlighet som fick honom att svara som han gjorde.
Jag ska i alla fall förhoppningsvis iväg och kolla på en annan VFR imorrn, om inte annat så för att bilda mig en uppfattning om hur dom bör se ut och kännas.

Vad tycker ni att en 87:a som är i (för mitt otränade öga) mycket fint skick, har gått 8600 mil, bra drivpaket, 4-1 system och nybytt likriktare, men med dåliga packningar i framgaffel, dåligt bakdäck och antagligen kasst svinglager bör kosta?
Kanske svårt att svara på utan att ha sett cykeln, men det vore kul att höra era åsikter ändå.

Lurch: -japp, den är vit, men smaken är ju som en av de mindre ädla delarna på en man :D
Anledningarna till att jag fastnat för modellen är: vettigt pris (under 30K), försäkringsbar -även för mig, ryktet om hållbarheten bland annat här på forumet, möjlighet att skjutsa och att jag tycker att modellen är snygg.
Ytterligare ett plus är att jag blev kär i motorljudet när jag testade den.

Tack än en gång för era snabba svar!

Svingen ska vara helt stöm i sidled. Jag bytte svinglager på min CBX 750 84:a förra våren och det var inga problem alls. Det ska tilläggas att jag är inte något mekar geni. Det kostade ca: 600 pengar för min del och 4-5 tim i garaget. Lycka till med hoj letandet :tummenupp

Tack allihopa för era svar!
Jag har precis kommit hem från att ha tittat på en annan VFR, och bestämt mig för den.
Jag gjorde på precis samma sätt igen när jag kollade svingen och det kändes mycket bättre.
Det märktes också när jag körde den, jag (som återigen är helt grön på det här=) upplevde att jag hade en helt annan kontroll på den.
Så jag skulle tro att jag slipper byta svinglagret.

Säljaren verkade också ärligare eftersom han påpekade alla skavanker innan jag upptäckte dom själv :)

Jag har läst en del här på forumet om laddregulatorn och fått för mig att det, på originalregulatorn (som verkar paja då och då på den här modellen) knappt sitter några kylflänsar alls.
Den som satt på den här hojen hade ca 10cm kylflänsar, så även om säljaren inte visste om den var bytt så skulle i alla fall jag tro att den var utbytt mot en bättre dito.

Nu dröjer det nog inte mer än någon vecka innan jag är ute och fräser :yoparty

Tack för er hjälp!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form