Gläd en fattig familj i jul...

Markus skrev:
Nej, det är inge pengar alls för en chef men jag kan till viss del hålla med om att det rimmar illa om en chef för en välgörenhetsinstitution lyfter riktigt bra (vilket 761.ooo inte är), hela tanken med organisationen han företräder är ju att folk ska vara bussiga och bjuda till, då kan inte personalen där räkna med 100% marknadsmässiga löner heller.

För övrigt kan du få någon som både kan dividera och räkna procent för mindre än 761 lappar. :tungan

Det löjligaste var ju när Röda Korset chefen fick lämna tillbaka sin Jaguar och plocka ut en SAAB (eller liknande) för ungefär samma peng eftersom folk reagerade på att det var just en Jaguar. Snacka om jantelag.

Jag kan ju skylla på att diskussionen gällde röda korset.. de drog in 612 milj så då blir chefskostnaden ungefär den jag nämnde..

Jag är rätt övertygad om att de lägre skikten i organisationen ställer upp till stor del på frivilig basis. Men i pyramidens topp krävs nog ändå en erfaren ledare som frivilligt ställer upp för offentlig granskning..... Jag vette fan om jag skulle vara beredd att ställa upp på den typen av offentlighet och granaskning för bara lite drygt dubbla lönen..

De kan ju inte skita utan att aftonbladet slår upp en löpsedel om att de använt blekt dasspapper... Förutom detta bör de ju ha kontakter i näringslivet så de kan ordna rejäla donationer. De bör dessutom ha organisatiorisk och ekonomisk erfarenhet..

KawaChris skrev:
...överbetalda välgörenhetschefer kan sova på natten...

Om man menar att någon är överbetald så måste man nog också tala om vad du sätter lönen i relation till. Menar du med övriga anställda på Röda Korset eller chefer i allmänhet eller med människorna organisationerna hjälper?

Tycker det är tragiskt att tråden blivit som den är nu... :(

ALLA gör fel någon gång. Ska vi då skita i att hjälpa de som behöver det? Tror ändå att man kan lita på de stora organisationerna. De vet att de har ögonen på sig...

Ni som inte vill skänka pengar. Packa då en matlåda och skicka. Bussgods är med och sponsrar frakten för lådan.
Tror knappast ett Hoppets stjärna packar upp lådan och står o säljer på torget. Även om varannan låda skulle försvinna på vägen, så kommer den andra hälften att glädja en familj. Det finns så många i östländena (Dit dessa matlådorna skulle gå), som inte kan äta sig mätta...

Markus skrev:
Om man menar att någon är överbetald så måste man nog också tala om vad du sätter lönen i relation till. Menar du med övriga anställda på Röda Korset eller chefer i allmänhet eller med människorna organisationerna hjälper?

Vad sägs om att använda det sunda förnuftet? Hälften borde vara mer än nog för den som är intresserad av att hjälpa andra. Kräver man mer än så så är man nog girig och olämplig att jobba med välgörenhet anser jag.

KawaChris skrev:
Ja, chefer är överbetalda även i vanliga företag men här snackar vi om välgörenhet och det är en j*la skillnad. Jag fattar inte hur dessa överbetalda välgörenhetschefer kan sova på natten... enda förklaringen måste vara att dom tror på den marknadsorienterade nyliberala skitsnack som vi matas med varje dag i media.

Tja, fram tills den dagen vi sjösätter planekonomi i det här landet så gäller nog marknadsorienterade löner för exvis VD-tjänst. Är det något som är fascinerande är det väl inte direkt dessa löner. Privata, vinstdrivande bolag skulle nog göra samhället, och sig själva, en större tjänst om de såg över sina VD-avtal.

Alternativet att ta in en praktikant på tjänsten och betala honom 12900/månad är väl att tänka en smula kortsiktigt.

KawaChris skrev:
Vad sägs om att använda det sunda förnuftet? Hälften borde vara mer än nog för den som är intresserad av att hjälpa andra. Kräver man mer än så så är man nog girig och olämplig att jobba med välgörenhet anser jag.

Du har ju onekligen en poäng, att man ska leva någorlunda som man lär. Men i realiteten finns det få människor som är lämpade för VD tjänst som vare sig kan eller vill jobba för det du föreslår (31,700?). Tror jag.

Alternativet är väl om någon riktigt bra betald företagsledare á la Wallenberg åtar sig jobbet, för 0:- eller en symbolisk summa.

Om man gjorde välgörenhet avdragsgill skulle det gå att minska "problemet".

Markus skrev:
Du har ju onekligen en poäng, att man ska leva någorlunda som man lär. Men i realiteten finns det få människor som är lämpade för VD tjänst som vare sig kan eller vill jobba för det du föreslår (31,700?). Tror jag.

Alternativet är väl om någon riktigt bra betald företagsledare á la Wallenberg åtar sig jobbet, för 0:- eller en symbolisk summa.

Om man gjorde välgörenhet avdragsgill skulle det gå att minska "problemet".

Det är en sak som jag ofta undrar över... vad gör en människa lämplig som VD? Storhetsvansinne? :va Jag skulle gärna ta jobbet som RK VD men jag anses nog inte utstråla tillräckligt 'alfa-hanne' :rolleyes: .

KawaChris skrev:
Det är en sak som jag ofta undrar över... vad gör en människa lämplig som VD? Storhetsvansinne? :va Jag skulle gärna ta jobbet som RK VD men jag anses nog inte utstråla tillräckligt 'alfa-hanne' :rolleyes: .

Jag vet inte exakt, du kan vara VD över ditt enmansföretag eller över Genral Electric. Tror inte det finns någon speciell gemensam nämnare. Antar att man ska ha en vilja och kompetens att leda människor och öka lönsamheten.

Du får väl göra en analys av olika företagsledares CV och sedan leta efter gemensamma nämnare med din så kan du sedan kolla om det är värt att söka jobbet. Lycka till. :tummenupp

KawaChris skrev:
Så du menar att en lägre lön skulle innebära att man är fattig? Vad har du för lön?
Nej, självklart inte. Missförstå mig rätt. Det jag menar är att lönerna generellt sett är ganska låga i Sverige, jag tycker inte att 75 000 i månadslön är herrejävlarsmycket betalt för en hög VD-post. Även biståndsorgan måste betala marknads- och konkurrensmässiga löner för att få kompetenta ledare och jämför du RK-chefens månadslön med valfri VD för ett större börsföretag så ser du att han har en låg lön. VDn för mitt företag (300k anställda, amerikanskt multinationellt företag) drar säkert in runt en halv miljard SEK varje år (på en höft) i lön och bonusar. Det kallar jag lön...

Kan man inte jobba åt en välgörenhetsorganisation utan en 'marknadsmässig' lön så ska man inte ha jobbet anser jag. Välgörenhet och marknaden är varandras motsatser. Faktum är att dom jättelönerna kommer från skänkta pengar som var menade att gå till behövande.
Jag håller helt med dig, men skillnaden mellan oss är väl att jag helt enkelt inte anser att 75 000 är en jättelön.

Men orka spåra ut i varje tråd. Skänk nåt, eller skänk inte nåt, punkt slut!
Värsta hönsgården här ju!!

Ett tips för att få loss pengar till bättre behövande om ni inte tycker ni har det, avanmäl tv-licensen och vips har ni 1872:-/år att fördela till bättre behövande. En god gärning och en känga åt staten... :tomten

Jag har en del skit jag inte vill ha längre. Ska skänka bort det till de mer behövande.
Fin tråd Eva. :hej

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back