Oljetryckslampan tänds på tomgång.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Som rubriken. Lampan slocknar när jag varvar över c.a 1800 varv och tänds igen när hojen går ner på tomgång. I Aprilia-forumet har jag fått tipset att det kan vara oljetrycksgivaren som spökar. Har inte haft tid att kolla givaren än. Är det någon som har nån annan idé om vad det kan vara?
Hojen är en SL 1000 Falco -02.

Hur ser oljenivån ut?
Har du testa med att fylla på lite olja om den ligger på gränsen till låg?

Mvh
Andreas

Jadu.

Kolla oljenivå, mät trycket med en extern givare.

Eller.

Höj tomgången till över 1800 XD

Trycket stiger ju med varvtalet, och är pumpen dålig så märks det ju just då när den går som saktast...

Men testa byt givare, kan ju vara den ändå som är felet :tummenupp

Oljetrycksgivare va? Hoppas jag hittar en ny imorrn OCH att det bara e den som spökat.

Bifogat

• IMAG0039.jpg
    IMAG0039.jpg
    76.4 KB · Visningar: 132
Aprlias V60-motorer har problem med vevlagren, kan ju vara så illa. Om det bara är med extremt varm olja det blinkar kan det ju vara ofarligt, men om inte så..

EDIT: på en av mina rasade motorer hittade jag metallspån som höll oljepumpens överflödesventil öppen, de har en tendens att kunna läcka eller inte stänga sig helt.

Aprlias V60-motorer har problem med vevlagren, kan ju vara så illa. Om det bara är med extremt varm olja det blinkar kan det ju vara ofarligt, men om inte så..

EDIT: på en av mina rasade motorer hittade jag metallspån som höll oljepumpens överflödesventil öppen, de har en tendens att kunna läcka eller inte stänga sig helt.

Jag vägrar lyssna på dig just nu. :(

Jag hade samma problem med en passat. När den var varm (oljan flyktigare(?)) så varnade bilen under 1800varv. Fick byta oljepumpen för fjädern i överströmningsventilen som hade gett sig. Hörde även en som fick göra samma sak på sin vtr sp1 nyligen men han bytte bara fjädern. Tror jag kan ha samma problem på g i nya bilen med suck!

Last edited:
Jag hade samma problem med en passat 1.8t. när den var varm (oljan flyktigare) så varnade bilen under 1800varv. Fick byta oljepumpen för fjädern i överströmningsventilen som hade gett sig. Hörde även en som fick göra samma sak på sin vtr sp1 nyligen men han bytte bara fjädern. Tror jag kan ha samma problem på g i nya bilen med suck!

Den varnar alltid....varm som kall.

Då kan den vara konstant öppen. Mät upp trycket med en extern mätare så får du reda på om det bara är givaren eller om det är en pumpen.

(jag mätte inte upp men det hördes att det gick torrt i toppen så jag kunde ganska omgående utesluta givaren. Det började rassla och då gasade jag upp över 1800 så blev det tyst.)

Har inte haft hojen en månad ens. Köptes via handlare. Mc-förmedling. Får ringa och kolla garantier innan jag gör nåt.

Lider med dig!
Håller tummarna och hoppas du rapporterar hur det går.

Har inte haft hojen en månad ens. Köptes via handlare. Mc-förmedling. Får ringa och kolla garantier innan jag gör nåt.

Du kan ta det lugnt. De första sex månaderna efter köp från handlare så är det säljarens ansvar att visa att felet inte fanns vid köpet. Reklamera och köp en annan hoj hos en annan försäljare - det här måste han ha vetat om! Läs mera om vad som gäller och hur du går tillväga här: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-bilhandlare1/Efter-kopet/Fel-och-befintligt-skick/

Lycka till, håll oss uppdaterade.

Frågan är om du inte ska hälla tillbaka oljan och säga att oljelampan lyser..
Jag vet inte hur mycket man får mecka själv innan man bryter deras garantikontrakt?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti