"Glömd kamera ledde till knarkodling"

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
"Gällivare. Bildbevisen blev hans fall.

En upphittad kamera visade sig innehålla bilder på en odling av marijuana i en lägenhet i Malmberget.

Det började som ett rent rutinärende för polisen. Någon hade glömt en kamera på Coop Forum i Gällivare och kameran lämnades in till polisens hittegodsavdelning. Polisen började titta på bilderna som finns lagrade på minneskortet för att se ifall de kunde få någon ledtråd till vem det är som äger kameran.

Bilderna visade sig innehålla oväntade bevis på brottlig verksamhet - en 24-årig man och en odling av marijuanaplantor, i olika skeden av tillväxt. Polisen kände igen 24-åringen på bilderna, han är bekant för dem sedan tidigare.

Förundersökningsledaren beslutade att en husrannsakan skulle genomföras i mannens lägenhet i Malmberget.

Vid husrannsakan i mannens lägenhet på söndagen fann polisen mycket riktigt marijuanaplantor. Lägenhetsinnehavaren var inte själv på plats, men två andra män vistades i lägenheten. De förhördes av polisen och fick sedan gå fria.

Den 24-årige mannen i vars lägenhet marijuanaodlingen bedrevs söks nu av polisen.
Anna Isaksson
anna.isaksson@kuriren.com
0920/26 29 23
"

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5918763

:huvet

Det var väl något snille som la ut bilder på sig hemliga majjaoding i skogen på nätet och kom dit för att finna skörden borta.

Huruvida det var polisen eller någon röksugen vet ingen.

Det är inte alltid en fördel att mobilerna geotaggar bilderna med GPS data....

Var säkert bara industrihampa för reptillverkning, biobränsle eller medicinsk oljebas... :rolleyes:

"jag har starr" funkar tydligen inte i Sverige :gnissla

Var säkert bara industrihampa för reptillverkning, biobränsle eller medicinsk oljebas... :rolleyes:

"jag har starr" funkar tydligen inte i Sverige :gnissla

Jag tror helt klart att det var för att tillverka rep, så det är inget att hänga upp sig på...

Desvärre måste man väl ha tillstånd för att få odla industrihampa också.

Jag har för mig att dom gjorde det på en försöksgård här i närheten.

Jag tror helt klart att det var för att tillverka rep, så det är inget att hänga upp sig på...

Desvärre måste man väl ha tillstånd för att få odla industrihampa också.

Jag har för mig att dom gjorde det på en försöksgård här i närheten.

Jo, och det är en hel del mek att få tillståndet - prover som ska tas och verifiera halten av THC. Bara utvalda sorter som är godkända får användas. Och så var det något om när/hur skörden skulle ske - allt för att undvika knarktillverkning. Blir till slut bara lönsamt i storskalig odling.

Och allt bara för att bomullsodlarna i USA en gång i tiden kände sig hotade av hampaodlingen, som såg ut att bli en allvarlig konkurrent på textilmarknaden. Lite lobbying från extremt rika bomullsintressenter och så var växten illegal.

Och så säger de att det inte förstör hjärnan. Jo tjena, det stämmer nog...

Var det inte nyss någonstans någon som glömde en väska med 4 kilo knark på affären också?

Här i stan tog polisen någon snubbe för "ringa innehav" efter husrannsakan, men sedan erkände han att han hade flera kilo under diskbänken, som polisen hade missat...

Näe, man blir inte klipskare av att droga, det är uppenbart..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år