GL500 Bobber/Café bygge

bahzookah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 800 Vtec
Hej, tänkte starta upp en bygg tråd för mitt nystartade projekt.
Gick och köpte mig en Honda GL500 Silverwing -82 för ett par veckor sedan, tanken är att ha det lite som ett lågbudget hobbyprojekt i garaget, alltså ingen stress att få det klart.
Hojen var i slitet men fullt fungerande bruksskick, besiktigad och påställd så bara att köra hem henne!

Har hittat ett liknande projekt på denna sida som har inspirerat mig:
http://www.vadriven.com/forums/moto...om-1982-honda-gl500-bobber-motorcycle-416533/

Det är någonting åt det hållet jag har tänkt mig, men givetvis kommer det att bli en hel del egna lösningar på vägen. Än så länge är inte bilden helt klar hur jag vill ha det, det får tiden utvisa :tungan

Än så länge befinner jag mig i nedmonteringsstadiet, men jag kan ju bjuda på några bilder så länge.

Vid inköp:
32918136.jpg


Hemkommen och påbörjad nedmontering av kåpor mm:

32918066.jpg

32918061.jpg


Ska försöka hålla tråden uppdaterad allt eftersom bygget fortgår!
Håll till godo.
 

Bifogat

  • 32918027.jpg
    32918027.jpg
    65.4 KB · Visningar: 207
  • 32918035.jpg
    32918035.jpg
    62.6 KB · Visningar: 192
  • 32918066.jpg
    32918066.jpg
    64.1 KB · Visningar: 218
På bild två ser den ju asgrymm ut!
Bara att slänga av den stora kåpan och fixa dit en smäcker liten sadel. Kapa det sista på ramen och ta bort cylinderbågarna:tummenupp

EDIT: Såg länken nu. Kör på liknande stuk så blir det awesome :)
 
Äntligen ett bygge på en vinge!! :tummenupp

Lycka till! Ska följas :)

Skulle själv kunna tänka mig att bygga något på en vinge åt detta hålla -->

1lille.jpg
 
skulle haft ett till bakhjul och haft fram, snyggare med trumsbroms o fett hjul.
låg en på tradera för nåra dagar sen, tror inte den vart såld.
 
Kommer kunnan bli helt grym. Det finns ju ganska mycket inspiration från Honda CX racers också. Vet inte om det är samma motor, men vid en anblick ser de lika ut. Lycka till me bygget!
 
Najs de där brukar kunna bli snygga så lycka till & bygg:tummenupp
 
Dåså, tänkte att jag skulle uppdatera lite om hur bygget fortskrider.
Det som hänt än så länge är främst mer nedmontering. Har blivit av med alla kåpor och lampor osv.
Funderar lite på hur jag ska göra med elen, behålla orginalhärvan som är skarvad lite här och där eller snida ihop eget som bara har det jag behöver samt smidigare att gömma undan. Steg 1 blir nog ändå att behålla orginalet.

Har även grejjat lite med bakdämparen, som var bytt av förra ägaren till en från nån annan hoj (orginal är det luftfjädring(!)) Han hade även monterat en lite höjningsdistans då den nya dämparen var lite kortare än orginal. Denna distans ligger nu i soporna.
Ska även få ner hojen lite i fronten genom att sänka ner kronan en bit på gaffeln.

Var på biltema också och investerade i lite prylar, bla. ett nytt styre, svart avgas bandage mm.
Har lackat om orginal avgasburken (den som sitter under motorn), och ska bandagera rören från cylindrarna in till burken. Sedan blir det raka (korta) rör ut :yoparty

Letar nu lämplig belysning fram, bak, blink. Dock ganska övertygad om att jag vill ha sidmonterad skylt och kanske även bakljus.

Behöver även renovera eller byta bromscylindern då den läcker i en f.d. packning. Vore inte fel med nya bromsslangar heller.

Nåväl litte Bilder är väl alltid på sin plats.
 

Bifogat

  • IMG_1901.jpg
    IMG_1901.jpg
    109.1 KB · Visningar: 174
  • IMG_1906.jpg
    IMG_1906.jpg
    96 KB · Visningar: 172
  • IMG_1907.jpg
    IMG_1907.jpg
    99.2 KB · Visningar: 169
  • IMG_1908.jpg
    IMG_1908.jpg
    102.3 KB · Visningar: 163
  • IMG_1909.jpg
    IMG_1909.jpg
    117.7 KB · Visningar: 157
  • IMG_1910.jpg
    IMG_1910.jpg
    110.1 KB · Visningar: 190
  • IMG_1911.jpg
    IMG_1911.jpg
    90.5 KB · Visningar: 153
  • IMG_1913.jpg
    IMG_1913.jpg
    109.7 KB · Visningar: 222
Instrumenteringen verkar ha lite ytrost. Men ändå ser motorn riktigt bra ut.
 
Byggde mig ett litet stativ på hjul. Blev sådär :3freak
Har även börjat modda om orginalsätet till en lite smäckrare variant. Både ekonomiskt samt att jag då kan använda orginalfästet!
Har också en liten fundering på om man ska använda sig av den lilla plastbiten som satt runt baklyset bakom pass.sadeln innan (se bild nedan), ramen kommer ju att kapas någon stans precis där övre och undre rör går ihop.

IMG_1918.jpgIMG_1920.jpgIMG_1922.jpgIMG_1923.jpgIMG_1926.jpgIMG_1927.jpgIMG_1929.jpgIMG_1930.jpg
 
Har även grejjat lite med bakdämparen, som var bytt av förra ägaren till en från nån annan hoj (orginal är det luftfjädring(!)) Han hade även monterat en lite höjningsdistans då den nya dämparen var lite kortare än orginal. Denna distans ligger nu i soporna.

Rätt säker på att det är en dämpare från en cbr 600 94-96.

Lilla plastkåpan ser ut att passa in alldeles utmärkt. Sjysst att behålla lite originaldelar men ändå få det i en egen stil.

Ska bli kul att se vad du kan lyckas få ihop :)
 
Dags för en liten update igen.
Det som hänt sedan sist är att "avgassystemet", dvs grenrören och mellan burken har lindats med svart bandage resp. målats svart. Dock ej monterat ännu. Har även inhandlat ett par snedskurna, kromade rör om ca 20 cm som jag tänkte sätta direkt på burkens utlopp. Återstår att se hur mycket det brölar.

Har också rivit frambromsarna för att konstatera att en oket satt fast, och båda behövde en rejäl uppfrächning.
Oken är inlämnade till Kenneths och nya stålomspunna bromsslangar är beställda på Nostalgia motor. Renoveringssats till bromscylindern ligger i garaget och väntar på montering!

Idag kapades bakramen av också, nu kan man ana proportionerna lite mer. Får se om jag ska behålla tvärstaget längst bak, beror på om jag ska använda plastbiten enligt tidigare inlägg.
 
Dags för en liten update igen.
Det som hänt sedan sist är att "avgassystemet", dvs grenrören och mellan burken har lindats med svart bandage resp. målats svart. Dock ej monterat ännu. Har även inhandlat ett par snedskurna, kromade rör om ca 20 cm som jag tänkte sätta direkt på burkens utlopp. Återstår att se hur mycket det brölar.

Har också rivit frambromsarna för att konstatera att en oket satt fast, och båda behövde en rejäl uppfrächning.
Oken är inlämnade till Kenneths och nya stålomspunna bromsslangar är beställda på Nostalgia motor. Renoveringssats till bromscylindern ligger i garaget och väntar på montering!

Idag kapades bakramen av också, nu kan man ana proportionerna lite mer. Får se om jag ska behålla tvärstaget längst bak, beror på om jag ska använda plastbiten enligt tidigare inlägg.
 
Keep up the good work :tummenupp
Och kasta in lite bilder :)
 
Tjo!
Har visst blivit lite dåligt med uppdateringar på sista tiden. Dock så har inte arbetet stannat av.
Har nu fått tillbaka mina nyrenoverade bromsok samt fått nya bromsslangar tillverkade.
Imorgon kommer förhoppningsvis ny choke- samt kopplingsvire och en renoveringssats till bromscylindern (den första jag köpte var fel).
Har även ändrat planen lite ang sätet, istället för att använda orginalsätet som bas har jag börjat snickra på en egen lösning baserad på plywood, som jag troligen kommer att plasta innan den kläs.
Har även dagen till ära inhandlat fram- och baklampa samt blinkers, så nu börjar det ta sig.
Slängde på tanken bara för att se hur proportionerna blir. Kan nig bli bra tillslut - eller vad säger ni?

IMG_1943.jpgIMG_1944.jpgIMG_1945.jpgIMG_1954.jpgIMG_1955.jpgIMG_1959.jpgIMG_1960.jpgIMG_1969.jpg
 
Tycker det ser bra ut! Jag är dock allergisk mot den där typen av framlampor. Tycker du skulle använda en vanlig enkel lampa.
Lacken ser ovanligt fin ut, är det så eller luras bilderna?
 
Sådär ja, i förra veckan sattes nödvändiga delar på plats, och i helgen bjöds det på uppstart och en kortare provtur! Kändes riktigt kul att köra, men en del småpill återstår, tips mottages tacksamt:'

- Monterat biltemas kombinerade LED baklampa/skylthållare vilket nästan fungerar som det ska. Har dock problem med ljusstyrkan. När jag har halv/helljus tänt så lyser baklampan ganska svagt, och när jag bromsar något starkare. Om jag däremot bara har p-ljus tänt så lyser bakljuset starkt, och vid broms ännu starkare. Hur kan detta hänga ihop? Kan man behöva ngn form av motstånd pga av LED belysningen?
Upptäckte också att indikeringslamporna för blinkers och helljus inte fungerar.

- En annan sak gällande bakljuset är placeringen. Har ju nu sidomonterat bakljuset vid skylten (höger sida)
Vad säger SBP om detta? Någon som har erfarenhet?

- Rent allmänt, vad måste finnas/fungera på en gammal hoj från -82 vid besiktning? Indikeringslampor? Backspegel? Tuta (finns och funkar), etc ?

- Då jag jag endast satt ett par korta öppna pipor efter mellanburken är bullernivån ganska hög (men god :yoparty ), ngn som vet hur de testar på SBP (varvtal, avstånd mm)

- Efter att jag kört en kort sväng börjar det gnissla som fan från frambromsen, vad kan detta vara? Har ju nyrenoverade ok, nya belägg, nyrenoverad cylinder och nya slangar... Kan det vara så att beläggen bara behöver slitas in mot de gamla och inte så jämna skivorna? Gnisslet/skrapet försvinner om man bromsar till lätt men kommer snabbt tillbaka.

- En dyna till sadeln måste tillverkas, sitter nu på min hemmaplastade sadel som inte har mkt komfort att erbjuda. Tänkte slakta ett liggunderlag och klä in detta i "skinnet" från orginalsadeln, och sedan spänna fast hela dynan med ett par läderremmar runt min sits. Någon som vet vart man kan skffa läderremmar, ca 50 cm långa?

Som sagt, tacksam för lite tips och idéer.

Och nu till sist lite bilder på härligheten:
DSC_0876.jpgDSC_0877.jpgDSC_0878.jpgDSC_0879.jpgDSC_0880.jpgDSC_0881.jpgDSC_0882.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top