Glöm kamphundar

Precis. Inför licens på hundägande med förarprov. Ge även polisen större befogenhet att omhänderta/avliva hundar på plats. Lagstadga sen om att hundar måste vara kopplade så kanske man kan få bukt med lite av problemen.

Inte mig emot ärligt talat, men då ska det gälla alla raser, även småhundarna.
Att hundar ska vara kopplade bland människor håller jag också med om, precis som det är en självklarhet att alltid plocka upp bajset efter hunden.
Men tyvärr skulle aldrig licensen fungera, för det blir svårt att kontrollera dom hundar som säljs utan att vara registrerade hos SKK. Dom hundarna är dessutom en himla massa billigare att köpa och lockar nog lättare till sig mindre seriösa köpare tyvärr.
Dessutom borde det vara krav på, minst, godkänt mentaltest hos alla raser för att få avla på hunden.

Inte mig emot ärligt talat, men då ska det gälla alla raser, även småhundarna.
Att hundar ska vara kopplade bland människor håller jag också med om, precis som det är en självklarhet att alltid plocka upp bajset efter hunden.
Men tyvärr skulle aldrig licensen fungera, för det blir svårt att kontrollera dom hundar som säljs utan att vara registrerade hos SKK. Dom hundarna är dessutom en himla massa billigare att köpa och lockar nog lättare till sig mindre seriösa köpare tyvärr.
Dessutom borde det vara krav på, minst, godkänt mentaltest hos alla raser för att få avla på hunden.
Ska framför allt gälla småhundar. Är väl mest folk som inte vågar skaffa "en riktig" hund som skaffar mops, och de verkar tro att bara för att hunden är liten behöver man inte dressera den.

Vad gäller licensen och svårigheten med kontroll så ger det sig med tiden om möjligheten till avlivning och omhändertagande blir större. Bara å se till att alla hundar är registrerade och försäkrade.

Ska framför allt gälla småhundar. Är väl mest folk som inte vågar skaffa "en riktig" hund som skaffar mops, och de verkar tro att bara för att hunden är liten behöver man inte dressera den.

Vad gäller licensen och svårigheten med kontroll så ger det sig med tiden om möjligheten till avlivning och omhändertagande blir större. Bara å se till att alla hundar är registrerade och försäkrade.

Jag tycker att regler för hundar ska ändras på många fronter. Det känns inte helt rätt att jag skulle bli ansvarig om min hund försvarar sig mot en lösspringande hund t ex. Visserligen kan jag alltid säga att hunden gick till attack mot mig, men reglerna är sjuka.
En översyn av hela reglementet vore en bra idé. Ta bara det här med att folk bara måste ta med sig hunden till affären och sen binda den utanför, ensam. Varför gör man så mot sin hund?

Missvims: Du är inte ansvarig. Du får absolut inga påföljder om din hund är kopplad och skyddar sig mot en lösspringande hund.

Just precis, om det nu skulle komma en hund för att attackera din får den försvara sig, det är heller inte olagligt om du sparkar hunden.

Hur mycket får man sparka? Får man även sparka kopplade hundar om ägaren inte har koll på dom? Får man sparka ägaren också om han har dålig koll i allmänhet?

Missvims: Du är inte ansvarig. Du får absolut inga påföljder om din hund är kopplad och skyddar sig mot en lösspringande hund.

Det där stämmer ju inte riktigt.
Har någon en hund kopplad på sin tomt och en lösspringande hund kommer in på tomten och din kopplade hund biter ihjäl den andra hunden så är du ansvarig.

Tycker det är helt sjukt, men så är det tydligen. Går jag med en hund och någon flyger på den så borde den ju få försvara sig bäst den vill utan att jag som ägare ska ansvarig.

Är väl ägaren till hunden som inte är kopplad som gjort fel. Har man inte sådan koll på hunden att den kan gå lös och lyda minsta vink du ger den, ska den inte vara lös bland annat folk eller där det finns andra hundar.

Alla hatar eller försvarar hundar, själv hatar jag inte hundar, älskar dem inte heller, pratar inte babyspråk eller gör mig till för ett själlöst djur. Klappar gärna och snackar lite men sen räcker det. Hundar verkar köpa att man halvskiter i dem, precis som tjejer.

Skulle kunna klappa pälsen av en söt valp, men skulle tveklöst smacka en jycke i väggen som försöker bitas ordentligt. Typ semi-spel:brynad

Det där stämmer ju inte riktigt.
Har någon en hund kopplad på sin tomt och ett lösspringande barn kommer in på tomten och din kopplade hund biter ihjäl barnet så är du ansvarig.

Tycker det är helt sjukt, men så är det tydligen. Går jag med en hund och någon flyger på den så borde den ju få försvara sig bäst den vill utan att jag som ägare ska ansvarig.

Visst ska strikt ansvar gälla.:)

Oavsett vilka statistiska uträkningar du kommer med så kvarstår det faktum att det är hundens FÖRARE som är den farliga. En pistol är inte farlig så länge den inte används av en galning.

Det var en bra jämförelse, för att få ha en pistol måste man ha licens, för att få bära den med sig i tätbebyggelse krävs att man har den hölstrad OCH att man har ett yrke där man behöver den samt att det är på arbetstid.

För att få ha bredkäftad terrier borde krävas licens, för att få gå omkring med den i tätbebyggelse ska man ha den kopplad OCH ha ett yrke där man behöver hunden samt att det är på arbetstid.

Slangbellor och Golden kan fortsätta att vara licensfria!

Då är ändå jag en hundälskare av stora mått, men eftersom vissa raser drar till sig idioter och det därmed blir problem så kan vi göra, så så länge!

Det var en bra jämförelse, för att få ha en pistol måste man ha licens, för att få bära den med sig i tätbebyggelse krävs att man har den hölstrad OCH att man har ett yrke där man behöver den samt att det är på arbetstid.

För att få ha bredkäftad terrier borde krävas licens, för att få gå omkring med den i tätbebyggelse ska man ha den kopplad OCH ha ett yrke där man behöver hunden samt att det är på arbetstid.

Slangbellor och Golden kan fortsätta att vara licensfria!

Då är ändå jag en hundälskare av stora mått, men eftersom vissa raser drar till sig idioter och det därmed blir problem så kan vi göra, så så länge!

Så du menar alltså att en slangbella inte blir ett vapen i händerna på en idiot?
Det blir även en Golden och kan dom inte köpa annat lär dom garanterat köpa det dom får tag på. Även en Golden kan hugga riktigt illa om den är arg, det är bara på ytan dom är söta.

Mr.Q: Vet inte direkt om lagen ändrar sig om det kommer en lös hund in på din tomt och attackerar din hund. Ser ingen direkt skillnad på det och utomhus (även om jag vet hur efterblivet Sveriges rättssystem är). Oavsett straff tänker jag skydda min hund om något sådant inträffar.

GuW: Ok, så "bredkäftade" hundar ska helt enkelt inte få föras av personer som inte har dem i arbetet? ALLA hundar bör vara kopplade när det finns andra hundar i närheten. ALLA som vill ha en hund borde gå en kurs så att dem kanske förstår att en hund inte är en bil som man använder enbart när det finns tid eller liknande. Faktum är att över 90% knappt aktiverar sina hundar utan tror att dem kan kalla en hund för "familjehund" och sen behöver den inte röra sig....
Hundar är ärliga, raka, lätta att tolka och förstå samt absolut inte svåra när ett oönskat beteende skall arbetas bort, men det gäller att arbeta bort det också, inte tro att skrik och annat ännu värre ska göra någon verkan.

Last edited:
Så du menar alltså att en slangbella inte blir ett vapen i händerna på en idiot?
Det blir även en Golden och kan dom inte köpa annat lär dom garanterat köpa det dom får tag på. Även en Golden kan hugga riktigt illa om den är arg, det är bara på ytan dom är söta.

Det går ju inte att jämföra en slangbella med en pistol. Eller en Golden med en Hund av kampras

Alla hundar i mellanstorlek och uppåt kan självklart bita riktigt ordentligt. Men i jämförelse med tex. Pittbull är det ingenting, kraften i käkarna är väl ganska lika, men sättet de anfaller på skiljer otroligt mycket. De flesta hundar som biter gör det en gång om dom känner sig trängda eller blir anfallna. En Pittbull biter om och om och om och om och om igen, rycker och sliter och biter igen, dom slutar aldrig, ju mer du försöker förvara dig ju mer eggad blir den och fortsätter att attackera, även om du får tag i den och slänger den i väggen så kommer den tillbaks ännu mer övertygad om att bita sönder dig. Samma sak gör den när den anfaller andra hundar. De flesta hundslagsmål är över på ett par sekunder, så fort går det för hundarna att bestämma vem som är ranghögst. Den ena hunden lägger sig på rygg, vänder bort blicken eller visar halsen och på så vis visar underkastele. då är fighten slut. Men Pitbullen blir upphetsad så den skiter i det och fortsätter tills den andra hunden inte rör sig längre.
Jag är lite splittrad i kamphundsdebatten, jag känner flera Pittbullar och Pittbullsblandningar och dom är hur mysiga hundar som helst. Men när alla kamphundsförespråkare jämför med Golden så blir det så sjukt larvigt, det finns ingen som helst likhet mellan de hundarna. Mentaliteten är så olika som det kan bli. Golden, Labb Flat och de övriga retriverraserna har extremt liten kamplust, och har ända sen raserna funnits, avlats för att älska alla människor
och vara dom till lags. Även de flesta andra djur accepteras utan problem. Det är ytterst ovanligt att se Retriver göra utfall mot varandra i jämförelse med andra raser. Jämfört mot Pittbulls där tom. Pittbullsälskarna själva inte rekomenderar att äga två st av samma kön, i deras eget forum står det att har du 2 pitbulls av samma kön är frågan inte om dom kommer att slåss, utan frågan är när, och då blir oftast skadorna extremt svåra, om du inte är i närheten och lyckats stoppa fighten
Att Golden skulle leda bitstatistiken är en gammal felskrivning i en av sveriges största dagstidning, dagen efter dementerade tidningen felet, men likförbannat sprids ryktet av alla kamphundsförespråkare i alla debatter, så en gång för alla säger jag det igen. Det finns ingen bitstatistik där golden ligger först, så snälla alla hundälskare sluta sprid sådan rykten

Last edited:
Tikki: Om du kan säga att en dagstidning skriver fel i frågan om goldens... Varför skriver du oerhört mycket fel själv? Jag orkar inte skriva upp alla fel du skrivit men det är inte mycket rätt.
Dem fungerar INTE på det sättet du skriver, var får du din info från? "kompisar"?
Och igen, gämför inte kamplust med hundkamp eller aggressivitet eller nåt annat helt fel.

Tikki: Om du kan säga att en dagstidning skriver fel i frågan om goldens... Varför skriver du oerhört mycket fel själv? Jag orkar inte skriva upp alla fel du skrivit men det är inte mycket rätt.
Dem fungerar INTE på det sättet du skriver, var får du din info från? "kompisar"?
Och igen, gämför inte kamplust med hundkamp eller aggressivitet eller nåt annat helt fel.

Tala gärna om vad det är som jag skrivit fel. Jag är seriöst intreserad av att få veta det, har jag fel är jag den första att ta tillbaks det jag skrivit. Jag har levt med Retrivers i stort sätt hela mit liv, även Schäfer. I min familj finns det två Pittbullblandningar samt att det finns en renrasig Pitbull i släkten.Jag jämför inte kamplust med aggresivitet. jag har inte skrivit att en hund med stor kamplust anfaller/slåss ofta än andra hundar, men när/om dom gör det, då blir det betydligt mer otrevligt än när andra raser gör det. Jag vill absolut inte vara delaktig att sprida fel uppgifter om kamphundar. Men jag kan faktiskt inte se att jag skrivit något som inte stämmer

Last edited:
Du verkar till skillnad från övriga dock öppen till att dem faktiskt inte är megajetefarligasommostedödaallt! Vilket ju är bra :)

Till att börja med så har faktiskt bland andra: pitbullar, rottweilers, schäfrar i viss utsträckning mycket högre bettkraft per cm än dem flesta andra, detta pga käkens utformning.

Hundar väger av varandra långt innan ett möte när man är ute och går, där dem redan har bestämt om det skall vara trevligt eller inte, detta får man bort helt om man tränar sin hund (fruktansvärt lätt med positiv förstärkan)

Om en hund går till anfall så gör den det för att skydda sin flock först och främst och sedan sig själv. Återigen ligger detta på ägaren att träna "bort" samt att inte vara osäker själv då hunden läser av mycket lättare.
Så, alla hundar som går till anfall kommer inte sluta förrän ägaren eller flockledaren (åter igen) säger till, och kommer absolut inte att göra det när den blir ordentligt tränad. En större hund gör helt enkelt bara större utfall, dem är inte svårare att träna.

Jag har varit med och tränat en Labrador innan och han hade helt ok kamplust och var väldigt bra i övrigt. Allt går som sagt att träna bort eller fram i en hund, det är det som är så sjukt kul! Men tyvärr förstår människor inte detta som vanligt, utan dem tror att en hund utan fostran och någon som faktiskt visat dem hur dem vill ha ett beteende kommer vara perfekkkkt med alla....

Sen känner jag flera med många pitbullar/amstaffar som bor tillsammans utan problem, känner ingen som fått problem alls med en hund (men jag känner bara folk som faktiskt aktivera, tränar och stimulerar sina djur).

Det människor inte verkar förstå är att hundar verkligen blir som vi fostrar dem. Fostras dem inte blir det väl kanske inte så lätt. Men man kan ALLTID lära en hund. Sålänge man har rätt inställning och viljan.
Som jag sagt tidigare så är 95% av hundägare as som tror att en hund är något som bara kan ligga hemma dagarna i ända och vänta tills dem kommer hem från 8 eller fler timmar jobb och få en kort promenad och vara nöjda över det. Hundar behöver mycket stimulans, skall absolut inte vara själva mer än 5 timmar maximalt per dygn och dem skall få vara med sin flock mer eller mindre överallt.

Har man med dem, aktiverar dem ofta och ger dem stimulering samt tränar fram det man vill åt i en hund kommer man ha något utav det absolut bästa, mest ärliga och kärleksfulla i denna annars så självdestruktiva värld som finns!

Jag håller med till 100% vad du skiver. Ägaren är det viktigaste. Jag tycker väldigt mycket om dom Pittbul och blandningarna som jag träffat och tycker det är bra hundar. Men fortfarande tycker jag att det är så att alla raser har olika egenskaper i sig från början och dom sitta så pass djupt att gemene man inte klarar av dom.

Du kan träna bort eller förstärka beteende hos hundar. Men samtidigt är valet av ras så otroligt viktigt. Jag har en JaktGolden, med honom tränar jag jakt och viltspår, han älskar det, för det ligger i hans natur. Han kan simma hur långt som helst för att hämta in en and, eller hoppa upp i ett träd för att få tag på en fågel. Men min förra hund som var en Schäfer hon skulle vara fullkomligt oduglig på jakt för det ligger inte i schäferns natur att apportera skjutna djur. Däremot så funkade hon på viltspår samt att hon blev väldigt duktig i Sök. Vore jag intreserad av att träna och tävla i lydnad skulle jag absolut inte använda min Golden, då skulle jag köpt en Kelpie eller Border Collie.
Vill du ha en hund som skäller varje gång det ringer vid dörren och vakter så är det otroligt mycket lättare att förstärka det beteendet med än Schäfer än en Labrador, eftersom det inte ligger i deras natur att vakta. Men skulle du få en Labbe som vaktar så är det betydligt lättare att träna bort det än från en hund med hög vaktinstinkt.

När det gäller sk. "kamphundar" så är det tyvär så att många köper dom för att dom vill ha en tuff/cool/ respektingivande hund och därför förstärker oönskade beteende hos hunden. Det går inte att blunda för det faktum att det faktiskt finns idioter som syslar med ilegala hundslagsmål
och det är ingen tillfällighet att vissa raser är överrepresenterade där. Hur ofta har man hört talas om att Pudel,Golden ,Labb, St.Bernard eller liknande hundar går upp i ringen och slåss. Även om hundslagsmålsidioterna kan få vilken ras som helst att bli aggresiv genom att använda rolling/rullning på dom redan som valpar, så skulle dom flesta rasena ändå inte vinna några fighter eftersom dom inte har den naturliga kamplusten som tex. Pitbull
Vad jag försöker säga är att rasen i sig kan orsaka större skador om ägarna inte tar sitt ansvar. Jag blir hellre anfallen av en pudel som fått en knäpp än av en Pittbull som fått en knäpp

Sen när jag fick reda på att min son köpt en Pittbullblandning så läste jag på så mycket som möjligt om Pittbull och till slut hamnade jag på ett Pittbullforum som faktiskt var riktigt seriöst, där samlades folk som verkligen älskade Pittbull, och varje gång som någon skrev in och ville veta vad man kunda köpa Pittbullar så var svaret samma varje gång. Börja med att gå på hundträffar och möten och visa genuint intresse för rasen så kommer du kanske få tips av oss om vi tycker att du är seriös,för vi kommer inte att rekomendera dig om vi tror att du bara vill ha en cool och häftig hund eller om vi misstänker att du ska använda den till hundfighter. Där läste jag att dom inte rekomenderade att ha två Pittbullar av samma kön, för att det garanterat skulle sluta i slagsmål mellan hundarna. Flera av medlemarna hade tydligen råkat ut för det, framförallt hade det hänt när dom lämnat hundarna ensamma, och hittat den ena av dom död och den andre svårt skadad. Det kan ju självklart vara skrönor, men jag bedömde att forumet var seriöst.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...