Glapp koppling samt lågt oljetryck vid varm motor.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Efter att ha haft diverse fel på min gammelhoj ett tag så bestämde jag mej för att försöka utreda vad som kan vara fel.

det är egentligen 2 saker som jag undrar över.
1. oljetryckslampan tänder sej på tomgång liknande snowrollers fenomen.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241665
men endast när motorn är varm.
jag har en sån där tryckgivare som jordar när trycket försvinner. (kollas med att jorda kabeln så tänds lampan)
iom detta så skruvade jag loss givaren idag å funderade kring den. den ger ca 25 ohm liggandes på bänken, alltså vid inget tryck. den är så lättpåverkad att när jag med lungkraft blåser i den så (simulerar tryck) blir det oändlig resistans i den.
hur vet jag att den är hel? ska den reglera så lätt? och borde inte resistansen vara närmare noll (kortis) i den utan tryck?
ska ta ner tråget i morrn å kolla om silen till pumpen är igensatt men jag fruktar mer å mer att det är tryckförlust nån annan stans i systemet... :mad:

kan nån förklara hur en sån där givare funkar/ska funka?
jag har inte mätt upp oljetrycket då jag inte har ngn riktig tryckmätare.

när motorn är varm å man stannar till så får jag inte i neutralen heller... => koppling.

här kommer nästa fundering.
jag justerade kopplingen så den inte drar längre (finns justerskruv i drevkåpan) men jag får fortfarande inte ur växeln när motorn är varm.
det här gjorde att jag ikväll monterade bort kopplingskåpan på motorn för att kolla om lamellerna fastnade eller var slitna eller nåt annat.

då märkte jag att hela kopplingskorgen glappar nåt otroligt när man snurrar på den. jag gjorde en markering "kl 12" i ena ändläget å vred tillbaka. avståndet är 10-15mm i glapp.
ska det vara så? har märkt att det ibland kan klappra till på väldigt låga varv.

någon kunnig som varit med om liknande symptom tidigare?
har jag en förstörd hojsommar eller kan det vänta till hösten å rädda sysselsättningen i vinter?

det handlar om min 28 år gamla kawa med 4000 mil på mätaren.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing