Glöm kamphundar

Var är Starstriker? :rolleyes:

Edit: förmodligen ute och skipar rättvisa :fakta

Last edited:
Nej, ska du följa statistik är det Golden Retriver som gör flest utfall.
"Kamphundar" finns inte. En hund med mycket kamp är bara bra om du tänkt jobba med den.

Ja, kamplust måste ju vara ett krav för ledhundar, svamphundar och likhundar tex. Eller räknar du bara riktiga yrken, som befolkas av folk som föredrar våld som lösning på allt och inte tycker att uniformen räcker som statussymbol, utan dom måste ha en stor å raggig hund också?

Ja visa gärna den statistiken du med....

Nej, ska du följa statistik är det Golden Retriver som gör flest utfall.
"Kamphundar" finns inte. En hund med mycket kamp är bara bra om du tänkt jobba med den.

Eftersom det gamla slitna argumentet om att det minsann är golden som är värst så kan man ju kika på statistik från USA.

Denna statistik är hämtad från CDC (Center for Disease Control and Prevention)
ftp://ftp.cdc.gov/pub/Publications/mmwr/wk/mm4621.pdf

http://www.scribd.com/doc/10150239/Breeds-of-dogs-involved-in-fatal-human-attacks

Inte många Golden Retriver där....

"Pitbull-typ"
Dog Bite-related Fatalities in the United States
Year- Total- Involving pit bull-type dogs
2005- 28- 16 (57%)
2006- 30- 16 (53%)
2007- 35- 20 (57%)
2008- 23- 15 (65%)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pit_Bull

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_killed_by_dogs_in_the_United_States

Last edited:
Ja, kamplust måste ju vara ett krav för ledhundar, svamphundar och likhundar tex. Eller räknar du bara riktiga yrken, som befolkas av folk som föredrar våld som lösning på allt och inte tycker att uniformen räcker som statussymbol, utan dom måste ha en stor å raggig hund också?

I regel så är kamphundar lite mer envisa och ovilliga att ge upp och jag tror det är det som han vill framföra, om än lite diffust.

Eftersom det gamla slitna argumentet om att det minsann är golden som är värst så kan man ju kika på statistik från USA.

Denna statistik är hämtad från CDC (Center for Disease Control and Prevention)
ftp://ftp.cdc.gov/pub/Publications/mmwr/wk/mm4621.pdf

http://www.scribd.com/doc/10150239/Breeds-of-dogs-involved-in-fatal-human-attacks

Inte många Golden Retriver där....

"Pitbull-typ"
Dog Bite-related Fatalities in the United States
Year- Total- Involving pit bull-type dogs
2005- 28- 16 (57%)
2006- 30- 16 (53%)
2007- 35- 20 (57%)
2008- 23- 15 (65%)

Om man refererar till den första länken du postade så står det ju klart och tydligt att det handlar om alla hundar som kan antas var av kamphunds typ "pit bull".
Och om jag då skulle klumpa ihop alla raser som är av brukshunds typ så blir ju statistiken lite annorlunda.
"Pit bull" totalt: 60
"Brukshund" totalt: 56 (Rottweiler, Shäfer, Dobberman/Pincher)

Eller har jag fel nu?

Last edited:
Nu var det väl inte jag som något påstående med hänvisning till statistik?!

Jag ställde en fråga där jag bad om ett klargörande. :)

Det gjorde jag med, ställde en fråga om ett klargörande där statistiken visar antal attacker om man räknar på mängden hundar.

Om man refererar till den första länken du postade så står det ju klart och tydligt att det handlar om alla hundar som kan antas var av kamphunds typ "pit bull".

Från nästa rapport... Blandraserna utgör mindre än 20%.

Edit:

Ett citat som träffar nästintill mitt i prick är följande:
"Temperament is not the issue, nor is it even relevant. What is relevant is actuarial risk. If almost any other dog has a bad moment, someone may get bitten, but will not be maimed for life or killed, and the actuarial risk is accordingly reasonable. If a pit bull terrier…has a bad moment, often someone is maimed or killed--and that has now created off-the-chart actuarial risk, for which the dogs as well as their victims are paying the price."[36]"

Bifogat

• bulle.gif
    bulle.gif
    11 KB · Visningar: 51
Last edited:

Men vad är du för ett troll? Lär dig lite mer om vad kamplust är i en hund och hur man kan nyttja den. För din information tränar jag IPO med min hund och kommer tävla i detta framöver.

Personligen klarar jag mig själv men det känns jävligt tryggt för mig när min sambo är ute och vandrar på sena kvällar att hunden kommer göra allt för att skydda henne OM något händer, precis som jag hade gjort om jag varit med.
Inte för att jag vet varför jag ens svarar ditt efterblivna inlägg, men jag har jobbat med hundar hela mitt liv i stort sett då jag var med och hjälpte min mor när hon tränade och tävlade.

Även hur svårt det verkar vara för er att förstå, hundar kommer att reflektera sin uppväxt och det den blir tränad till till 100%
Jag har förstått att okunskap och rädsla ligger bakom det mesta av skitsnacket i Sverige och så lär det väl alltid vara.

Barnfamiljer tjöper företrädelsevis snela hyndar.
Golden retriever av isbjörnsmodell.
Och liknande.
Uppfödning för sällskap/utställning fokuserar på utseende.
Mentaliteten glöms ofta bort.
Ungarna klänger på hunden.
Hunden tröttnar och biter ifrån.
Någorlunda mentalt friska hundar biter icke med kraft när de visar missnöje.
Men om en tand hakar fast kan den ändå orsaka blodvite.
Aftonbladsrubrik: "Jakthund bet spädbarn blodigt. - Rösta i vår poll. - Bör jakthundar förbjudas?
0 JA.
0 SJÄLVKLART.
0 tyskland."

Men vad är du för ett troll? Lär dig lite mer om vad kamplust är i en hund och hur man kan nyttja den. För din information tränar jag IPO med min hund och kommer tävla i detta framöver.

Personligen klarar jag mig själv men det känns jävligt tryggt för mig när min sambo är ute och vandrar på sena kvällar att hunden kommer göra allt för att skydda henne OM något händer, precis som jag hade gjort om jag varit med.
Inte för att jag vet varför jag ens svarar ditt efterblivna inlägg, men jag har jobbat med hundar hela mitt liv i stort sett då jag var med och hjälpte min mor när hon tränade och tävlade.

Även hur svårt det verkar vara för er att förstå, hundar kommer att reflektera sin uppväxt och det den blir tränad till till 100%
Jag har förstått att okunskap och rädsla ligger bakom det mesta av skitsnacket i Sverige och så lär det väl alltid vara.
Å så fort man ifrågasätter en hundägare så möts man av otrevligheter... :rolleyes:

Jag är vare sig rädd för hundar eller totalt okunnig, jag har en sambo som har haft hund sen tonåren, och hon pratar aldrig om nått annat än hundar. Men likförbannat så är det otroligt många som köper hund enbart för att ha som statussymbol, sen om det är en chihuahua som sticker ut ur Prada-väskan eller en pitbull som kan skrämma pundarkompisarna är nog sak samma i slutändan. Dessutom är det otroligt många hundägare som knappt vet om dom har en tik eller hanne, än mindre vad det är för ras på den. Uppfostran ska vi inte prata om.

Vi har haft samma diskussion om hojförare som kör som idioter i trafiken här förr. En liten klick får allmänheten att hata oss alla. Samma sak är det med hundar och hundägare. Klart som fan jag inte blir mer positivt inställd till vare sig hundar eller hundägare om jag möter nån liten osäker typ som har en stor hund för att boosta sig själv med! Eller när jag möter någon som minsann tycker att Fido ska få göra precis som Fido vill, sen får allmänheten anpassa sig. För några år sen höll jag på att klippa en hund på en 70-väg. Hunden sprang lös på vägen, och jag kom över krönet på en kulle och kunde omöjligt se dom bakom, dock hördes nog jag ganska bra. Men kärringen med hund verkade tycka att det var mitt ansvar att inte köra på hennes löst springande hund mitt på vägen :huvet Eller den gången jag delade kupé på tåget med nån tant å hennes tax Ceasar. I två timmar sa hon oavbrutet "nämen Ceasar då" lite glatt å klämcheckt å hundjäveln satt konstant å skällde. Kanske är det en idiot på tusen, men likförbannat är det dom jag kommer ihåg! Och så är det alltid, oavsett vilken grupp man tittar på. Vad är skillnaden mellan stor å arg schäfer som ägaren inte har koll på och en litershoj med en osäker 22-åring ovanpå? Sönderbitet småbarn när Fidos ägare inte vet vad han ska göra, eller klyvd V70 när han bakom styret inte pallar grupptrycket?

Nu blir jag kanske mindre impad av hundar som lär sig bita på kommando, fast jag har aldrig gillat boxning å K1-galan heller. Men visst kan jag bli impad av hundar som lär sig svåra saker, kan hitta bortsprungna småbarn, rädda drunknande människor osv. Men det är en försvinnande liten del som har förutsättningarna att lära sig något sånt, både genetiskt och miljömässigt.

Lycka till med IPO-tävlandet, det verkar ju som att skyddsdelen ska gå bra iaf ;) Tjejens hunds farfar vann visst VM i IPO -07, och kom tvåa -06.

Last edited:
Vi har haft samma diskussion om hojförare som kör som idioter i trafiken här förr. En liten klick får allmänheten att hata oss alla. Samma sak är det med hundar och hundägare.
Och att det blir allt vanligare med okopplade hundar i tätbebyggelse bidrar till den allmänna idiotförklaringen av hundägare, för att inte tala om att de tydligen får pissa vart dom vill. En promenad på vintern får en att vilja kräkas.

Och att det blir allt vanligare med okopplade hundar i tätbebyggelse bidrar till den allmänna idiotförklaringen av hundägare, för att inte tala om att de tydligen får pissa vart dom vill. En promenad på vintern får en att vilja kräkas.

Vaddå, är inte den gula snön öl?:gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...