Markus skrev:Nej, det är inge pengar alls för en chef men jag kan till viss del hålla med om att det rimmar illa om en chef för en välgörenhetsinstitution lyfter riktigt bra (vilket 761.ooo inte är), hela tanken med organisationen han företräder är ju att folk ska vara bussiga och bjuda till, då kan inte personalen där räkna med 100% marknadsmässiga löner heller.
För övrigt kan du få någon som både kan dividera och räkna procent för mindre än 761 lappar.![]()
Det löjligaste var ju när Röda Korset chefen fick lämna tillbaka sin Jaguar och plocka ut en SAAB (eller liknande) för ungefär samma peng eftersom folk reagerade på att det var just en Jaguar. Snacka om jantelag.
Jag kan ju skylla på att diskussionen gällde röda korset.. de drog in 612 milj så då blir chefskostnaden ungefär den jag nämnde..
Jag är rätt övertygad om att de lägre skikten i organisationen ställer upp till stor del på frivilig basis. Men i pyramidens topp krävs nog ändå en erfaren ledare som frivilligt ställer upp för offentlig granskning..... Jag vette fan om jag skulle vara beredd att ställa upp på den typen av offentlighet och granaskning för bara lite drygt dubbla lönen..
De kan ju inte skita utan att aftonbladet slår upp en löpsedel om att de använt blekt dasspapper... Förutom detta bör de ju ha kontakter i näringslivet så de kan ordna rejäla donationer. De bör dessutom ha organisatiorisk och ekonomisk erfarenhet..
Jag skulle gärna ta jobbet som RK VD men jag anses nog inte utstråla tillräckligt 'alfa-hanne'