Hejsan!
Det är så att jag har fått ögonen på en Honda VFR 750F -87, och varit och inspekterat den.
När jag (som lekman bör tilläggas) kände efter om den glappade någonstans så upptäckte jag att det gick att röra svingen litegrann i sidled.
Säljaren sade att det var i sin ordning eftersom den var upphängd i en gummibussning.
Det kändes inte som det gör normalt när saker glappar, utan det kändes verkligen som en (ganska hård) gummibussning.
Jag blev hur som helst lite misstänksam och ringde till en hondaverkstad.
De sade att den sitter lagrad med nållager i ramen och ska sitta absolut stumt i sidled.
Nu blev jag ännu mer osäker.
Eftersom jag aldrig kom åt att känna vid infästningen till svingen så har jag svårt att avgöra om jag ryckte riktigt rätt i sidled, och om jag i såna fall har fått svingen att röra sig något upp och ner när jag testade.
Jag har för mig att jag, dumt nog, ryckte på ovansidan av däcket.
Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha svar på vem jag ska lita på (jag litar inte för fem öre på min egen erfarenhet när det gäller hojar, men jag är inte helt ovan med att meka)
Ska jag lita på säljaren som naturligtvis vill sälja hojen (han verkade ganska ärlig)?
Ska jag lita på serviceverkstaden som vill laga hojen?
Eller ska jag lita till min "vill-ha-känsla"
som jag fick när jag provkörde hojen?
Tilläggas bör att jag inte har någon som helst uppfattning om hur en VFR ska kännas när man kör den, men jag tyckte att den gick bra.
Så slutligen; tror ni att det är något jag har chans att fixa själv?
Jag har tillgång till verktyg, men inga specialgrejor för mc-mek
Hoppas att det finns någon härute som hör mitt rop på hjälp.
Det är så att jag har fått ögonen på en Honda VFR 750F -87, och varit och inspekterat den.
När jag (som lekman bör tilläggas) kände efter om den glappade någonstans så upptäckte jag att det gick att röra svingen litegrann i sidled.
Säljaren sade att det var i sin ordning eftersom den var upphängd i en gummibussning.
Det kändes inte som det gör normalt när saker glappar, utan det kändes verkligen som en (ganska hård) gummibussning.
Jag blev hur som helst lite misstänksam och ringde till en hondaverkstad.
De sade att den sitter lagrad med nållager i ramen och ska sitta absolut stumt i sidled.
Nu blev jag ännu mer osäker.
Eftersom jag aldrig kom åt att känna vid infästningen till svingen så har jag svårt att avgöra om jag ryckte riktigt rätt i sidled, och om jag i såna fall har fått svingen att röra sig något upp och ner när jag testade.
Jag har för mig att jag, dumt nog, ryckte på ovansidan av däcket.
Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha svar på vem jag ska lita på (jag litar inte för fem öre på min egen erfarenhet när det gäller hojar, men jag är inte helt ovan med att meka)
Ska jag lita på säljaren som naturligtvis vill sälja hojen (han verkade ganska ärlig)?
Ska jag lita på serviceverkstaden som vill laga hojen?
Eller ska jag lita till min "vill-ha-känsla"
som jag fick när jag provkörde hojen?Tilläggas bör att jag inte har någon som helst uppfattning om hur en VFR ska kännas när man kör den, men jag tyckte att den gick bra.
Så slutligen; tror ni att det är något jag har chans att fixa själv?
Jag har tillgång till verktyg, men inga specialgrejor för mc-mek
Hoppas att det finns någon härute som hör mitt rop på hjälp.